Langkau ke kandungan utama

Sambutan Tahun Baru Cina Wellington New Zealand

Harini mood aku bercanggah maka aku berkeputusan untuk mengemas koleksi gambar-gambar yang bertempiaran dalam harddisk tu. Baru aku teringat aku lupa nak eksyen dengan korang pasal sambutan Tahun Baru Cina di Wellington pada minggu lepas. Ke 3 minggu lepas entah?


Ah comel; Dong chang dong chang dong chang cha cha. Sambutan ni diadakan di TSB Arena, berdekatan dengan harbour di sana. Alah, tempat aku tengok Konsert Paramore itu hari lah sayang.


Tu dia mak cik kau mekap tebal masa parade dari Courtenay Place ke TSB Arena. Siap ada naga dan singa lagi bhai. Kalau orang zoo nampak mesti dia dah tangkap.


Ini ialah tarian singa versi kanak-kanak yang saja-saja main sebab jakun dengan singa tak hidup. Sejarah asal tarian singa ialah pada zaman dulu, ada sorang sami yang tensen melihatkan kejahatan melanda tempat dia hidup. Maka bila tensen dan tiada rambut untuk ditarik, dia pun berdoa kepada dewa-dewi dia bagaimanakah untuk menghalau semua anasir kejahatan ni. Diorang kata "Lu taruk sekoq singa, nanti depa takut la"

So, tarian singa ialah tarian orang Cina yang bertujuan menghalau kejahatan, bukan untuk menyembah tok nenek moyang mereka, ataupun any of the god emperors.


Bukan tu je, ada juga orang sarkis datang buat pertunjukan. Team diorang ni dikenali sebagai Zirka Circus di mana nak kata femes tak femeslah, dah sampai Eropah, France dan bermacam lagi. Nanti bolehlah korang cakap Abang Panda femes gila, dah berblog sampai ke New Zealand, Eropah, Itali blablabla.


Sekali lagi gambar anak gadis comel. Diorang ni dari Tadika Islam di Wellington. Yelah tu! Diorang ni dari tabika mana tah aku tak tahu tapi diorang berjoget-joget dengan diiringi lagu cina. Wa pu ce thao la kan apa maksud lagu-lagu demikian.

Bilalah aku nak ada anak sendiri. Nak suruh dia buat tarian gamelan macam ex aku Maya Karin tu 

Ulasan

  1. amboi , ex maya karin eh ? hap tuih haha

    BalasPadam
  2. gambar tangkap sendiri ek?lawa laaaaaaaaa.

    tanya pasal gmbr tak semestinya tak baca cerita ok :p

    BalasPadam
  3. takda gambar panda di situ...hadess...tapi comel la budak tadika tu..:d

    BalasPadam
  4. abg panda femes gile sebab ada ex nama maya karin. puntianakkkk. HAHA

    BalasPadam
  5. aku saspek itu kanak2 pan asian. kecumilan terserlah tapi takbley lawan kecumilan papanda..kakaka

    BalasPadam
  6. ada amek no makcik mekap tebal tu tak? meh sini, rasa nak kapel ngan dia la..

    BalasPadam
  7. @Dark Half
    hahahha terkesima gua bace komen ni

    BalasPadam
  8. wah, comei betul budak2 tu..aishh..

    BalasPadam
  9. Meriah gak ek
    sambutan kat sana!
    Best je nengok gambo..

    BalasPadam
  10. oitt da malware la kat sini T___T

    nape kau tak try main singa tuh. baru feel lebih. hahaa

    nak maya karin jekk. haha

    BalasPadam
  11. bestnya, oke comel sgt tgk budak last pic tu

    BalasPadam
  12. haha... aku tengok tarian naga versi kanak2 tu aku teringat kat katun ketapi thomas n friends.

    mcm lebih kurang je... hahaha...

    BalasPadam
  13. lawa la gambo yg ko amek nie..
    tp lagi lawa klu ade muka aku kat situ.. kahkah

    P/S: comey sungguh kanak2 tu, aku suka 1st pic.. comey2.. :D

    BalasPadam
  14. wah3~ da terer amek gmba skrg..
    good2~ nt jgn lupa snap gmba2 ktorg yg cumil2 kt welly nih ok:))-k.long=]

    BalasPadam
  15. sambutan maulidur rasul kat sana takde ke ;p

    BalasPadam
  16. cuba tgk org yg paling kanan dekat gmbr second. Uncle ke auntie tuh!!! =S

    BalasPadam
  17. haaa..comel2 anak tabika tu..siap nyanyi lagu cina lagi? hebat la tuh..;p

    BalasPadam
  18. waaaahhh.. meriah jugak ye kat sana.. hehehe..

    BalasPadam
  19. pakai camera ape ea nok ?
    *suke hati lah nk tnye kt snie :P

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve