Langkau ke kandungan utama

6 Langkah Mengatasi Kebuluran Lewat Malam

Dey tambi, kalau bagi orang gila jawab soalan ni pun, tutup mata dia boleh jawabla. Kalau kebulur mestila makan takkanla nak basuh baju pulak. Sejak pukul 11pm tadi lagi aku kebulur tapi masih belum berjaya mengangkat bontot yang seberat 66kg tu ke dapur. Pukul 1am barula berjaya. Pergi dapur carik apa? Cari cinta
Tu dia stok untuk warga bujang trangtangtang. Andainya anda da kahwin tapi stok Maggi anda lebih kurang camni gak sampai 4-5 pek dalam kabinet dapur, baik anda tak payah kawin okey. Kalau bini anda hot sekalipun saya tak hingin sebab saya rajin makan. Bini harus rajin masak hatta telur goreng sekalipun.

Ingat senang ke nak masak Maggi? Kat depan pek tu tulis HANYA 2 MINIT. Ah fitnah semua tu. Kalau nak mampus awal silala masak 2 minit. Nih cara selamat sikit makan megi. STEP 1: Panaskan megi tu sampai dia terpisah-pisah. Kalau korang nak nyanyi lagu perpisahan pun boleh jugak macam zaman-zaman darjah 6 dulu.

STEP 2: BUANG AIR
Bukan buang air dalam pundi kencing tu. Buang air dalam periuk tu! Nampak tak apa dalam periuk tu? Air berbuih-buih. Buih tu ialah LILIN yang digunakan untuk melekatkan Maggi tu menjadi 4 segi. Bila korang letakkan air panas, maka lilin tu mencair. Buang air tu dan jangan sesekali mengada-ngada recycle buat siram pokok bunga. Mati kaktus mak korang kang.

STEP 3: GANTIKAN AIR BARU DAN MASUKKAN APAPE YANG PATUT
Ini part penting. Kalau korang tak masukkan air maka tak berkuah la Maggi korang nanti. Sebaik-baiknya perencah tu jangan disiramkan semua dalam periuk. Tak elok untuk kesihatan. Kalau mati awal sapa nak jaga bini aku? Eh aku takde bini.

STEP 4: MASUKKAN PERENCAH LAIN
Ni kalau korang suka pedas, masukkan la cili api/padi barang seketul dua. Takkan nak hambar je kot Maggi tu. Bapak bosannye. Cili kat dalam gambar tu walaupun ko gigit 2 ketul, tak rase kuat mane pun sebabnya cili New Zealand memang tak berapa nak pedas. Guna baja manusia agaknya. Kalau nak lagi best sila masukkan telur barang sebiji dua untuk sumber protein yang mencukupi. Kalau stokin anda ada perisa sedap boleh masukkan juga.

STEP 5: CAMWHORE
Step ini tidak wajib dan tidak menjejaskan kesihatan pun kalau korang skip. Dah tak de bende ape nak buat masa menunggu telur/perencah tadi sebati, maka buatlah apa-apa yang dirasakan perlu.

STEP 6: MAKAN LA TAKKAN BASUH BAJU?
Lepas siap, dengan tanpa membuang masa memindahkan Maggi ke dalam mangkuk, anda bawak saja periuk tu ke depan laptop sambil menketedarah hasil masakan anda dengan diiringi Jus Epal yang manis lagi sejuk. Pengalaman makan anda akan diperhebatkan lagi sekiranya anda makan sambil membaca blog ARC13 sebabnya kalau Megi anda kurang pedas, blog ini akan menambah kepedasannya.

Resipi ini dibawah oleh rakan taulan anda, Encik ARC™ dengan pesanan "Maggi memudaratkan kesihatan, tapi kalau kebulur, kesihatan belakang kira". Sekian, dah pukul 3.30am aku harus tidur.

Ulasan

  1. haha.. geng lah! aku suka gak buat megi ayam campo cili padi. megi kari kureng sikit.

    BalasPadam
  2. megi kalau buh telur,sos tomato..kacau sampai sebati..sedap tak terkira..
    ok aku dah lapar.

    BalasPadam
  3. lagi sedap kalo wat murtabak maggie!!! sedap gile! try2!! :D

    BalasPadam
  4. x suka megi.
    kalo beli 1 pack ade 6, satu sem x hbes
    hehehehe

    BalasPadam
  5. :) baru siang tadi epal telan megi perisa asam laksa.
    heaven.

    tapi alaa..lupa nak buang air lilin dia tu.
    haish..

    BalasPadam
  6. aku masak megi aku tumis dulu bawang..

    tp bru tau kena buang air. hoho..

    BalasPadam
  7. ok2 aku ngaku la aku xreti masak megi.puas ati? tang masuk air baru lepas buang air kecil tu eh..air berlilin tu..air panas ker air sejuk?

    BalasPadam
  8. apekah keistimewaan kalau kite buat step 5 tuh?hehehehe

    BalasPadam
  9. kesihatan belakang kira..haha...

    haa kalau nak lagi sedap, tumis la bawang ngn cili2..baru masokkan megi ngn perencah nye..lagi marvellous. lagi2 maggi tomyam..fuh..

    BalasPadam
  10. baru aku tahu kena tukar air tu..selama ni aku makan lilin..haish..

    BalasPadam
  11. maknanya maggie goreng lagi selamat, tak ada kuah.

    BalasPadam
  12. LIN
    aku makan megi ayam sebab malas nak koyakkan megi kari hehehehhehehhe

    EV
    erk sos tomato?aku xpnah dgr resipi tu wey...xmasam ke?

    tail me
    hehhe kalo rajin dah buat da la macik. telur+megi pastu goreng kan?

    Ery
    Fuiyooo respek2. Ko rajin sgt memasak kot. Aku ni bahan2 masak byk tp kerajinan tu dtg kadangkala XD

    epalejau
    asam laksa?fewwittt my most fave tuuuu sedap gila tp sini susah nak carik. Air lilin tu dlm step wajib buang tau

    aimee
    Hehe buang air dlu, pastu tumis la ape bende ko nak tumis. Tips ni aku baru tau seminggu sbnanye

    ayunda maajis
    air lilin tu sah2 la panas macik. sebab ko baru panaskan megi tu

    apiih
    step 5 tu menghilangkan kebosanan dan menambahkan perisa pada blog anda wakakakkakakka

    nurhidayah isa
    Sini xde megi tomyam =(

    Hasrol Nizam
    Sama la ngan aku. Aku baru tau seminggu sbnanye :)

    syafiqahjasmin
    positive!

    BalasPadam
  13. ape barang meggi ayam.. meggi kari la best..haha

    BalasPadam
  14. perghhh.. tbe2 rs maggi ni sdap.....

    BalasPadam
  15. Aini
    macik, ade masenye dalam hidup ni kita perlukan kelainan. Lagipun saya ni dak kecik lg, mmgla makan megi ayam hahahhahahha

    athirah
    megi mmg sedap nak2 lak time kebulur hahaha. xkan tgh2 malam kol 2am tu nak kletang kletung kt dapur masak fancy2? megi sudeyyyy

    BalasPadam
  16. TAK SUKAA MAGGI AYAM!
    TAK DAK RASA.

    AKU DAH BERLAMBAK TELAN LILIN.
    DAH BESAR2 NIH BARU TAU. ADEHHH!

    BalasPadam
  17. nama pun meggi ayam. sah2 la rasa ayam? haha
    weh aku stop masak cara biasa seminggu lepas kot. takde beza pon kite :(

    BalasPadam
  18. masyuklh plak..

    lamo den tak bantai maggee nih.

    BalasPadam
  19. kau rebus maggi macam, tapi telur tu kau goreng dan carik carik.

    ahhh pergi sungguh nikmat dia!

    BalasPadam
  20. perencah tu sbnrnye aku tibai habis 1 pek
    bru best
    perisa ayam kan megi kt atas ni?
    aku suka gak maggie
    tp lebih suka ruski tom yam
    kt NZ takde megi ruski kan?
    kesian kesian
    =p

    BalasPadam
  21. MK Kimi
    huhu ko slalu bantai ape?pizza?kaye seh

    ismishahril
    humangaii malaihnyelaaa aku nak g goreng telur. Nak masok minyak, nak panaskan etc. Ko buatkan utk aku eh :D

    sis shuhada
    sumpah xpenah buat kak. lagipon sos2 mahal la kat sini (tipu)

    syahira ariff
    Ruski takde la. ape nak kesah...same jenis gak mi segera. tak sihat gak ahaks

    BalasPadam
  22. "belum berjaya mengangkat bontot yang seberat 66kg tu ke dapur."

    ahh kauuu,menipu bontot saje dah 66 kg.hahahaha..

    aku kalau time makan megi,cili api 3 bijik skali makan.penyek2 pastu makan.sure meleleh air mate.hahaha..

    BalasPadam
  23. bila duduk atas kerusi, berat ko ditumpukan ke bontot. so make sensela jugak berat bontot 66kg hahahhahahaha

    kalo meleleh nak makan lg ke? geli oi. Mak aku kata kalo telan air mata bole jadik ikan duyung

    BalasPadam
  24. hahahaha..bungukss..kau telan ker air mate tue..kesat lah wei!

    hahahaha.

    BalasPadam
  25. mane arrr naktau...ko ni bukn leh caye

    BalasPadam
  26. stock meggi dekat rumah aku still banyak. kalau masakan aku tak sedap, pepandai abang2 aku p makan meggi.



    *mcm mne nk masak nasi goreng yang sedap erk? xD

    BalasPadam
  27. nxt time aku buat nasik goreng plak...aku xbuat arini sbb xde crushed chilli. nak turun town malas r plak heheh

    BalasPadam
  28. ceh tak remaja langsung la ko ni makan megi cap ayam...


    makan la tomyam ke, kari buh telor sebijik ke, asam laksa ke...sedap la jugak...


    xpe la janji kenyang ye dak??

    BalasPadam
  29. lapar la ayu...kalo ko bg kek bentuk tahi pon aku makan tau dak

    BalasPadam
  30. hah! selama ni i makan lilin? :(
    eyh nak share info ni dekat blog i nnt bole?

    BalasPadam
  31. beshhnyeeeeeeee..
    malam esk aku mesti mkn megi..

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve