Langkau ke kandungan utama

3 Lakonan Tom Hanks Terbaik

Sebagai seorang yang movie-holic yang mempunyai akses internet, maka korang mesti takkan terlepas daripada mendownload cerita-cerita best. Kali ni aku nak cerita pasal salah 1 actor yang paling aku respek sebab kalau tengok cerita dia, konfem takkan bangun dari tempat duduk.


Ada sesiapa yang tak kenal Tom Hanks? Dia ni antara pelakon Hollywood yang aku paling respek sekali sebab hampir semua cerita yang dia berlakon best best. Tak tahulah kalau zaman muda dia punya cerita tak best tapi so far ini 3 filem pilihan aku..
#3. CAST AWAY (2010)


Sebenarnya aku baru je tengok cerita ni petang semalam sebab masa tengah-tengah browse maklumat pasal Tom Hanks, terjumpa movie ni yang merupakan salah satu daripada top-ranked cerita dia. Rating IMDB 7.5/10, Nominated for 2 Oscars dan Another 11 wins & 21 nominations menunjukkan betapa awesomenya cerita ni. Cerita pasal pegawai FedEx yang terperangkap dekat pulau tanpa penghuni. Dalam cerita ni dia tunjuk macam mana Tom Hanks (as Chris Nolan) belajar untuk survive. 
DOWNLOAD
#2. THE TERMINAL (2004)

Dalam cerita ni Tom Hanks jadi seorang pelancong berwarganegara Krahkozia (Soviet). Tapi masalahnya sebelum dia dibenarkan masuk ke US, dia terpaksa ditahan sebab negara dia mengalamai reformasi dan visa serta passport dia tak sah di mana-mana negara dalam dunia ni. Maka jadilah dia orang tanpa warganegara dan disebabkan tu, nak masuk US tak boleh, nak balik Krahkozia pun tak boleh.

Selama hampir setahun dia tinggal kat situ, korang boleh tengok macam mana dia boleh jadi sangat terkenal dengan kreativiti dan keselambaan dia buat airport tu macam rumah dia. Dalam movie ni jugak ex aku aka Catherine Zeta-Jones berlakon.

#1. FORREST GUMP (1994)

"Run, Forrest, Run!". So far inilah filem Tom Hanks yang terhebat sekali. Aku dah tengok berpuluh kali, lebih banyak daripada bilangan aku tengok cerita 500 Days of Summer. Cerita pasal Tom Hanks jadi budak lebih kurang 3 suku tapi kekurangan dia tu lah yang buat dia lebih hebat daripada orang lain.

Ini jugak merupakan satu kisah cinta seorang 3 suku dengan seorang perempuan bernama Jenny. Tapi sayangnya Jenny tu seperti wanita tipikal yang lain, tak mau pandang dekat Forrest tapi last-last anak dia Forrest yang jaga. Nasib baik anak tu anak Forrest.

Analisis secara kasar menunjukkan Tom Hanks ni filem filem top dia ialah bila dia melakonkan watak kesian dan tertindas. Kiranya macam Nasir Bilal Khan la kot? Tapi 100x ganda lagi bagus. Contohnya dalam filem Cast Away, boleh nampak darah macam betul-betul keluar daripada kaki dia ditambah pulak dengan ekspresi muka dia. Memang terbaik.

Selain 3 filem ni, aku jugak suka cerita Angels & Demons, The Da Vincci Code dan lain-lain lagi. Kalau korang nak tau, suara Woody Woodpecker dalam Toy Story tu pun dia yang berlakon

P/S: Album Hall of Fame aku yang lama di private profile telah dipindahkan ke page Facebook arc13. Movie-movie baru akan diletakkan kat sana

Ulasan

  1. run forest run!
    haha!
    aku penah gak tengok citer2 mamat ni.
    overall, not bad~~

    BalasPadam
  2. forest gump tu prng tgk masa kt asrama.. ingat2 lupa r.. cast away xtgk lg..

    BalasPadam
  3. best jgk citer forest gump, mnyentuh hati je. tom hanks kurus lg mase ni..

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. Forest Gump aku tengok dari zaman video tape lagi. Memang respek lakonan Tom Hanks. Paling rare, bila dia berbual dengan bola Wilson siap ada rambut dalam cerita Cast Away. haha

    BalasPadam
  6. Bro, Forrest Gump is obvious favorite, you have got mail, saving private ryan, bukan jer lakonan dia bagus tp citer tu besh!! yg ni mungkin x fames tp memang besh gak = Road To Perdition!! 2002..

    puas hati tengok!

    BalasPadam
  7. @freemanheheh terbusy lak skang ni...nxt time ah aku dlod

    BalasPadam
  8. setuju dgn pemilihan movie ni :D

    BalasPadam
  9. tiga2 movie ni aku tak penah tgk..looser kan aku...holaaa

    BalasPadam
  10. @AyuE SurihanyOt
    tgkla weh sumpah best.

    saving private ryan aku xtgk lg sedang cuba abeskan...agak bosan bg aku....tah sbb aku bz kot

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve