Langkau ke kandungan utama

Tutorial Lindungi Copyright Blog Anda Tynt.com

Penatnya jadi blogger bila hasil penulisan kena ciplak dan si penciplak tak tinggalkan link untuk menghargai hasil tulisan kita yang diciplak tu kan? Tapi tak boleh jugak nak salahkan si penciplak sebabnya mungkin dia orang tak tahu yang aktiviti diorang buat tu salah disisi norma masyarakat blogger.


Jadi, saya memperkenalkan servis web percuma dari Tynt.com di mana website ni dengan secara automatiknya akan meletakkan backlink kepada entry anda yang disalin dengan kejamnya. Benda ni lagi bagus dari license Creative Commons tu sebab CC takde bagi backlink automatik. Tak percaya? Jom tengok apa jadi kalau korang cuba copy entry dari blog yang dah dilindungi..


Lepastu cuba paste dan tengok apa jadi..


Haa nampak tak dia create backlink secara automatik? Maka dengan automatiknya si peniru akan sedar bahawa dia sebenarnya sedang menyalin hasil kerja seorang blogger lain. Simple, macam tu je. Dan bukan tu saje, servis percuma ini jugak boleh memberikan insight terhadap entri blog korang tentang bilangan perkataan yang disalin, siapa menyalin, dan juga keywords yang digunakan.


Cara nak pasang dia senang je tak sampai pun 2 minit. Korang daftar akaun di Tynt.com dan lepastu ambil code dia dan tampalkan di bawah kod <head> . Macam tu je. Sangat senang.

P/S: Aku tahu benda ni sebab aku selidik whos.among.us yang menunjukkan bilangan user yang online dekat blog korang tu.  Aku pun guna jugak benda tu saja suka-suka nak tengok berapa orang online dalam 1 waktu hehe. OMG lab test hari senin tak study ape lagi. Korang tolonglah jangan paksa aku update hari-hari dengan klik butang Like Facebook tu.

Ulasan

  1. wah,...cam besh..tp ade ke orang nak ciplak aku puyer..hehe

    BalasPadam
  2. wwooo. syabas betei! gaya2 citer hindustan. hehe

    BalasPadam
  3. bagus, i like this! tp entri haprak mcm dlm blog sy spe la sudi nak copy. hahaks~

    BalasPadam
  4. okey bagus bro, aku memang ternantikan entry nie, kehkeh

    BalasPadam
  5. .: Terima kasih, maklumat yang bagus. Biasa yang mamdoh tau ialah Copyscape, tapi yang macam nih adaautomatik backlink tu yang terbaekkk tu. Terima kasih lagi sebab kongsi, tq tq tq~~~ :.

    BalasPadam
  6. hoho..nice..nanti le la try~~

    BalasPadam
  7. xpela..aku bkn cam ko kan...ayat aku rojakla ape la..x de orang nak copy...:D.tapi bagus ah web camnih..

    BalasPadam
  8. Oh rajin pulak ko wat research ni.hehe anyway thanks bg link ni kt twitter aku.

    tp rase entry aku xdek org nk copy kot.saya x pemes spt panda.haha

    code 2 paste kt head mane?blur part tu..

    BalasPadam
  9. wahhhhh.
    maseh ! nak try buat gak lahh .
    maseh pandayam ! :P

    BalasPadam
  10. oke fine !
    lassie dah penah daftar upenye .
    kahkahkah

    BalasPadam
  11. ashton1 i dah credits guna gmbr u in my blog! xpe ker ker ker hehe

    BalasPadam
  12. kalau guna copyscape oke tak..

    BalasPadam
  13. waa, bagus arr bnda ni. thanks 4 sharing.

    BalasPadam
  14. wahh! cam best je. blog femes ye la orang nak copy paste. kalau cam blog aku, aku je paham.HAHAHA

    BalasPadam
  15. tQ utk info yg sangat2 berguna ni,
    even blog aku takde lah gempak sangat,or maybe org tak pandang sgt, tp manalah tau kan, kalau2 entri kita yg biasa2 tu, ada jgk ade org nak plagiat..
    kan2?
    ;)

    BalasPadam
  16. wohoo gud info then tq yar...

    BalasPadam
  17. ade ke orang nak ciplak blog aku?? hehehe...

    tapi ngade2 da wat pun :)

    BalasPadam
  18. yeah.
    thx info tp msty xde org nk ciplak dr blog aku.
    :D

    BalasPadam
  19. wow..bgus btol..
    mksdnye, backlink tu mmg tak boleh dipadam la ek?

    BalasPadam
  20. ash..kalau si pengkopi tu perasan ade word backlink tu kat hujung entri then die delete sebelum publish ada kemungkinan tak boleh berlaku? ke bila dah copy then publish baru kuar backlink tu?

    BalasPadam
  21. hmmm best2 entri ni... :) sgt berguna...

    BalasPadam
  22. whoaaa. abg arc baik laa share ni . tank uuuu !

    BalasPadam
  23. @♥CIK SHA♥
    tu sbgai peringatan kt die. kalau die still mau padam tu mmg kuanghajaq la

    BalasPadam
  24. menghargai adalah perlu bukan? dan ini adalah cara terbaik untuk mengekalkan karya asal kita:) thanks for sharing this...

    BalasPadam
  25. Wow~..nice la bro! ahaha :-p nanti SKY nk buat la..thanks for da info..lame cari hehe :-p

    JELAS SAHABAT BUKAN SEBARANG SAHABAT, SAYANG SEMUA

    BalasPadam
  26. Wahhh.. best!! Terima kaseyyyyy!!!
    Useful info!!! :)

    BalasPadam
  27. aikk bnde ni tampal atas "head' ke kat bwah head?confius ak

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve