Langkau ke kandungan utama

Bulan Itu Bulan Cinta - Supermoon

Semalam aku ada kongsi satu link daripada CNN News mengatakan bahawa malam ini merupakan bulan mengambang penuh yang paling besar dilihat dalam masa 20 tahun ini. Disebabkan umur aku dalam lingkungan lingkungan tu la jugak, maka inilah bulan mengambang penuh yang paling besar aku pernah tengok

Premium With Beautiful Eija [ends 27 april 2011]
Maka nak dijadikan cerita, aku pun capailah skuter tadi untuk naik atas bukit menangkap gambar di tengah malam. Gila kentang nak naik bukit yang pernah kecoh pasal cerita Vampire menyerang Wellington itu hari.
Maka pukul 12:30 am aku pun keluar dari rumah sorang-sorang. Tiba-tiba terasa sejuk, Masuk dalam balik ambik jaket tebal nak mampus. Nak-nak pulak naik motor kenala cover bahagian dada supaya tak kena pneumonia. Bila dah siap panaskan enjin motor, handphone pulek tak bawak. Bila dah ambik handphone, wallet pulak. Lepastu kunci pulak tertinggal atas katil.

Lepas 4-5 kali berulang alik keluar masuk rumah, akhirnya dapat jugak naik motor. First sekali menuju ke stesen minyak sebab meter dah merah. Masa isi tu ternampak bulan sangat cantik malam ni seperti sedang jatuh cinta. Maka aku pun cuba menangkap gambarnya. Tiba-tiba skrin tertulis

"No memory card detected"

Dengan mood nak mengamuk aku balik rumah, kutip memory card. Walaupun halangan caharam, namun demimu bulan, aku sanggup menempuh cabaran ini.


Maka minyak dipulas, menuju ke Mt Cook untuk tatapan bulan yang jelas. Manalah tahu kot-kot gambar cantik bolehlah dihadiahkan untuk buah hati kan. Untuk mengetahui jarak rumah aku dengan Mount Cook korang kena tengok peta Google Maps ni


Hanya mengambil 18 minit maksimum sepatutnya tapi setengah jam aku naik skuter haprak signboard takde. Inilah kelemahan jalan raya di Wellington. Jalan raya berselirat dengan nama macam-macam tapi signboardnya kelaut! Sikit sangat!

Tapi aku tak putus asa lagi, nak jugak tangkap gambar bulan cantik-cantik untuk diberi dekat kekasih hati. Aku terjumpa satu jalan macam naik ke tempat tinggi maka aku pecut naik ikut jalan tu.

3 minit lepas naik motor ke arah tu, tiba-tiba rasa semacam. EH, tanah kedaung mana ni? Sunyi gila, pokok kanan kiri, semua gelap. Maka buatlah pusingan berbentuk 'U' tajam disebabkan dah sah sahla salah jalan kan?

Lepas tu terjumpa satu tempat macam stop di tepi lereng. Memang view cantik untuk tangkap gambar keindahan Wellington City di malam hari yang dihiasi dengan lampu berwarna oren kebanyakannya. Maka aku parking motor elok-elok dekat tanah rata. Bila aku capai kamera aje, mata aku terpandang sesuatu berwarna putih depan pagar salah sebuah rumah disitu



Seriously, apesal kau nak bela menatang ni depan rumah kau? Takpela, baca je ayat Kursi in case ada gangguan lain pulak kan. Lepastu, tiba-tiba...

"Wooshhhhhhhhhhhhh!!" angin badai Wellington meniup kejam, menjatuhkan skuter terbabit lalu memecahkan side mirror sebelah kiri. Mental down, morale down.

Okay, malam ni suwey. Aku sepatutnya memang tak payah keluar malam ni. Menyesal keluar. Sumpah menyesal. Untuk buah hati, minta maafla, dapat satu gambar je tu pun tangkap depan rumah. Siap ada wayar elektrik sekali masuk dalam gambar.

Ulasan

  1. punya jauh nak gi tangkap gambar wei... kalau tangkap depan rumah ngan atas bukit tu bulan jadi bentuk lain ke arc? hehehehehehehe :P anyway..shah alam hujan.. tak nampak bulan besar pun :(

    BalasPadam
  2. hari smlm sy tgk bulan mengambang tepi sungai. alangkah indahnya ciptaan Allah. cantik sgt! :D
    hri smlm 14 rbiul akhir bulan mngambang pnuh. [^___^]

    BalasPadam
  3. aku nak menangis.

    aku tertido lepas maghrib semalam tanpa tahu menahu kejadian ni.

    aku suka bulan.

    T.T

    BalasPadam
  4. yea malam tadi bulan dapat dilihat dengan jelas kat tempat aku jugak. kat ijok. hehhe.

    BalasPadam
  5. terengganu pom cantek jugak bulan..

    gambar ko cantek.jeless

    BalasPadam
  6. semalam aku dah suruh bulan sampaikan salam pada kekasih hati. hihi dapat tak?? lalalalla~

    BalasPadam
  7. ceit..aku lupa nak tangkap gmbar~~haha

    haha..gila malang sgt2 ko..pdhal nak g bukit tu je..huhu

    BalasPadam
  8. ingt kot hang ade nyanyi lgu tajuk entri ni ke,ape ke..hahaha

    BalasPadam
  9. ahahahahaha.. kesian.. kat m'sia dpt tgk kul 2.10am, tp syg sket kat tempat aku awan tutup bulan.. adess.. tp dpt gak la nengok, memang cantik la, penuh beb.. huhu

    BalasPadam
  10. kulim hujan!!! wwaaa~ da ready kamera T___T

    BalasPadam
  11. semalam lepas gaduh ngn bf dlm phone..saya kuar rumah nampak bulan cntik sgt..terus rasa xsayang dekat bf sbb bulan lagik hensem hehe

    BalasPadam
  12. kat Sabah tak nampak sangat bulan yg besaor tu. sebab awan tebal sangt. tapi nampak halo dia je. lingakaran sekeliling bulan tu. cantik.

    BalasPadam
  13. kat Bangi pun stress. baru lepas hujan petang semalam so, bulan berkabus awan. arghhhhhhh. nak pergi tempat lain takde transport. last-last mintak tolong member kat JB amekkan gambar haha.

    BalasPadam
  14. dekat JB boleh nmpak jelas. sampai awan2 dekat sekitar pun boleh nampak sekali.. =)

    BalasPadam
  15. tgok bulan besar di melaka..lagi jauh aku tgok bulan smlam..padahal uma kat nismilan...

    BalasPadam
  16. kat sarawak xdapt tengok pun..kecik cam biasa je.

    BalasPadam
  17. Terlepas tengok bulan penuh...
    Menyesal je rasa...

    Ya ampunnn..punyalah banyak dugaan ko nak tngkp gambar bulan tu..
    siap pecah side mirror...
    sadis!

    BalasPadam
  18. kesian ko. sabar2. tapi awatnya jauh benar nak pergi tengok bulan tu...

    ~HANA~

    BalasPadam
  19. mmg cntik pon bln mlm td.aku pon pasan kt umah hehe

    BalasPadam
  20. haha. oh demm patot org sebok cakap pasal bulan what so ever. rase loser gila xdapat tgk :(

    BalasPadam
  21. semalam bulan memang lawa tapi disebabkan kamera aku ni refelct light,segala cahaya bulan tak nampak . pftt! =='

    BalasPadam
  22. ya, saya pun nampak bulan yang besar tu!

    BalasPadam
  23. ceh tempat aku hujan tak nampak. Pkul 2 dah tak ujan nak kuar rumah tak berani pulak..hahah

    BalasPadam
  24. zu pun ada amik gambar dengan member. memang cantik sangat2. tapi tunggu sampai pukul 1 je.. diorang cakap pukul 2.oo lebih supermoon tu. huhu.. T__T

    BalasPadam
  25. cantik ! tapi kat kl xnmpk besar macam kat tempat kau . :)

    BalasPadam
  26. tgk bulan yg sdg mengembang dlm bilik jer...adoi.....



    tpi rugi tul la xdpt tgk fenomena alam nie....

    BalasPadam
  27. aku tak dapat tengok sebab hujan..frust ohhhhhhh :(

    BalasPadam
  28. aku rasa nyesal kasi pinjam kamera dslr dekat abang aku. kalo tak, memang aku amek gmbr sepuas hati. tapi, dapat tengok dengan jelas and berkeadaan sejuk lepas hujan tu pun dah cukup buat aku happy. hehehe. *tengok sambil ngeteh dgn family adalah kenangan terindah copy and save di dalam hotak* xD





    sorry, tercomment panjang :P

    BalasPadam
  29. bukan vampire menyerang lah..tapi lycan atau pun dalam bahasa lainnya ialah werewolf. :P

    BalasPadam
  30. kenapa aku tatau pape weh. sadis T___T

    BalasPadam
  31. bulan purnama mmg cantik..& ada aura & khasiatnya..mmg istimewa bulan purnama ni,klu tidak, xde le Allah bersumpah/sebut dlm al-quran...pagi mlm bulan purnama kutip le air embun, byk khasiat utk tubuh badan..
    bulan purnama pling besar pernah dilihat??? lps ni tgk le fenomena bulan sabit kelihatn besar @ mngembung...tu tanda kiamat..

    BalasPadam
  32. huhuhu..lupa pasal kejadian ni...tak sempat pun nak peratikan bulan tu...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve