Langkau ke kandungan utama

Pandangan saya tentang header blog

Dalam dunia blog, header ialah antara satu benda yang paling penting dan perlu dititikberatkan dalam kehidupan berblogging kita. Antara fungsi yang diletakkan pada header ialah memberi impression ataupun pandangan pertama terhadap nilai atau ciri sesuatu blog tersebut.


ARC banner


Maksud aku disini ialah, kalau blog korang awal-awal dah menunjukkan muka korang yang separa cute tu, maka secara automatiknya akan ada 3 golongan pembaca yang wujud berdasarkan header korang tu.
  • “Cun/hensem gila woh mamat ni. Mari kita follow beliau lalu memuji semua hasil tulisan beliau
  • “Ahh ni konfem blog camwhore ni. Malas gua nak baca”
  • “Pedulik hapa aku dengan header ni. Yang penting ialah content

Untuk point pertama, header yang menayang muka. Setiap kali aku masuk blog macam ni, antara isi penting dalam blog tersebut ialah blog yang membuat tutorial mekap, tutorial shawl, tutorial membeli belah, berjimba dan bermacam lagi. Aku paling tak boleh belah kalau nama blog dan description blog tersebut cuba memberitahu pembaca bahawa pemilik blog ialah Lelaki Terkacak atau Gadis Tercantik dalam dunia blog sambil menayangkan aksi-aksi separa sarkis dengan tujuan untuk membuat header yang lawa. “Kalau muka memang betul lawa takpelah sayang” ujarku sambil melihat selipar jamban yang mungkin lebih cantik dari sesetengah header berkenaan.

Sebenarnya ya sayang-sayang sekalian, korang tak letak header pun takpe kalau content korang kuat. Tapi kalau tak berapa nak kuat, maka perlulah header yang kemas dan menarik. Jangan edit secara terlampaulah. Seksa aku nak load page korang. Simple aje sudahlah macam ni..

ARC banner

Huruf aje pun bolehlah. Loading pun senang ye tak? Dan yang penting, tak payah nak pening-pening kepala bila orang kutuk header kau buruk ke, camwhore ke, cambitchy ke..
Tapi, andainya korang masih nak jugak letak gambar korang dekat header tanpa menunjukkan sentimen perasan diri lawa ataupun lebih hensem, ataupun terhangat daripada lelaki lain, maka buatlah seperti header aku

ARC banner

Semoga anda semua dilanda mimpi ngeri pada hari Rabu ini. Selamat bekerja dan belajar untuk para pembaca blog murahan ni.

Ulasan

  1. comel gile header kau.


    rasa nak cium2 je skrin laptop ni.

    BalasPadam
  2. anoyying gilaaa. hahaha. kena sumpahan panda apa. haha

    BalasPadam
  3. muahaha! memang annoying.keluar je page nih terus ak gelak sorang2 tgok header tu.heh, =)

    BalasPadam
  4. gelak guling guling dah nie .... taoi ok lah boleh diterima

    BalasPadam
  5. hahahahaha. header ko buat aku gelak sambil terkentut...:P

    BalasPadam
  6. demam aku tgk header ko. waaakakaka

    kalau ppuan tayang muka mesti tutorial mekap, shawl, ko tayang muka kt header tutorial pasal pe lak? waaakkakak

    BalasPadam
  7. @Fiffy
    nak nganjing tp disebabkan skill potosop aku bongok maka jadik mende lain hahaha

    BalasPadam
  8. dhahaha..adoii..comey gile model header tu..hahahha..anyway,nk ckp,aku stuju smua point2 kau..

    BalasPadam
  9. haha..header aku tulisan jek..sbb x pandai wat2 header yg semat mcm abg Arc! [auhh]..haha

    BLOG AKU : ..::jacKsky.reaCHing da' sKy wITh tSuBasA::..

    BalasPadam
  10. seram dowhhhh

    lagi seram drpd hantu kak limah
    hahahaha

    Admiral Hafiz Official Website: Admiral'z Legacy

    BalasPadam
  11. miahahaha... terbaek dari ladang...

    BalasPadam
  12. ok..ko punya header memang cool (jujur ni) (^_^)

    BalasPadam
  13. haha..

    yerp! kadang2 header memain kan peranan koet..

    tapi selalu nya popuan la kann.. tp laki pon kdang2 jer.. hahaa

    BalasPadam
  14. header yg cute ok <- pujian tak ikhlas. sekian ^^

    BalasPadam
  15. aku dah tak leh beza mana muka kau mana muka panda.. hehheh

    BalasPadam
  16. kahkahkah apesal crop bentuk bulatan?

    erm... header aku, kira aksi separa sarkis ke tidak? haa jawab2


    ps; 1st time komen sini. nice entri :)

    BalasPadam
  17. @Syira ITIK KEJ♥M
    1st time sini?ZZZZZZZZZ ko dah beberapa kali dtg sini

    BalasPadam
  18. blog aku dh takda muka sendiEYYEYEYEYEYEYEYEY jadi ko tak kutuk aku dh YEYYEYEYEYYYEE

    BalasPadam
  19. wahhh!!.. t0mey nyew.. anak sapa ni?.. rasa mcm dh hbis bersih dh skrin laptop ni kene kiss... hahahahahaa

    BalasPadam
  20. terkejut aku tengok header ko weh..ahahaha..smart betol..rupenye ko spesis panda eh??hak3..

    ni bukan menganjing weh..ni memanda..err..;p

    BalasPadam
  21. hahaha .
    tak boleh blah tol !
    tapi dua kali tengok mcm comei pulak .
    tapi tiga kali tengok rase kesian kt panda tu .
    wek wek :P

    BalasPadam
  22. terasa gilerr....
    T_T
    (-__-)v
    nak buang laa headerr.....=p

    BalasPadam
  23. haha~ tapi comel je letak muke sendiri kat kat panda tuh.

    BalasPadam
  24. tergolek2 aku tgok header nie.. :))* pitam =_=' hahahha

    BalasPadam
  25. maksudnye ni, header menggambarkan kita ke??? :)

    BalasPadam
  26. macam haram header lu..
    kah kah kah

    BalasPadam
  27. bapak ah!sejak bila ko jd panda nh?!!
    rse nk tumbuk je muke ko kot.tukar ah weyh!
    hahahaha.sgt xsesuai ngn muka ko.
    hahahahaha.*sakit prot da aku gelak*

    BalasPadam
  28. Keh keh keh.
    Eh eh panda berwajah manusia laa..

    BalasPadam
  29. comel.
    haha. gambar ke ape tak penting ah.
    janji isi blog tu ummmphhh!!~

    BalasPadam
  30. HAHAHAHA, tergelak baca pesanan khidmat masyarakat last tu! EH, my first comment ke ni? (padahal selalu baca blog ni, hehe)

    BalasPadam
  31. arrrgghhh.. aku rs nk pengsan tgk header ko, tak bleh blah la weyyy.. ahahaha.. *pengsan

    BalasPadam
  32. ada sesetengah tu file header besar sangat, kalau tenet slow laoding pun jadi berejam.heh.

    Pendapat anda?
    Salam maulidur rasul 1432H-tapi hari ini aku malu

    BalasPadam
  33. kah kah kah.. gambar tempek!.. mmg ko sepisis panda la wei! lawak2 xD

    BalasPadam
  34. ARC! jom tengok blog ni... pergi komen cepat...

    http://azwan2011.blogspot.com/2011/02/jangan-gunakan-perkataan-salam.html?showComment=1297827562293#c2496861667914351090

    BalasPadam
  35. ha ha ha aku nak gelak jer... tp memang la org yg suka tyg muka dia lawa kat header salah satu sbb ramai follower...tapi aku, no way, aku x suka tayang2 muka ni walau aku tau aku comel, ha ha ha gelak lagi...

    BalasPadam
  36. kelakar ......

    macam pelik pon ada .. sila jangan marah ! =p

    p/s : header zqah ok tak .. hik hik

    BalasPadam
  37. hehehe... header popolita simple sesangat.. dtg la jenguk.. ekekek

    BalasPadam
  38. ARC, memang awk comel hu hu.. rajin2 la dtg komen blog sy lg ye... awk tgk balik x sy adjust balik entri lps awk komen dulu :)

    http://kaymamablog.blogspot.com/2011/01/perkataan-salam-apa-maksudnya.html

    BalasPadam
  39. erk... =.=" .. terkejut aku tengok panda tu bertukar wajah.. hahahaha

    BalasPadam
  40. kecian dekat panda

    btw,boleh tdor lena eyh,sbb tak seram pon.. ;P

    BalasPadam
  41. ape daa. terkejut tetiba muka panda dah bertukar jadi ayah panda. senyum simpul lagi. hahahahaa

    BalasPadam
  42. menarik header. tayang muka tp bdn laen. ;p

    BalasPadam
  43. cute header ni...hehe...hak memasing nak wat header camana...if kita kata dia tk lawa tp dia perasan lawa nak wat camane ye tak?semua ciptaan Allah tu lawa,panda pn lawa,bapak panda pn lawa...tp lg ok if content lg power...ramai org comment,tp ade org follow sebab header lawa tk dinafikan and kdg2 pelik header lawa,owner blog lawa,follower pn ribu2 tp comment seketul dua...itu bukti content mesti power n owner blog pun mesti seorang yg ramah mesra :) blog saya header yg didonlod free bersama templet lum sempat nk wat..

    BalasPadam
  44. header kau arc?
    comel?
    lalalala~~~
    haha!XD

    BalasPadam
  45. kokena sumpahan? hahaha

    [sstt:aku suke word berjimba! hahaha

    BalasPadam
  46. hehehe.. kelakar aku tengok header ni.. kreatif kau ni bro

    BalasPadam
  47. hahahah...serius masa bukak aku dah cakap ERK MENGAPAKAH...lawa sungguh kau punya header!!!

    BalasPadam
  48. hehehe..sengal tol entri ni.nsb baik kat blog xletak header.nk letak muka sendri,malu lak.hohoh..

    BalasPadam
  49. mencik tau! suke buat entry yg buat aku terasa! mencik mencik mencik! hahahaha

    BalasPadam
  50. header ko lg smart di setengah awek yg tempek muka besar kat header , kalau natural xpe , ni da edit , hahaha

    BalasPadam
  51. yup.betol2. content tu penting. tapi header pun penting gak.kalo simple header, takot org ta berminat nak jenguk content pulak walaupun content bagus giler. kan kan.
    heee.
    kira header ni pembuka selera bloger nak baca kita punye content la kan...:)

    am i rite?

    just bg pendapat sajep:)

    BalasPadam
  52. @ermayana a.k.a mrs mahzan
    follower beribu tp komen seketul dua bermaksud dia main taktik tipu dapatkan follower.

    BalasPadam
  53. @♥♥LiSsA♥♥
    asalakn kemas sudahla lissa oi. jangan kosong sangat...tu pun xbagus gak

    BalasPadam
  54. nasib baik bukan ikan..klu ikan dah kena pancing dah..hehehe

    BalasPadam
  55. kelakor giler weh header kau ni..
    muka panda tepek muka kau tak sesuai..

    BalasPadam
  56. haha...comel je header blog kamu...ngeh3...blog sye lagi comel...xder header pon...huhuhu

    BalasPadam
  57. mak aihh...comel lg panda..tukar2..hehe..
    hobi mj ble bw, tgk dorg pnye header..cik arc pnye header cun sgt nih..haha..

    BalasPadam
  58. arghhhhh panda jadian ke hape nih muahahha
    cute giler header ko tuh sumpah xtipu hi3 ;D
    btw,sentap hati mak nak ayt sal header tuh ngiahahah menangis ;D

    BalasPadam
  59. . “Kalau muka memang betul lawa takpelah sayang”

    aku suka statement ni. sebab tu aku tutup muka aku. aaaa.

    BalasPadam
  60. x terpikir lg nk ltak header..
    sbb x pandai wat..
    sbb rasa x pnting pn..

    BalasPadam
  61. Mula2 nak puji comel, bila tgk kali kedua, tak dapat tahan gelak. *gelak guling-guling*

    BalasPadam
  62. kalau header macam ku ni ok x??

    agagagaga

    =_=

    BalasPadam
  63. Demmm.. Hahahahahaha.. Serius aku gelak golek golek atas lantai lepas tgk header ko ni.. Kahkahkah

    BalasPadam
  64. perghh ayu gila header kau . ishkk tak keruan aku :p

    BalasPadam
  65. salamun alaikum,

    gile ah...na komen jeh kena scroll bagai 0_0"

    yg pasti...sepjg aku scrol down mmg x abeh gelak golek3 + guling3 + kentut3 + plusk air hahaha waka waka ma eh eh *ttbe joget shakira lak

    BalasPadam
  66. header kau menceriakan hari cibai aku..keke

    BalasPadam
  67. haha... cool jgk header ko ni =P

    BalasPadam
  68. pergh..terasa haku..header ku sakai tahap cipann.

    wakaka..cool ah header cmtu..cm unique.kowt??
    haha

    BalasPadam
  69. header sangat comel..part itam putih je


    eh, tu muke ape tu.. =P

    BalasPadam
  70. @Shazali
    butang komen diatas tu sayang. klik utk komen

    BalasPadam
  71. nama hasrolnizam tu aku yg post...tersilap akaun.sori2

    BalasPadam
  72. peh. terbaiikkk.. apsal ramai sangat post comment nih. hahahah. sori asfan aku baru nak komen.

    bagi aku., header ni ibarat kepala orang. orang akan tengok muka dia dulu (selalunya) baru tengok tubuh badan yang lain untuk jatuh cinta dengan seseorang.

    muka gak selalunya tempat 1st impression manusia kepada manusia lain. macam tu gak header. aku taktau sebab apa dia dipanggil header. mungkin sebab dia duduk bahgian atas sekali. patotnya dipanggil faceblog. baru betul.

    macam ko cakap.,

    kadang orang tak amik port pun pasal header ni., sebab dia sangat mementingkan isi tulisan.

    kadang header ni orang pandang dulu., tengok gadis tak cun., tengok isi lagi tak cun., apa lagi... cabuttttt...! terus tekan x dan bersikap rasis kepada manusia tak cun tersebut.

    selalunya aku kalau baca blog orang., untuk 1st time singgah aku tengok header. kalau lembab loading., isi apatah lagi. kompom lembab jugak. sebab dalam loading webpage., dia akan loading benda-benda ringan kat atas dulu. baru dia masuk isi segala bagai.

    blog aku jangan cakaplah. musim dulu siap bertukar-tukar lagi ikut mood pedo aku. hahaha. sekarang ni tengah cari identiti baru. so..~ aku biarkan saja header aku perkataan yang sungguh default tu. keh2.

    BalasPadam
  73. @M. Faiz Syahmi
    hahha ko emmang. diorg komen sebab muke panda tu dol hahahah

    btol tu header jugak melambatkan page load...tambah lak muke xcun etc cm ko cakap

    aku pon xbace :D

    BalasPadam
  74. header arc comel ape, panda kan comel. nk like tp fb xdek. skrg bce blog arc dah ade syg2, wahh~ xD

    BalasPadam
  75. hee .header biasanya tunjukkan siapa kita:)

    BalasPadam
  76. @Hahazirah
    ehehehhe jangan ah camtu hahazirah.malu ai kih3

    BalasPadam
  77. @mida
    ya dia seekor panda LOL

    bila ko nak tukar ni wei?xrock ahhh header ko..hakhak :p

    BalasPadam
  78. lama xsinggah skali header xbole blah comei glerrr!!!! gahahahaha

    BalasPadam
  79. aku tak letak gambar aku kat header.tapi gambar kartun. aci x aci x? hahahaha!

    XDD

    BalasPadam
  80. header satu. kalau blog yang belambak iklan tu pun nyampah aku nak bukak.
    lembabkan intenet jee.

    *takde kene ngene dgn tajuk .thehehe =P

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve