Langkau ke kandungan utama

Website Ping Blog Baru BLOGR MY

Okay beberapa puluh bulan yang lalu aku pernah tulis pasal Gengblogger tapi website tu asyik rosak je maybe sebab ramai sangat blogger yang dok ping dan spam discussion board dekat sana agaknya. Tapi minggu lepas aku ada tweet pasal satu website ni yang aku tahu owner dia student Uniten. Well, at least masa aku ada kat sana, dia masih student Uniten. Sekarang ni aku tak tahu lah kan. Dipendekkan cerita sebagai bacan santai di hari Sabtu, ini ialah website ping blog yang baru
Klik gambar untuk tumbesaran sihat
Okay aku tulis entri ni berdasarkan nombor pada gambar lah ya

1. Ini ialah username korang. Dia pull terus daripada twitter korang. Oh lupa nak cakap, hanya mereka yang mempunyai akaun twitter sahaja yang boleh ping entri blog di sini. Kalau anda belum ada twitter, boleh register di sini https://twitter.com/signup dan kemudian follow aku di sini

2. Kotak ni mengandungi butang "ping". Jadi korang dah register, boleh ping terus banyak-banyak blog pun boleh

3. Bahagian ni ada latest ping daripada user yang berdaftar. Tempat ni selain bagus untuk promosi, juga bagus untuk blogwalking. Harap-harap tiada yang ping entri bertajuk lucah seperti yang berlaku di Gengblogger. Walaupun isi tak lucah, tajuk lucah juga aku benci. Harap admin boleh pantau benda ni

4. Kalau entri korang berjaya menarik minat ramai pengunjung, ia akan disenaraikan pada sidebar website ni.  Lebih kurang macam Gengblogger. So macam mana nak dapat points untuk disenaraikan? Setiap kali ping korang akan dapat 1 unique link di mana korang boleh copy paste link tu pada Facebook atau twitter atau man2 lah yang korang nak spam. ataupun...


Macam yang korang nampak, dekat atas sekali tu akan ada butang tweet, like, dan share untuk promot blog korang melalui sistem Blogr.My jadi tak payahlah susah-susah nak copy paste link tu. Tekan aje share atau tweet.

Selain blog, apa-apa website pun korang boleh guna untuk register benda ni. Contohnya FLICKR dan blog-blog dari Wordpress.


Bukan tu je, setiap kali korang ping, link tu akan secara automatik diletakkan pada tweet korang, dan pihak Blogr.my akan tolong ping sekali secara automatik. Awesome x? Kelebihan BLOGR.MY ni selain promote blog korang, ia jugak boleh promote twitter korang. Satu ciri yang tak ada dekat Gengblogger. Dan website ni lagi ringan ya amat berbanding GB. So far benda ni masih dalam beta test tapi bagi aku kira okay dah ni. So, apa lagi?

Ulasan

  1. thanks for the info.aku dah daftar.dah fed up dgn geng blogger.Muehehehe

    BalasPadam
  2. ha.. elok bebenor la tu. meh nyapot..

    BalasPadam
  3. secara tiba tiba aku pun dah mendaftarkan diri di sana..ahahaha..TQ la TPS III..

    BalasPadam
  4. Oo. tak de twitter tak boleh buat la ea? ok. aku tak de twitter lagi.

    BalasPadam
  5. nice!! aku pun dah terdaftar juga... hehe tq weh!

    BalasPadam
  6. bleh buat review tentang aggregator yang baru lagi satu, kartikel.com :) sbb sy salu guna situ :)

    BalasPadam
  7. aku takde twitter..malas nk sign up twitter..jd xleh ke nk join ek..takpe le..bg can kat blogger lain..;p

    BalasPadam
  8. Kalau twitter kita di set private, boleh join gak ke..?

    Ke nak kena tukar jadikan public..?

    BalasPadam
  9. @~ Cik Azz ~

    janji ada twitter je dh cukup. xkisah public or private :D

    BalasPadam
  10. lemah sikit la kalau boleh masuk guna tweeter je...aku x pandai guna mende tu...

    BalasPadam
  11. untuk apa kegunaan points dlm blogr.my tu?dpt hadiah ke?he.he.he

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve