Langkau ke kandungan utama

Cerita Hantu Perpustakaan Universiti [REPOST]

Cerita ni terjadi di perpustakaan Victoria University of Wellington, New Zealand, tempat aku kerja belajar. Jangan ingat negara omputeh takde hantu, diorang pun ada jugak cumanya tak sama la jenis hantu dia dengan jenis hantu kita la kan. Cerita ni diturunkan daripada bos aku, 2 orang. Tapi kesahihan cerita tidaklah aku tau pulak wey sebab aku tak pernah jumpa lagi menatang tu.


Library tempat aku kerja ni kalau tak silap ada 9 tingkat, kalau dikira dengan level 0 (underground floor) yang seram gelap caharam tu, kiranya ada 10 tingkat la ye tak? Okay, alkisahnya bermula bila ada DUA kejadian bunuh diri di perpustakaan tersebut. Aku tanya la sebab apa diorang bunuh diri? Orang kata maybe sebab stress belajar.

Kes pertama aku tak ambik port sangat lah sebab alkisahnye orang tu terjun daripada atas bumbung library tu dan terus landing dekat staff lounge dekat tingkat 3. Aku tak selalu pun jejak dekat lounge room tu..takde masa pulak nak bancuh kopi masa kerja. Bukan lama pun kerja part-time ni. Satu syif hanya 3 jam.
Tapi kes kedua adalah agak menyeramkan sebabnya student yang bunuh diri tu lompat di bahagian tangga utara bangunan, dari atas sampai ke bawah. Untuk fahami tahap kemautan ketinggian tersebut, sila tengok gambar di bawah...

Gambar ni boleh dijumpai dalam profile INSTAGRAM aku.
Gambar ni diambil dekat bahagian selatan bangunan. Tangga dekat situ belum ada perlindungan lagi sebab orang tak bunuh diri dekat situ agaknya. Disebabkan bahagian utara dah ada kes bunuh diri, maka diorang letakkan perlindungan kat situ supaya orang tak jadikan tempat tu kawasan terjun bebas stress

Di bahagian utara bangunan, ada tiub besar daripada level 0 sampai la ke puncak bangunan. Berdasarkan cerita mamat tu terjun dari atas sampai ke bawah lalu mati di tempat kejadian. Maka sejak itu lah kedengaran cerita yang ada orang berjumpa dengan "bayang-bayang" mamat tu di level 0. Di level 0 tu ada almari buku yang jenis kena pusing handle baru boleh bukak. Cuba bayangkan kalau kau bukak almari tu tetiba di celah almari terjumpa something? Ada orang yang pernah jumpa benda tu dia kata benda tu tak kacau orang pun, dia hanya muncul sekejap dan lepas tu hilang

Tapi mintak simpang la wey. Tak hingin aku tengok benda tu sensorang. Kang terberak-berak tengok hantu, sape nak basuh seluar aku? Aku teringin nak tengok hantu tapi dalam group la, bukan sorang-sorang. Selagi aku tak jumpa, selagi tu aku tak percaya. Dan kalau ada hantu yang baca blog aku ni, mohon jangan datang jerkah masa aku duduk sorang-sorang. Sekian

Edit: Entri ni diedit semula sebab album Picasa lama rosak :)

Ulasan

  1. hahaha.
    bole wat suprise kat abam panda time dok sorg2 nih...
    mesti abam panda wat reaksi comel.
    :D

    BalasPadam
  2. bapak besar library sampai spoloh tingkat. library uni aku 3 4 tingkat je kot. (-_-)

    kenapa kalo library je design die ala2 seram eh? takpaham aku. takle ke wat style POPULAR je? smbil cari buku smbil lepak. *hehe*

    BalasPadam
  3. bace blog ko, teringat kat prinsip kawan aku kalau bab2 hantu ni. "kalau hantu cine,kacau org cina. kalau hantu melayu, kacau org melayu. kalau hantu omputih, kacau omputih je." so, ko jgn risau sbb hantu omputih tak kacau org melayu! hahaha

    BalasPadam
  4. @haney
    HAHAHHA! ape punye prinsip la wey. kalau betul ni bagus ah

    BalasPadam
  5. kau macam aku. aku pun tak pernah jumpa hantu. kalau boleh memang nak jumpa, tapi secara berjemaah la. kalau sorang2 mahu koma aku nanti.

    BalasPadam
  6. Bos ko saja nak uji tahap 'keberanian' pekerja dia lettew.. nak tengok takut ke idak... hehe...

    tapi hantu org putih tadak yang pakai2 kain kapan apa. ko nayang macam hantu penggal dalam harry potter cukup ah. lawo2 n ensem2. lol

    BalasPadam
  7. hahaha setail lo bro
    xyah risau la.rilek sudah... :P
    kalau jumpa,cakap jer la hi.

    BalasPadam
  8. ahaha. kau ni pelik la. tengok kes orang histeria pun boleh buat kau menangis weh. cer try satu tengok orang kena histeria pastu kau tolong pegang dia.

    and pandang mata dia.

    and dia akan tenung kau balik..

    kekekeek. masa tu try la lawan mata-siapa-paling-tutup-lambat.

    BalasPadam
  9. @NIZAM sebab lebri banyak buku ancient gamaknye hahahahhaha

    BalasPadam
  10. @Nazrul Ashraff
    hahah amsalahnye tu la aku xpercaya yg histeria tu hasil rasukan hantu

    BalasPadam
  11. 'kawasan terjun bebas stress"

    xleh blahh...hahhhahah!
    ok la arc, memandangkan ko blm TERjumpa benda tu aku doakan yang terbaik utk kau.
    lalalallalal

    BalasPadam
  12. erk. sbb tu aku jarang nak pergi library..wpun library kt U ktaorg so far xde kes bnh diri..alasan xnak pergi. jauh :P

    BalasPadam
  13. nanti nak tengok hantu kita gi sama2. blik Nanti roger aku...

    p/s aku jln dalam hutan gelap2 setakat ni belum jumpa hantu lagi.

    BalasPadam
  14. pening aku tengok tangga library ko. sanggup aku jalan jejauh cari lif dalam bangunan tu dari kena naik tangga pusing2...

    aku pon sebenarnye tak berapa nak percaya sangat hantu nih... aku caye jelmaan iblis setan je... dorg ley jadik mcm2... bukan hantu je... jadi bende2 lain pomboley...

    hantu nih mental je... ape kite bayangkan tu aa kite nampak... so, kalo tanak rase seram... sile bayangkan bende2 yang kiut2, cun2 dan kacak2 bile terasa seram semacam. percaya ahh... u'll feel better. haha. sebab aku penah buat camtu... bahahaha...

    BalasPadam
  15. hahaha.. selalu kalau in group pun antu akan pilih sape yang die berkenan kot..

    BalasPadam
  16. ala, takpe kite basuhkan suar awk. hikhik

    BalasPadam
  17. walaweh ak suka stay kt lib tp nmpknya x leh stay sna selalu ah.seram gak baca ni.x tau la pulak ada suicide kt situ b4 dis.haila.

    dlu msa ambik subjek religion ak sllu pegi floor 1, yg bnyk bku agama seram gk situ psal gelap semcam *meremang bulu roma*

    =.=

    BalasPadam
  18. gambo tak keluar pun wey! tak feel la baca tak tgk gmbo..ceh..macam berani je aku ni kan..haha..

    tapi komen haney lawak gila..haha..ade jugak hantu gitu eh? racist betol..haha..

    BalasPadam
  19. Album picasa pun boleh rosak ke..? Apsal ehh.. Nak gak tau pasal ni.. cer stori mori sikit..

    Pasal antu2 semua tu tak nak tau laa.. Nanti takut nak pergi berak malam2.. Dah la jamban kat luar rumah.. woohooo...

    BalasPadam
  20. Hahaa... Semoga terjumpa la hendak nye nnt yerrr... Tp tangga mcm tu memang slalu ade dlm citer antu omputeh... Huh...

    BalasPadam
  21. Aku banyak dah jumpa hantu. Ada hantu rasuah. Ada hantu duit. Hantu pangkat. Hantu Bik Mama. Dan terakhir ialah Hantu Altantuya.

    BalasPadam
  22. nasib baik masa aku gi NZ aku tak dtg library VUW. x mau aku jumpa hantu tu

    BalasPadam
  23. seram sekali ceritanya..apalagi misal di perpustakaan sendiri.wow tak berani aku kalau gitu.

    BalasPadam
  24. Pandai dia cari tempat terjun. kat tetangga tu. style.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve