Langkau ke kandungan utama

Fencing: Sukan Berpedang

Bila tengok hari pertama aku bercerita psal fencing ialah pada permulaan Julai 2010, maka bila dihitung-hitung dah hampir 5 bulan aku terjebak dengan aktiviti ni. Tapi dalam 5 bulan tu berapa kali je entah aku pergi praktis. Biasalah hangat-hangat tahik ayam je tapi at least aku survive jugak sampai ke sudah walaupun tak grad untuk '1st degree'.


Gambar di atas ni menunjukkan weapon favourite aku iaitu Sabre. Sememangnya aku datang competition semalam hanya untuk main Sabre tapi dipaksa jugak main Foil. Takpe, layan je lah. Tapi, serius, Sabre sangat menyeronokkan kalau nak dibanding dengan Foil sebab boleh buat freestyle.


Gambar di atas diambil masa first round aku dalam game Foil. Opponent semangat gila acu pedang tapi aku pandang tempat lain sebab aku memang tak minat Foil. Untuk pengetahuan korang, ini ialah Electric Fencing di mana baju yang kami pakai tu (dipanggil Lame; sebut Lah-may) mengalirkan arus elektrik. Jadi kalau target berjaya disentuh oleh pedang, maka penunjuk di papan markah akan berbunyi dan mengeluarkan tanda. Menang 5-3


Jangan kata orang dewasa, budak-budak pun mampu angkat pedang fencing ni. Gambar atas untuk budak-budak U-13. Yang kiri tu pun anak gadis bawah umur. Tapi biasalah, gadis-gadis bawah umur memang cepat membesar. Sebab tu kita ada banyak kes Pedophile. Tapi tengok anak-anak kecil mencucuk sesama sendiri memang terasa comel

SEBAB APA SAYA SUKA FENCING
Basically, sukan ini ialah one-on-one basis melainkan kau main mode free-for-all yang tak rasmi. Aku ni jenis yang agresif dan menggila dan sukan ni pulak bagi aku tak memerlukan kau mengatur strategi macam American Football. Dan yang paling best, kau dapat tikam orang.

Kalau ada 50 orang like entri ni maka video mekap KakFenny akan disiapkan dalam hujung minggu ni jugak sebab bahan semua dah siap. Sila tekan LIKE dibawah ni

Ulasan

  1. plg best dapat tikam org?!memanggg sgt bestt laa..nak pulak opponent tu musuh ketat ke ape..makin agresif la kan..

    p/s:slalu tgok dlm tibi je org mainn..xpenah lg tgok live..hihi

    BalasPadam
  2. tipu. tang mana nak tekan like? hahahaha.

    uihh style je fencing. tp aku x suka, sbb takut benda tajam. hahahaha :P

    BalasPadam
  3. first time tgk org fencing live...
    when I was 13...
    mmg syok...
    hhu...

    video u fencing xder ker??
    heh...

    BalasPadam
  4. wah~
    macam best je..pinjam satu...hehehe..
    gurau2 je..:)

    BalasPadam
  5. ngeri. tajam tak benda tu? agak2 boleh tembus perut?

    BalasPadam
  6. teringin nak main. style kot tengok orang dok lari ke depan ke belakang..ecece :P

    BalasPadam
  7. Fencing mmg best!!
    aku minat sejak tgok cite Heart of Fencing~~ haha

    Blog aku? : jacksky

    BalasPadam
  8. teringin nak main la.boleh cucuk2 badan orang.haha..
    tapi kat U aku takdo.

    BalasPadam
  9. salam arc~

    hehehe.. mcm seronok aje eik?? noleh tikam lwn secara suka atie... =))

    BalasPadam
  10. LIKE!

    LIKE manual macam ni boleh tak?

    BalasPadam
  11. kalau sekali cucuk terus terkena electric shock kan best..barula serius sikit main..wkaaakakaka

    BalasPadam
  12. dah lme x dgr citer kak fenny. ape citer kak fenny skarang? haha

    BalasPadam
  13. @nama.aku.lynn ohh patutla aku susah menang. sebab xde musuh ketat :P

    BalasPadam
  14. @-ROCKprincess-
    ade, gunakan search box untuk tengok entri fencing yang dulu

    BalasPadam
  15. @molmollajaranga de dekat malaysia benda ni sebab gear dia sgt2 mahal

    BalasPadam
  16. @Emora Valeriasusah nak cari di Malaysia. glove saja dah mencecah rm150

    BalasPadam
  17. @~LP Lum~
    tak boleh sesuka hati
    Foil- tikam di bahagian badan saje
    Sabre- tikam di badan dan kepala dan lengan
    Epee- seluruh abdan

    BalasPadam
  18. ko balik nanti, ajar aku weh...kah3!!!

    BalasPadam
  19. asal aku rasa laki men benda ni nmpk smat je?:P

    BalasPadam
  20. ah?? LAME? hahaha~ la'me~ kekeke..mcm best, tp kalo ak men, xtaw org yg kena tu selamat ke x.hahaha

    BalasPadam
  21. @ema サニkenape lak xslamat? benda ni kalau cucuk xsakit pun melainkan kalau ko lawan aku sbb aku tikam org dgn sgt2 kuat :P

    BalasPadam
  22. Terrific work! This is the type of information that should be shared around the web. Shame on the search engines for not positioning this post higher!

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve