Langkau ke kandungan utama

Jalan-jalan Easter Break New Zealand Ep1

Hari tu aku ada cakap kat kawan-kawan dekat fanpage dengan twitter yang aku nak pergi camping. Tak lama pun, hanya 3 hari 2 malam tapi apa yang pasti, enjoy.
Walaupun van yang kami sewa itu hari boleh menyebabkan kami semua menyamak 1 badan, tapi takpelah asalkan boleh sampai ke destinasi kami iaitu Kaitoke, Upper Hutt, New Zealand. Tapi kalau kena samak pun, aku tak payah sebab aku naik moto keh3. Eh jap, lupe nak play lagu.


Hari pertama, turun aje van, dia punya sejuk mencengkam sampai ke bahagian otak yang terdalam. Boleh gila dibuatnya akibat terlalu asyik menggosok badan. Gosok sendiri-sendiri aje lah. Kalau gosok beramai-ramai dah lain ceritanya. Dan dari situ bermulalah episod perkhemahan "awww so sweettt" kami. 

Dalam hutan ni jangan main-main. Biasanya kalau dekat malaysia, kita akan lalu tepi pokok besar seram lepastu mintak izin "Tok, nenek, cucu nak tumpang lalu, tumpang berak, tumpang kencing, tumpang bernafas". Entah zaman bile ntah nenek aku ialah seekor pokok.  Tapi, macam aku cakap tadi, dalam hutan mulut jangan cabui sangat, aku agak terkejut bila nampak 3 lembaga putih..




  
..yang sedang menunaikan solat Zohor Jamak ngan Asar sekali. Jangan pulak korang pegi tibai jamakkan Subuh dengan Zohor. Memang tak dapatla. Enjoy tu enjoy juge, sembahyang jangan tinggal. Tapi kalau anda rasa tok nenek moyang ialah seekor pokok, tak perlulah anda sembahyang lagi.

Disebabkan hari hampir gelap, mohle kita meredah carik kayu api jap. Jumpa sikit, bawak balik pun sikit sebab kebanyakannya basah akibat hujan renyai-renyai bahasa. basah sejuk camne pun, makan itu wajib ye tuan-tuan.

Hah nak berkenalan tak? Yang tudung biru tu nama dia Sayaza, yang pakai hoodies hitam lak nama dia Huda.  Due-due ganteng silakan ngorat (iklan kemasyarakatan ini dibawa oleh arcx13.com). Yang kaki-kaki tu marilah kita panggil mereka kaki1, kaki 2, dan seterusnya sebab saya mengenal orang berdasarkan muka ya bukan kaki.





Disebabkan kayu api tak cukup, maka kami terpaksa meng'down-size'kan tunggul kayu yang sedia ada. Dengan menggunakan batu dan teknik 'hungga-hungga', berjaya la jugak dapat extra kayu api (yang hancur). Proses menghancurkan tu membuatkan aku tertanya-tanya kitorang ni nak buat bahan bakar atau nak carik ulat sagu?

Nama pun baru sampai, haruslah explore sikit ye dok? Haa kami pun pegi naik van tu, carik tempat mancing. Dengan menggunakan umpan ikan masin, Abang Nico kita kat gambar atas nun berjaya memancing seekor ikan yang diberi nama saintifik AlPokoqhue Ikanusitus Tersangkuthe atau bahasa sopannya Ikan Pokok. Tu la casting jauh sangat.

Dan lepas tu baliklah 15 orang hebat ke campsite untuk menunaikan solat maghrib. Eh, kitorang tak buat time maghrib kot. Buat time isyak. Oh ye, makan time la lepas balik tu. Sejuk-sejuk 15C haruslah makan lepastu tidur ye tak? Tidaakk!!Malam tu ada surprise.

Birthday party untuk 2 orang seniors aku, Faige dengan Nageswary. Nampak aje kek ni aku terus terasa nak cakap "aww so sweetttt". Bukan saja perbuatan tu sweet, kek tu pun secara lahiriahnye memang rase sweet gile. Lepas makan kek, sampailah masa untuk tidur.

Pun tidak juge. Boleh pulak layan main "Truth or Dare". Disebabkan gelap time tu dan soalan pun senang maka takde sape nak ambik dare. Soalan truth malam tu adalah berkisar pasal skandal-skandal yang tersebar melalui internet mata dan telinga secara meluas. Tapi ada sesetengah fakta yang berjaya disembunyikan melalui kata-kata yang halus. Entah fakta siapa la kan?

Lepas tu kami tido. ZZZZ. Sambungannya aku buat nanti-nanti lepas entri ni mencapai piawaian. Hari kedua lebih menarik! Panjang gile kan entri? Takpe, enjoyla gambar tu sekali.

BERSAMBUNG EPISOD 2 [CLICK]

Ulasan

  1. wah2.. besh gile lu nek moto an..
    bukan lu nak ajak wa..
    btw, mmg besh gilelah camping camtu..
    wa ni bole gi p.d jela..
    nak gi sane x dapek.. >.<

    BalasPadam
  2. ah ko kluarkan ayat sdeh lakkkk~lepak sudeyh. nak g kem mane2 pun blehhh

    BalasPadam
  3. wuuuuuuuuuu...bestnyee...haha..makan mestilah wajib~~~

    BalasPadam
  4. aireen
    sbnanye makan tu hukumnye harus kan? ntah aku xtau hahaahha

    Qiatina
    of course menarik sbb bile kitorg balek je camping, ramai kot group g camping
    source: Kirin

    BalasPadam
  5. akhirnya ARC naik jugak kan van tu?
    hahahaha..
    kena samak tauuuu!

    besh camping.
    my previous camping was the beeeeeeest camping ever! (:

    BalasPadam
  6. ngeh3 alamak kene samak ke? da bape ari smayang xsah ni...demmm

    BalasPadam
  7. tak terkantoi plak eh masa bawa kek tu? kalau tak, tak boleh suprise.

    BalasPadam
  8. ye xkantoi punn...ntahla xtau tapi rasenye both birthday girls mmg xtau rasenye

    BalasPadam
  9. seriously. memg syok..tp lg syok kalo cuaca cun

    BalasPadam
  10. harus seronok kan camping !!! :D
    lama tak pergi camping.

    BalasPadam
  11. wah3 kamon2 komen lagi sampai 30. aku nak publish entry ke2 hahahhaha

    BalasPadam
  12. muahahaha! sini aku komen lg.. ok kah?

    BalasPadam
  13. ok aku komen lagi sbb aku nak nama aku naik kat tepi sidebar blog kau. haha. (ok. niat tak ikhlas)

    publish entry ke-2. aku nak tgk gmbr tmpt tidur korang! syiok ah g camping. jeles!

    BalasPadam
  14. gmbr ni kaler dia lawa so bg pemandangan yg sgt menyejukkan.

    BalasPadam
  15. Best2 g camping..
    Weh, umpan pakai ikan masin?
    bnyk dpt hasil x? hehe

    BalasPadam
  16. Qiha
    pun boleh la kooo hahaha entry ke2 nanti2la weh...panjang kot

    Anis Amirah
    kaler lawa kah?sebabnye gamba ni snapshot darivideo je hak3

    farhana
    hahah dapat weh hasil. Ikan lutsinar

    BalasPadam
  17. kat c2 ada tandas ke x??best la..tido dlm khemah pon sure x pns mcm malaysia...entri ke 2!!!

    BalasPadam
  18. eh,,eh,,eh aku baru pasan nama aku antara 10 penggosok topi terhebat...hehe..~~

    BalasPadam
  19. oh ye, ade tandas. sbb tmpt tu bukan lah hutan sgt...die mcm park

    tahniah penggosok hahaha

    BalasPadam
  20. weyh asfan...nama aku SYAZA ok bukan sAyaza...~!
    haha...
    post yg part 2 plak...
    lame aku tggu dowh~!

    BalasPadam
  21. first sekali , seronoknya pergi camping . gambar kat fb sampai beratus-ratus :)
    tapi awat kesian bebenor ha . naik van piggy packers ?
    tkpe , tkpe . dok sabor eh . hehe
    btw gambar abang kirin kat situ sangat la gagah . lalala :)

    lagi , itu bukan kak syaza ke ? asal jadi sayaza ?
    haha *gelak jahat .

    dan dan , kesian sangat kat abang fidry . dapat ikan pokok eh ?

    ehmm , di mana gambar abang asfan ni ?

    tolong sambung . hehe

    BalasPadam
  22. nak cukup 30 dah! takpe. kalau panjang rileks lah dulu.

    BalasPadam
  23. awwwhhh, so shuweettt.

    kali terakhir saya pegi camping ialah masa form 1 bahahahaha.

    memang saspek habis lah kan tengok orang pegi camping nih. heehee. nampak beshhh.

    okayh seryus saya tak dapat sebut properly nama saintifik ikan tuh. hakhak.

    BalasPadam
  24. Syaza
    hahha typo la tu..malas nak betulkan kakkaka

    farah
    hha gagah?sila bagitau beliau dengan sendirinye ahaks
    gambo abg dirahsiekan la..time makan je muncul hehehhe

    Qiha
    harini aku publish okeh?

    AI
    sbnanye name tu aku cipta sendiri (aku tahu ko tahu). xpayah sebot pun sbb aku pon tak reti hahaha

    epalejau
    blomm...mandiwajib pon blom =P

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve