Langkau ke kandungan utama

3 jam untuk aiskrim antibiotik

Hari ni sangat banyak masa lapang sebab kuliah aku hanya sejam. Jadi dengan bernasnya selepas perkara-perkara perlu dah diselesaikan, aku pun terasa lapar. Lapar ini bukan lapar sebarangan, ianya lapar aiskrim! Memang antara elemen terrbaekk kalau anda mahu menternak lemak di bahagian punggung. Dan yang lagi bagusnya, lapar ini bukanlah datang dari kepala hotak aku sendiri tetapi datangnya adalah dari buah fikiran orang lain.
Tapi yang anehnya perjalanan nak ke kedai aiskrim yang diberi nama Kaffee Eis tu mengambil masa hampir 2jam. Kenapa agaknya? Mari kita lihat, untuk ke tempat tersebut, wajiblah melalui kawasan Miami mini. Banyak kapal layar doh kat sini. Tapi yang pastinya dalam banyak-banyak ni takde satu pun yang aku punya.
kalau ada laut, wajiblah ada pantai. Dan bila nampak pantai, wajiblah singgah! So, daripada nak pegi makan aiskrim tadi, kitorang pun pegila lepak kat pantai tu. terbaek ah tempat dia. Panas tapi dalam amsa yang sama, angin kuat gile. Suhu? 18C.
Oh sebenarnya itu bukan mayat ya tuan puan sekalian. Kat situ orang tengah tidur. Korang pernah tak dengar yang ke'mengantuk'an itu berjangkit? So aku pun mengantuklah juge dan terus zzz sambil melayan angin yang sedap sedap bahasa itu. Tengah sedap tidor, tiba-tiba "SQUARRRRKKK" ada bunyik pulak burung sekor ni terus aku ilang mood nak tidor.
Kurang hajar betul burung terbabit. Karang gua goreng karang saje je la. Lepas tu kitorang pun blah la kekedai aiskrim yang menjadi tujuan asal tadi. Tengah-tengah jalan, terjumpa pulak satu patung yang cambest. Meh tangkap gambau sedas
Eh tu gamba aku ke?Entah gamba sape ntah aku letak dalam blog ni. Dah dahhhh banyak betul aral melintang nak pegi makan aiskrim nih. Lepas jalan untuk 3minit dan melintas jalan, barulah sampai ke Kaffee Eis. Tadaaa.
Ambik perisa chocolate tadi perghh memang terdahsyat ah rasa dia. Sedap gila. Besau pulak tu. Memang puas ati dapat makan! Dan kami pun keluar kedai dengan memasang niat berbuka puasa nak datang lagi. 
Dalam tangan mat saleh memang la nampak biasa tapi dalam tangan kami, COWABUNGA! Besar dan sedap gile. Lepas melepak sekejap menjilat-jilat kat luar kedai aiskrim tu, kedai tu menerima 1 lagi pelanggan.
Haa mamat ni lagi? masuk ni dah dua kali dia masuk kedai tu. Memang betullah dia masuk lagi kedai tu beli aiskrim kon perisa Vanilla pulak. rasa macam antibiotik tapi still sedap. 


1 kon aiskrim = NZD4
Jumlah perbelanjaan hari ni = NZD8
Kadar pertukaran RM1=0.425106139 NZD 
Jumlah perbelanjaan dalam RM = 18.95 cukup untuk beli Haagen-Daazs di Malaysia


Moral hari ni: Kalau kita pasang niat, apa yang kita buat tu akan berjaya. Pengalaman harini menjadi bukti

Ulasan

  1. nmpak cm sedap..
    fuh bile la rsenye nak dpt mkn aiskrim cap nz ni..
    haha...

    weh2 cun gak mr arc ni..
    hehehe

    BalasPadam
  2. kalau demam boleh la makan aiskrim ni sbg ubat sbb rasa dia mcm antibiotik.
    walah~sampai berhenti tido.
    kalau kat m'sia, aiskrim yg lalu kat depan rumah bunyi kling kling, sorang tak layan. hahahaha.

    BalasPadam
  3. woh. saya pun baru lepas makan aiskelim Mat Kool. Kahkah. Memang akan bertambah koleksi lemak dekat punggung lepas nih. LOL.

    Pehh, sungguh gigih perjalanan mecari aiskelim. XDD

    BalasPadam
  4. bila kamoo maw blanja sy ais-krim??
    m'sia nye pon xdpt lg nih..
    kempunan dow aku..hahaha =p

    BalasPadam
  5. hahahak , kicah la kau .
    makan eskem nk buat entri..
    taw la eskem mahal..

    jeles aku .... jeles..
    hahahak...

    mase kecik2..
    aku mampu beli eskem po yg seposen tu je..
    hahaha...

    trgt zaman susah2 dulu..
    hahaha..

    BalasPadam
  6. alamak..
    macam epal pulak yang terasa kenyang.
    blurp..

    tunggu kau aiskrim!

    BalasPadam
  7. aish.ni dah boleh buat program jalan2 cari aiskrim :)

    boleh la jemput aku jadi pengacara jemputan.haha

    BalasPadam
  8. perghh. cri eskem cam jln2 cri mkn.
    sedap2!
    tp aku tgk kecik je. huhu~

    BalasPadam
  9. wihaaa,, wat balik kt malaysia yer aiskrim tuh nnti,, hahaha

    BalasPadam
  10. Jarang nk jumpa lelaki suka mkn aiskrim :P

    BalasPadam
  11. Haagen-Daazs 18.95 kt msia? hahaha.. dpt cup kecil jela dgn harga cm gitu. serdahana besar dh 20rggt lobih. hehehe..

    *bwu lepas mkn2 Haagen-Daazs sesudu kecil 5rggt lebih. sgt tak puas hati! kedekut owner dye ni.. x(

    BalasPadam
  12. tapi xleh kalahkan aiskrim malaysia kan? yang batang tue,huhu

    BalasPadam
  13. serius lepas ni nak g cari aiskrim...
    yg 2 kupang pon jadila...huhu

    BalasPadam
  14. serius lepas ni nak g cari aiskrim...
    yg 2 kupang pon jadila...huhu

    BalasPadam
  15. serius lepas ni nak g cari aiskrim...
    yg 2 kupang pon jadila...huhu

    BalasPadam
  16. serius lepas ni nak g cari aiskrim...
    yg 2 kupang pon jadila...huhu

    BalasPadam
  17. serius lepas ni nak g cari aiskrim...
    yg 2 kupang pon jadila...huhu

    BalasPadam
  18. emora
    wajib ah sedap..dah gua cakap sedap hahahhaha bukan senang aku nak memuji makanan (tipu)

    dayang
    aaa?aku cun?

    safiamira
    amikla meh dtg sini aku belanje seploh

    shuhaida
    eh la kitorg bukan singgah kitorg memang nak g situ hahahha
    p/s: mamat tu berniat untuk mengecilkan saiz bontotnye tapi hasrat masih xkesampaian

    Anis
    rasa je macam antibiotik tp fungsinye tidak hahaha

    Athirah
    gigih ah nak merasa ni LOL

    Melur
    hehhehehe tu r ko dulu aku ajak jadik awek aku ko jual mahal hahahha

    Aus
    kebetulan je aus aku g makan eskrem...showoff ar sket hehehe...pestime aku beli eskrem mahai

    epalejau
    ehh kenyang?untungnye jadi epal senang kenyng hahahahha

    zatysh
    lol mesti xbest program tu

    azie
    kecik?adesss besa arr....gambar tu tunjuk tangan org kiwi mmg ar nampak kecik

    Akif
    aku pegang stgh jam pun lom tentu mende tu ade lg dalam tgn ni lak nak bawak balik malaysia

    Farhana
    sekarang anda dah jumpa =P

    mai
    hahah memang 1 scoop kecik jela...mahal kot haagen dazs bukan kedekut ah...cube pk dr perspektif die..die ada kos yang perlu ditanggung

    fid
    hahaha aku dah bertahun xmakan eskrem malaysia...susah nak carik

    miranadia
    haa baguih2 g tambah lemak jum =P

    BalasPadam
  19. okie... harinih nak pasang niat utk pekena haagen-daasz x pun baskin robbins brg semangkuk dua. x tercapai kalu niat tuh maka mcflurry oreo pun jadiklah :D

    BalasPadam
  20. hahahahaha ,
    kau balik nnt..
    bawak sepeket utk aku..
    nak merasa gk aiskrim luar..
    hahahak..

    BalasPadam
  21. wahh sedapnye aiskrim..terliur aku..huhu T_T

    BalasPadam
  22. 3 jam? lama sangat lah.... hehheee..

    BalasPadam
  23. chique
    hehe wehh mcflurry sedap kott....kat sini takot ah nak makan...takot xhalal

    AUs
    hehhe cair ah bro...

    Fina/fiza
    nyummmmmmmm

    Riau
    er.....tu je?kekkekekke

    lemonade
    apekah?

    BalasPadam
  24. ais krim tu lah. terliur x terkata.
    dh la cuaca panas kat malaysia sekarang. kalau dpt aiskrim time2 mcm ni, bahagianye hidup... gagaga =)

    BalasPadam
  25. Jangan amalkan makan aiscream banyak2 bro,nanti beku otak tuhh..huawahahaha

    BalasPadam
  26. sedapnya aiskrim tu. dahla skang panas sgt! -.-'

    BalasPadam
  27. apsal mamat yg lu begambar sekali tu muka stim je wa tengok? XD

    BalasPadam
  28. OMG....u buat air liur i meleleh...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve