Langkau ke kandungan utama

Entri selingan: Oriental Harbour Wellington

Setelah sekian lama aku menyepikan diri dalam dunia blog, korang ingat aku pergi kemana hah?mati ka?haha tak baik ohh nanti mulut tu aku kasi kaki mau? Kalau naktau aku sekarang dimana dan sedang buat apa, cari sendiri dalam entri terdahulu. Entri ni diiringi dengan lagu yang ditujukan khas untuk rakan-rakan blogger yang kacak dan jelita sekalian.


Lama betul tak update bukan apa, aku ada masalah sikit dengan penempatan dan juga internet. Ni pun baru aje dapat masuk internet (tumpang rumah member) jadi bagi memenuhi kehendak korang semua, aku akan ceritakan sedikit apa yang menarik di New Zealand ni. Ataupun lebih tepat, di Bandar Wellington.
Beberapa hari yang lepas kami pergi jalan-jalan cari pemandangan dekat Waterfront, Wellington City. Sebenarnya dari hari pertama lagi ada seorang pakcik ni yang kami kenal dalam penerbangan dari Auckland ke Wellington. 
Pakcik ni memberikan gambaran yang orang New Zealand adalah peramah dan juga baik-baik belaka. Alah tapi biasalah dalam setandan pisang tak semuanya buruk. Dan dah tentulah kan, dalam setandan pisang juga tak semuanya cantik. Tolong faham parody peribahasa tersebut.


Wellington ni sebenarnya ibu Negara New Zealand dan yang menariknya, ada tempat bernama Waterfront kat sini. Tempat ni, dan sekitar Wellington City, walaupun sesak dengan umat manusia yang ramainya macam semut, tapi yang menariknya, tiada asap. Diulangi, tiada asap. Jadi kalau korang tak biasa dengan asap macam aku, korang akan rasa tempat ni sangat best.
 Dari jauh lagi kami berjalan dah Nampak sesuatu yang sangat menarik iaitu arca (yeke?aku tak tau nak bahasakan benda bulat tu apa) yang tergantung di antara 2 bangunan tu. Ukiran yang ada pada bebola tu ialah daun yang juga menjadi symbol kepada New Zealand. Tak tau daun apa? Sila google sendiri haha.

Sebelum berjalan dengan lebih jauh, aku nak cerita sikit yang merpati kat Wellington sangat banyak Cuma bezanya dengan merpati dekat Malaysia, yang disini sangat berani dan tak takut pada manusia. Takutla jugak..petik lebih je ayat tadi tu koh3
 Aku rasa diorang pun suka dekat-dekat dengan  manusia sebab manusia kiwi (orang NZ) suka bagi diorang makan. Mungkin itu menjelaskan kenapa merpati disini jarang-jarang aku Nampak diorang terbang. Badan dah besar sangat jadi malas nak terbang. Kalau tengok, memang diorang ni gemuk-gemuk! Rasa nak goreng
Ada satu kawasan ni pulak, burung merpati kat situ sangat-sangat lah happy gamaknye, sampaikan dia boleh lambung-lambung lagi makanan yang dia tengah patuk tu. Berlagak gila! Disebabkan geram tengok burung-burung yang berlagak gila tu, maka kawan-kawan aku pun naik gila juga pergi kejar burung-burung terbabit di tempat kejadian.
Lepas tu, dengan melawan ribut yang amat laju, ceh takdela ribut. Cuma angina saje tapi angina dia makdatuk memang kuat habis! Oh ada tak aku bagitau korang yang sekarang ni tengah musim panas di Wellington? Tapi musim panas dia kau kena juga bawak sweater sebab suhu dia dalam 17-22C. Sejuk nak mati! Tapi aku dah boleh biasakan diri sikit.
Dekat kawasan ni ada satu bangunan yan nampaknye sangat retro tapi entahlah cuba korang nilai sendiri warna kat dinding dia.
Jalan lagi kedepan, ada fountain yang memang takkan jumpa di Malaysia sebab sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, aku rasa, memang patutlah fountain seumpamanya tak dibina. Membazir air! Tapi jangan risau, New Zealand banyak air hohohoho.
Sebenarnya ada satu konsert kat situ masa tu tapi aku tak pergi sebab dah terang-terang tulis kat situ “Nokia Indie”. Jadi sebagai manusia normal kacak yang pelik lagi jelik melihat trend pakai baju “Saya hati kosong” aku tak jadilah nak pergi. Eh, taka da kaitan pun. Indie Malaysia je macamtu. Lagu yang diorang nyanyi agak sedap tapi aku dengar daripada luar tapak je sebab ada kaum hawa yang join trip jadi macam tak selamat bagi aku untuk mereka masuk ke kawasan tu. Baik kami tengok pemandangan sambil menukarkan rambut menjadi wolverine. Angin laju gila kot.
Lepas mengusha apa yang patut diusha, kami pun bertolak balik dan pada masa tu lah kami Nampak ada 1 kumpulan ni diorang mabuk, da nada  lelaki yang berdiri atas tebing laut tu dengan hanya berseluar dalam. Dia nak terjun dalam lautlah! Aku pun dengan pantasnya keluarkan fon aku untuk rekod video tapi malangnya kawan aku dan-dannnn aje tepon time tu. Maka secara automatiknya, tak dapatlah korang tengok orang mabuk yang terjun kedalam laut lepas menanggalkan seluar dalamnye.
Okay itu aje laporan buat kali ini daripada Wellington, New Zealand. Internet belum masuk lagi ye. Ni pun aku tumpan rumah member. Sekian
Oh ye, banyak lagi sebenarnya gambar di fanpage. Silalah lihat.







Ulasan

  1. Wohoo seronok btoii study kat oversea..
    bnyk tempat cntik2...
    take care n jagakan kwn2 hawa yg sama skali d NZ.

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. hahaha.comelnye kaum hawa dlm gambar..

    mmg best bile boley tumpang tenet kat umah org en...hahahahaha~

    BalasPadam
  4. wahh best2..jelesnye aku tgk gmbr2 ko kat nz nie..aku nk gak study kt oversea tp aku tk pandai mcm kau..huhu..sedih jekk T_T

    BalasPadam
  5. Fana
    seronot jejalan...stadi blom lg start okay

    Fiona
    boo poyo seh hahahha...disebabkan ko tuan mah xpela aku diamkan aje

    Fiza
    pandai ke?hmmmmm xrasenye =(

    BalasPadam
  6. yang tak tahannye ko duk kejar burung merpati haha. bila siap digoreng pos msia sekor ^^

    BalasPadam
  7. dia datang!:)
    adoi, penat tunggu dia update..

    besh kan kat sana..
    ehehe, orang pandai mcam ko dapatla pijak NZ..
    epal?
    tunggu time honeymoon ajek la..
    :))

    suka tengok gamba yg ko lompat beriyer tu!:)

    BalasPadam
  8. Emora
    eh?2 patah perkataan aje?LOL

    FATIN
    tu bukan gmba aku ah kejor2 tu

    epalejau
    hehee sori epal..intnet xde ar....ni pon wat mke xmalu lepak bilik org

    sape yg pandai epal?kite sume same aje..honeymoon ek?please ajak hubby g botanical garden. sangat2 romantik. tapi datang masa spring dengan awal summer je r

    BalasPadam
  9. botanical garden? romantik? alalala..ni yg buat epal berangan lebih sebelum tiba masanya..kehkehkeh..

    takpe, adat blogging mmg camtu, rembat aje laptop sape wat updates. epal salu buat..:))

    ---> ARC mmg pandai. fakta.

    BalasPadam
  10. epal, kalo nak tgk gamba botanical garden ade je kat fanpage tuuuuu...

    hehe adat tu xbest ah...mintak ah kebenaran dlu

    -----> itu auta. btw, mekasih sebab mendoakan..aminnnn

    BalasPadam
  11. walah~
    lengkap dgn gmbr.
    nnt blogger semua da tak pyh guna khidmat pemandu pelancong sbb da master NZ dari blog ni dan Jepun dari blog ZackZukhairi. hahahaha.
    take good care of yourself.

    BalasPadam
  12. wahhh , sangat seronok !
    excitednya tengok .
    btw penat gila tunggu entry abang yang baru . ~_~

    BalasPadam
  13. da tengok aritu lagi before ARC apdet blog..ngehehe..:)

    nak tanya satu..epal bila sampai kat mana-mana, for the first time, mesti sebak..sebak yang rasa macam nak balik.nak balik.nak balik...arc ada rasa macam tu tak kat sana? yela, hepy sgt kan sampai mungkin takde rasa tu..:))

    BalasPadam
  14. Wahh hapdate juga akhirnya. Orang hari hari singgah sini cari entri baru. Pehh boleh percaya ka? Hakhak.

    Siap tukar nama pulak. Jamban Inside. Niced XD.

    Belajar rajin rajin, nak. *I need this advice more than you* HAHA!

    BalasPadam
  15. dia dah pon update kan blog dia,
    hak3,,
    beshnya di sana,
    gud lark 4ever~
    tp pesal ko x ikot terjun kedalam laut, tiru mereka yg mabuk itu?
    hahaha

    BalasPadam
  16. encik ARC sudah kembali , walawei .
    aku rasa blog kau pasni meletop la..
    kau rajin update sket..
    aku nk tgk dunia luar nnt .
    hahaha .

    lagi satu , sile sambung impian aku belajar kat overseas . hahahak .belajar rajin2..
    hahahak .

    BalasPadam
  17. Anith
    of course ade gamba...sume entry ade gmba kan?hehehe
    yup nantila kalo ade jejalan boleh buat entry lagi
    thanks, u take good care of urself too

    Farah
    hehehhe penat ke?tnet xde lagi la adikku syg oiii

    epalejau
    hehhee like la komen ke ape ke. AAa xde lak rase cmtu hahahhaha. Tak rasa hepi sgt juge..biase je

    Athirah Ibrahim
    Hehehe caye la kot. terima kasih sebab menyokong
    Nama Jamban Inside ni nama lama sebenarnya. Saja tukar balik

    Akif Mazlan
    thanks bro. Aku tak tahan sejuk..tu pasal laa..lagipun kaki aku berbulu lebat cam gorila..kang orang muntah tengok aku naked

    Aus
    oi apehal blog ko xleh bukak?kedekot ar aus huhuhuhuh
    Meletop ke? xkottt aiseh

    Baiklah aus dan beberapa blogger yang menyampaikan pesanan yang sama, akan kuteruskan impian kamu semua

    BalasPadam
  18. oh..lupe..hehehee..
    kusyuk sangat tengok gambar-gambar tu..
    sampai lupa meninggalkan jejak..
    huhuu..

    nnt epal singgah sana lagik bersama jejak. :)

    BalasPadam
  19. epalejau
    hehhe lupa yeee xpelah..tapi tengok page tu senyapp sangat ingatkan takde orang datang tengok heheheh

    BalasPadam
  20. haha..takdekla senyappppp...nnt epal bikin huru hara kat sana wokey!

    BalasPadam
  21. hahahha yang tu terrrbaekkk agaggagagagga

    BalasPadam
  22. asal ? kau rindu nak masuk blog aku .
    hahahak..
    aku da delete da..
    hahaha..

    BalasPadam
  23. demmm weh apsal ko delete....rugi doh
    awek ko arahkan ke?hahahhaa

    BalasPadam
  24. arca bebola tu lawa ler. arc, sila pos laju itu arca. nk wt bola takraw. agagaga.. ^^

    *wei! matsaleh tu tibe2 comey lak. kim slm law jumpe. xD

    BalasPadam
  25. cheh!!bende tu tergantung oi..dah ar besau gile..cane nak amek hahahhaha

    mat saleh mane lak yg comey?banyak tuuu..lg pon salam yang ko nak kirim ni, "regards" atau "Assalamualaikum"?hahahha

    BalasPadam
  26. bila turn wani nk g NZ ni?
    hehehe.

    BalasPadam
  27. matsaleh dlm video kekuningan ko tayang ni. haha. regards arrr.. kang assalammualikum, dye blur yoo

    BalasPadam
  28. Wany
    hehehe blaja la elok2 dapt g NZ kot~

    maisyara
    ohh dalam video tu ke...mamat ti keja dia hebat woo aku dapat business card die weh hehhehe

    xrugi sembang dan beramah dgn org dalam plane

    BalasPadam
  29. slmt belajar, plg nti jg guru kaunselor yg hebat.

    tukarla nama tajuk blog ..xbest namA tu.

    BalasPadam
  30. bez nye ko dok sne.
    weekend lps aku g pgkor then sembang2 ngn mamat nz nh.
    baek je even tym amek gmbr die tlh memeluk kwn aku. hoho.

    BalasPadam
  31. beshnyer ko pergi oversea
    best laa entri ko nie
    rasa cam dop kt NZ jer
    nanti ko buat laa lgi yer!
    x payah susah2 aku pergi NZ
    Huhuhu
    ko amek kos aper ekk kt saner?

    ader mse,line tenet x sebuk
    komentla new entry aku ekk
    hehehehe

    BalasPadam
  32. Zazas
    sape kate balik nanti jadik kaunslor?hahhahaha btw nama blog ni revert balik ke nama lama..ia bukan nama baru..takpe orang tak suke tapi tuan tanah suke
    cheers

    azie
    silap besar r ko g sembang ngan mat saleh kat pantai..seb bek die pelok je

    syahira ariff
    hehe nantila aku buat lagi bile2...next entry entri bodo2 je.
    aku amek kos ape?rasenye ade di sidebar kanan blog ni. Sila usha

    Semua yang mengomen disini telah pun menerima maklum balas. Harap maklum :P

    BalasPadam
  33. daun tuh nma dia fern la...atau in bm dia paku pakis...
    kt sni daun tuh jadi trade mark..even kt jersy all black pon da daun tuh...
    kalo cari sevenier form nz ada byk yang da daun tuh...:)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve