Langkau ke kandungan utama

Membeli-belah di Pak n Sav

Disebabkan hari ni hari free yang sekian kalinya lepas habis exam, dan barang makanan pun hidup segan mati takmau je kat dapur tu, maka aku pun pergi membeli belah kejap. Kalau tak, alamatnya memang makan cereal la hari-hari. Mau tak muntah macam tu? Kalau nak ikutkan musim-musim sejuk macam sekarang ni memang malas la nak naik bas pergi pasaraya Pak n Sav tu.

Kalau korang naktau, Pak n Sav ni tahapnya sama la macam Tesco di Malaysia (agaknya) sebab aku tak pernah pun jejak masuk Tesco ngan mak aku. Selalunya kalau dia tak pergi dengan bapak aku, mesti dia pergi pasar borong Selayang je beli barang makanan. Tapi walaupun tahap-tahap Tesco, korang tengoklah harga taugeh seplastik tu je NZD 1.99 woi! Kat Malaysia RM0.50 pun tak sampai. Baik aku tanam hidroponik.

Kalau senior-senior macam cik Ayu ni, dia dah tau dah nak pegi shopping kat PaknSav mesti harus bawak luggage yang korang sumbat dalam kokpit kapal terbang tu. Senang nak sorong ke hulu ke hilir. Tapi bawak beg macam tu pon, kalau terlebih beli memang tak boleh buat apa.

Tuu dia. Sebab apa dia bawak luggage tu? Macam aku cakap tadi, memang nak bagi senang sorong dan lagi satu, New Zealand mengamalkan polisi mesra alam di mana sesiapa yang nak beg plastik diwajibkan membelinya. Harga aku tak pasti la pulak tapi agak terasa la kalau korang beli barang banyak. Baguih ah New Zealand. Patutla tersenarai antara top countries yang most livable.

Haa ni beg pasar junior first year pulak. Beg aku la ni. Habis sumbat segala yang termampu. Aku ingatkan nak beli sardin je datang pasaraya ni tadi tapi last-last keluarlah segala biskut FarmBake, Cokelat, Roti, Cendawan, mi haih banyak la lagi sampai tak ingat. Yang tak muat tu boleh simpan dalam beg galas RipCurl aku.

Tujuan asal ialah nak beli sardin yang berharga NZD1.70 1 tin, tapi akhirnya hari ni habis dalam sekitar NZD100. Kalau shopping memang tak ingat dunia dah walaupun hanya shopping barang makanan. Almaklumlah, ada orang bayarkan. Siapa bayarkan? Encik Mastercard. Haih malas betul nak bayar bil kredit kad.

Ulasan

  1. haha. biasalah tu. kadang2 pergi kedai/mall setakat nak teman member/mak. tapi last2 diri sendiri beli over.

    sekarang kat malaysia every saturday yang kena bawak beg sendiri. kalau tak bayar 20sen.

    BalasPadam
  2. wow. kau ada duit plastik!!

    BalasPadam
  3. rupa rupanya kat NZ kalau nak shopping kena bawak luggage
    lawak plak,hehehehehe

    kalau taugeh pun da mahal kat saner,habis barang makanan aper yg murah?
    cereal diorang murah dr malaysia ag tak?

    BalasPadam
  4. mak ai mahal benar. baik kau hidroponik lah.

    roti, cekelat cendawan dan cereal pun boleh hidroponik juga tau. (tolong la percaya. haha)

    BalasPadam
  5. plastik pak n save satu 5 sen if tak silap

    BalasPadam
  6. yup. btul ckp zack.

    kredit kad best. tp bile nak bayar. aih..

    BalasPadam
  7. yup. btul ckp zack.

    kredit kad best. tp bile nak bayar. aih..

    BalasPadam
  8. nn
    plastik 20sen tu sebelum aku dtg NZ lg dah ada...sempatla jugak merasa sekali hehe

    Q
    ko pun patut ada jugak. Tak sah duk NZ kalo xde duit plastik ni

    syahira.ariff
    hahaha style ni org Malaysia je buat rasenye sebab aku xpenah nampak lg org len wt cmni
    aku rase taugeh tu import tu pasal r mahai. Cereal murah gile la kalau nak banding ngan Malaysia wey...nak2 time offer

    ismishahril
    kalau aku percaya maknanya aku gila. Since aku xpercaya, maka kaulah yg gila hahaha

    zack
    yeke aku tak ambik port pun. hehe

    Att
    tula masalahnye...berat tol tgn aku nak bayar

    BalasPadam
  9. u should see moscow price pule :)
    incase tgh pokai..cereal pun x mampu punye
    rate pulak tgh turun
    aiyooo

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve