Langkau ke kandungan utama

Melawat Muzium Freemason New Zealand

#INTENDED SARCASM LOCATION-INVARIANT

Cakap pasal Freemason, mesti kening kiri korang dah terkuit-kuit macam cacing dah kan? Cakap Freemason je kita membayangkan penganut Illuminati, organisasi rahsia, world domination, Dajjal lah ape lah. Meninggalkan itu semua untuk korang peningkan kepala sendiri, aku nak cerita pengalaman aku masa Backpacking Around South Island tahun lepas untuk korang baca.

arrowtown freemason malaysia

Arrowtown ni letaknya di Queenstown, South Island New Zealand. Ianya mula ditubuhkan pada tahun 1861 apabila seorang brader bernama Jack Tewa terjumpa emas. Maka dari situ bermulalah aktiviti melombong emas sehingga terbentuknya sebuah bandar, di mana zaman tu Gagasan Tanah Melayu masih lagi belum ditubuhkan. Kertas kerja pun takde. Itu sejarah dia.

Nak dijadikan cerita, turun saja kami dari kereta, aku terpisah dengan 4 member aku yang lain sebab aku pergi carik jamban untuk menghasilkan emas sendiri. Sebaik je keluar tandas, aku baru perasan line Vodafone NZ disitu tak berapa kuat akibat kekuatan kuasa jahat Freemason dan Illuminati yang menguasai kawasan ini.

arrowtown freemason pyramid

Masa aku berjalan-jalan di Arrowtown tu, sungguh terasa sejuk ibarat ada sepasang mata yang asyik memerhatikan gerak geri aku. Tiba-tiba guruh berdentum "PIAAAAAARRRRR" dengan kuat sekali walaupun bunyinya macam guruh filem Hindustan. Hujan pun turun dengan renyai-renyai lalu aku melarikan diri ke tangga berdekatan untuk mencari kawasan berteduh. Maka aku telah dipertemukan dengan piramid Freemason! Alangkah takutnya aku, sungguh kuat kuasa gelap di Arrowtown ini

Namun aku masih menggagahkan diri berlari-lari anak sambil berharap yang tiada zombi akan kejar aku dari belakang kerana aku masih belum kahwin. Tiba-tiba aku sampai di satu kawasan yang sangat asing bagiku..

podium freemason arrowtown museum

Ya, inilah muzium Freemason, pastinya kuasa gelap tadi yang telah menyesatkan aku sehingga masuk ke dalam tempat penyimpanan khazanah penyembah Dajjal ni. Benarlah seperti yang dikatakan oleh blogger blogger Malaysia , memang kuat kuasa jahat Freemason ini! Sampai aku tersesat masuk. Namun, mungkin inilah peluang aku untuk menyiasat kelemahan dakyah-dakyah jahat Freemason.


regalia master arrowtown museum

Kemudian aku terjumpa baju Regalia yang hanya dipakai oleh Master Freemason. Adakah ini petanda yang kuasa gelap terbabit mahukan aku menyandang pangkat tersebut? Text di dinding berbunyi: "Lambang jangka sudut menandakan etika seseorang yang mesti tepat dan jitu". Aku pun menjerit : "Lepaskan aku! Aku tak mahu pakai baju ni!"

Tiba- tiba suara kuasa gelap itu berkata " Apa? Kau tak mahu? Jadi kau mesti mahukan lebih kuasa! Ambillah semua ini! Ambillah!" Tak sangka suara ghaib tu pandai berspeaking Melayu. Anyway, mata aku pun berkaching-kaching apabila melihatkan..

regalia grand master freemason arrowtown museum

sepasang baju dengan perhiasan emas tulen serta berpangkat level 33 dalam Freemasonry. Inilah dia baju Regalia untuk Grand Master Freemason. Kalau dibandingkan dengan England, Scotland, dan Ireland, Grand Lodge di New Zealand ialah yang paling original sekali. Suara itu berkata lagi :

"Kalau kau pakai maka kaulah ketua!" "Muahahaha."

Maka aku berfikir dan berfikir, betul juga kata kuasa gelap itu. Lagipun menurut blogger blogger Malaysia, orang Freemason ni sangat kuat pengaruhnya sampaikan solat 5 waktu sehari semalam pun tidak dapat melawan kejahatan itu! Mereka yang kata! Aku pun berfikir...

freemasonkah aku

Tiba-tiba Blackberry Storm 2 aku yang juga dikatakan dakyah Freemason keluarkan ringtone Allahi Kiya Karo dendangan Maher Zain. Suara ghaib itu diam (mungkin terbakar) dan aku menjawab panggilan yang datangnya dari kawan aku yang terpisah tadi

"Panda jomla balik, takde ape nak buat dah kan?"

Maka kami pun berambus dari situ lalu pulang menunaikan solat di tempat-tempat yang sesuai asalkan bersih badan, pakaian dan kawasan solat daripada najis ringan mahupun berat

solat lima waktu di tepi jalan new zealand

Ulasan

  1. hahahahhahahahahahahahahahahaha...

    thumbs up!!..

    BalasPadam
  2. sebenarnya aku tak tahu pasal freemason ni. serius -,-"

    BalasPadam
  3. cuba ko bawak jangka lukis sendiri pas tu ko tayang kat orang yang jaga muzium tu..hahaha

    Akibat Terlalu Lama Tidak Mengadakan Hubungan Suami Isteri..

    BalasPadam
  4. OMG. ini blog freemason rupanya. buat anti-panda.
    LOL. hehehhe

    BalasPadam
  5. kah kah kah.

    freemason ni bahaya. boleh memudaratkan kesihatan

    BalasPadam
  6. aku sudah. kamu bila lagi? jom join freemason. haha

    BalasPadam
  7. pakai baju ada bentuk segitiga pon diorang kata freemason...habih tu sepender diorang tu sebelum pakai bentuk segitiga jugak...nampak sgt tak pakai sepender..


    lama jugak hang amik masa nak update entry pasal freemason nih..

    BalasPadam
  8. pergh..huhu.. freemason yang bahaye!

    BalasPadam
  9. panda pandai sebab tak tinggal solat. =D

    BalasPadam
  10. aahahaha... kecewe org freemason wei ko solat 5 waktu sehari.. |>O

    BalasPadam
  11. BAlik2 salah kan Freemason.. Salah sendiri tak nampak.. Gud2...HAhhah...

    BalasPadam
  12. gambar last - cantiknya view. ni aku sayang tinggal new zealand ni. isk3 -hana-

    BalasPadam
  13. sape la yg tulis mende2 sampai camtu tuh? sampai x boleh solat 5 waktu semua. haha...
    jngan taksub sngat dah ar ngan mende2 freemanson ni, nanti x pasal2 x wat mende lain...
    aku pun amek tau gak...pepandai ar pikir...
    haha...

    BalasPadam
  14. haha, terbaik der, terbaik! thumbs up!

    BalasPadam
  15. orang kate freemason akan menakluk dunia la ape la..blablabla...

    typical minded..mudah terpengaruh dengan menda menda macam tu..

    BalasPadam
  16. serius ni muzium freemason? waw!

    BalasPadam
  17. emas tulen??

    $$$$$$$$


    bahaha... pedulik la freemason ke hape... bagos gak tak tinggal solat :D

    BalasPadam
  18. ahaha, aku sentiasa suka entry ko yang berbentuk sindiran terhadap teori kospirasi freemason illumanita dan yehudi.. ahaha...

    dan skrg org yg selama ni ckp freemason ni agenda bawah tanah dan 'exlusive' akan ternganga tengok. takde rahsia mana sangat pun...

    budak melayu student buat blog personal pun leh masuk muzium buat siasatan.. hahaha..

    lame betul blogger gila trafik... main copy paste je sesuka hati....

    BalasPadam
  19. ak tak amik tahu sgt hal freemason ne

    BalasPadam
  20. kehkehkeh
    pakcik karem baca mesti terbeliak-beliak biji mata

    BalasPadam
  21. hoho, msti cm best kn sbb at last tgk sndiri cmne durank nye cite

    BalasPadam
  22. hohohohooho, aku dah tak amik port isu ni. Lama2 fikir...persetankanlah apa pun....

    BalasPadam
  23. Aku taulah ko solat.. tapi skrg ni cite betul ke cite tipu ni? Cit le mende apa yang ada kat situ...

    BalasPadam
  24. Solat penuh pon mau menunjuk kaa?
    Setahu aku, dah solat penuh patut lg rendah diri xnak cerita.

    Siapa tau org yg cerita pasal freemason/illuminati ni lg alim warak orgnya?
    Kita xboleh nak nilai berdasarkan apa yg mereka cerita. Info2 mcm tu penting pd akhir zaman. Org yg amal penuh, tp ilmu xcukup pon boleh disesatkan oleh syaitan.

    Sekadar komen dari pemerhati.
    Xelok ckp org yg bg info utk kebaikan mcmtu.
    Betul ke x info tersebut, masing2 kene kaji.

    Assalam..

    BalasPadam
  25. @Daleela
    hai makcik dalila. Ni cite tipu. yela tipu...gmba ni sume aku photoshop. gambar tipu

    baca la aku bagi info pasal Regalia apa sume tu. tula ape yg ade. oh, tapi sori.lupe, ni kan sume gmba tipu

    Anon
    aku dah debate benda ni lama dulu. check sendiri. korg ni suka taksub dengan benda yang sendiri pun xpasti.

    BalasPadam
  26. Hahahaha....nice bro...

    Tapi ada benarnya pasal Illuminati tu.. Jangan disangkal....:)

    BalasPadam
  27. @Anonymous

    hish anon. sebok je masuk sini. aku pun nak masuk gak lah.

    penah dengar Innasolati Tanha ANil Fahshaaaaa i wa mungkar?

    itula mesej dia kot?

    BalasPadam
  28. kagum dengan bunyi petir "PIAAAAAARRRRR" tu...macam lagu hindustan Kaho na Piar Hei! XD XD XD

    BalasPadam
  29. sponsor aku pi sana aku nak tgk haha

    BalasPadam
  30. seperti biase..entri ko memang xmengecewakan..hehe..*nah seploh ibu jari tok ko*

    -cik Bayan yg gojes-

    BalasPadam
  31. pangkat CHIEF INSPECTOR ade x bro ?? haha

    BalasPadam
  32. haha.. sampai x dapat line pun nak tuduh kuasa freemason hahaha... LOL! tapi ada betul gak sebenarnye.... kalau ko rajin research la.. *wink wink

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve