Langkau ke kandungan utama

Psikologi Masyarakat Tamadun Moden Yang Mundur

A food for thought on a sunny Sunday in Wellington, New Zealand.

So, last week aku ada post pasal 1 movie yang patut ditonton oleh semua orang terutamanya golongan yang berumur 10-35 tahun dan movie tu bertajuk God Bless America (2011). Cerita ni walaupun tajuk dia ada mention America dan jugak cerita tu dia tujukan pada orang sana, tapi sebenarnya benda yang dia tunjukkan dalam tu adalah sangat boleh diapplikasikan dalam masyarakat di semua negara yang membangun, contohnya Malaysia.

"Die, Kardashian. Die!"
Antara perkara yang cerita ni highlight ialah masyarakat kita ni makin lama hidup makin tak tahu malu. In fact, bagi setiap benda yang memalukan tu seolah-olah membuatkan kita lagi bangga dan seronok pulak. Dalam kata lain, generasi yang tak tahu malu. Kita boleh tengok sendiri dalam internet berapa ramai yang jadi badut tak bergaji dan memalukan diri sendiri. Tapi mereka ni lupa yang mereka bukan hidup dalam dunia ni sorang-sorang. For every action that you do, you reflect some on your parents. Panas perut mengandungkan korang, tahu?


Jom kita ambil contoh 5 days MC yang sorang budak perempuan Singapore ni buat. People are laughing at her and on her part, dia ambik benda tu sebagai publisiti dan dia panggil kita haters. Benda yang manusia online kena faham ialah, kami benci bukan sebab kami haters, tapi sebab kami hate apa yang korang buat. Benda tu inappropriate for public views and should not be encouraged.

Ingat lagi zaman-zaman when everything was in order? Manusia bersopan-santun dan dikawal oleh nilai murni masyarakat. People were clear of rights and wrongs. Tak ada orang yang pakai baju tunjuk boobs dan bila ditegur, dia menjawab "OMG jangan judge la, kau tu bukan baik sangat bla3". Bila diminta berhenti merokok dia kata "you ni kolot la, sexist blablabla".

Ini bab memalukan diri sendiri, bila masuk bab memalukan orang lain, kita ambik teladan daripada video di bawah ni...


Ini ada orang share dekat newsfeed aku semalam. Video ni dihostkan oleh page Man Up Army and it looks like brader watak utama dalam klip murahan ni adalah krew page tersebut. Siap ada baju custom tu.."manliness overload".

Now, I agree that men should not carry their girlfriend's handbags sebab ianya nampak sangat-sangat ridiculous tapi the problem is, benda tu tak salah pun. In fact, kalau dekat luar tu, benda tu appropriate untuk protect handbags kaum wanita. For example, salah ke kalau aku bawakkan handbag mak aku time pergi pasar? Kat luar tu bukannya dunia yang selamat dan kita pun bukannya hidup dalam fairytale; mak aku pun bukannya larat nak lawan peragut hatta nak join kejar-mengejar sebab beliau dah tua. Samalah dengan perempuan lain, tangan most women halus so perlu untuk lelaki protect belonging diorang.

Or better, tak payah dating dan bawak handbag besar-besar. Hehe...

Tapi sebenarnya aku bukan nak cakap the right and wrong bawak handbag. Sebenarnya aku nak cakap pasal the end of that video clip tu. Abang gemuk botak yang manly dan pakai shades dalam shopping mall tu dia mengaibkan brader tu dengan kasi hantam kepala dia dengan pie/pancake. Is that really necessary? Kalau testosterone kau banyak sangat,

1- kenapa kau pakai shades dalam shopping mall?
2- kenapa hantam kepala brader tu dengan cake dekat secluded area? Takut?

Ada manusia yang cakap:
"Alah benda ni sarcasm/jokes je. Lighten up people! Nothing serious"

Inilah yang dipanggil sebagai dehumanization dalam bidang cognitive psychology. Masa perang Vietnam dulu, tentera US 'membabikan' dan 'menganjingkan' orang kampung sebagai cara mereka melindungi diri sendiri daripada perasaaan bersalah menganiaya (animalistic dehumanization). Individu yang mereka tembak dianggap sebagai bukan manusia untuk meng-okay-kan tindakan mereka. Kalau rajin baca, klik Killing: War and The Minds of Men.

Dalam konteks video dan keadaan Malaysia yang aman damai for now, manusia yang diaibkan, akan dianggap kurang tarafnya berbanding mereka yang mengaibkan, untuk 'membenarkan' tindakan diorang. Diorang kata, "Alamak, benda ni gurau je. It's just a joke. Kau emo lebih kenapa" - mechanistic dehumanization.

Daripada status manusia, jadi objek bahan gelak. Nampak tak betapa mundurnya pemikiran masyarakat dalam tamadun moden? Kita dah kehilangan harga diri sampaikan kita memberikan label pada sesuatu yang salah untuk meng-okay-kan tindakan kita. Trust me, I did it before and many others are still doing this. They say:

"For the sake of lulz"
"Ala ini troll je ni bro. TROLOLOLOL"

Excuse me bro, adakah menjadi seekor troll itu membanggakan bagi korang? Adakah itu tanggungjawab seorang manusia, untuk menjadi seekor troll lalu menganiaya orang lain? Sejak bila 'troll' yang berikan impak besar macam ni adalah satu profession, sampaikan kau rasa okay buat apa yang kau buat ni?

Adakah korang pun macam aku dulu? Seorang rakyat masyarakat tamadun yang mundur? Take time, think, muhasabah diri. Take a walk, tengok keadaan sekeliling. Jangan jadi keyboard warrior je pungpangpungpang tapi tak menyumbang ke arah kebaikan. Make a change, start with yourself.

You can.

Ulasan

  1. Peh terus kuar post baru!

    first time dengar term "dehumanization".

    BalasPadam
  2. akhirnya ada org juga cakap pasal bnda. ingat kita je masih hidup dlm zaman moden ni tp mengamalkan prinsip lama. good job bukan panda dahulu :))

    BalasPadam
  3. akhirnya ada org juga cakap pasal bnda. ingat kita je masih hidup dlm zaman moden ni tp mengamalkan prinsip lama. good job bukan panda dahulu :))

    BalasPadam
  4. Sampai sekarang tak faham apa itu troll.. Selalu je nampak orang buat memek muka pelik dan tulis kat situ, troll face tapi akak tak pernah nak ambil port.. Rasanya macam tak penting untuk diambil tahu.. Sama jugak dgn gangnam style.. tak tau apa yang dibanggakan sangat dengan semua tu..

    Banyak lagi benda lain yang boleh dibuat daripada buat benda2 tak berfaedah... :)

    BalasPadam
  5. jahatnye laki tu.. biar la die nak pegang handbg gf die.. bukan salah pon

    BalasPadam
  6. dehumanization.... salah satu ciri-ciri genocide ni

    BalasPadam
  7. speechless aku tengok vid tu. tak tau pon ada vid ni. haha.

    sangat2 tak cool ok. betul lah dehumanization. just for laugh gags pon tak camtu.

    apahal duk ambush org sampai camtu kalau dia bawa handbag pon?
    nasib lah org msia polite, rasanya kalo tak, boleh dakwa bawah law of tort kot. hoho.

    BalasPadam
  8. Ahaha... Cam kenal komen2 yg ko amek tu...

    Actually aku dapat la jugak point org tu pasal lelaki takyah bawak beg pompuan... Tapi cam pada aku tak perlu la sampai kne tenyeh muka org tu ngan cake...

    Dulu aku pon sama la ade minded camtu... Like just kidding, troll semua... Tapi semakin hari bila kite pikir balik, kite best je gelak kat org sebab org tu camtu... Tapi kita tak pikir what is the reason dia buat camtu...

    Sbb ade satu status ke quote ke panjang bebeno mmg aku rase ok, i need to change, and try imagine if i were at that person's boat. Mesti ada reason, and sometimes kita kena support dia sebab mana la tau dengan benda camtu hampir buat dia bunuh diri? As simple as that...

    Aku rasa kdg2 aku dah mula amik serious sesuatu benda, kalo lawak, okey lawak, tapi kene tengok jugak lawak tu tahap mengaibkan ke tidak...

    Kan Allah menggalakkan kita tutup aib org... Tah la... Ape la nak jadi ngan masyarakat kita.

    Eh btw, ada kawan aku penah share citer ade sepasang suami isteri ni tido kat masjid sbb beg wife dia kena ragut. Habis semua barang2 dlm beg dilarikan termasuk wallet husband dia dan beberapa document penting. Aku rasa masa tu kalo husband dia yg bawak beg, da tentu struggle jugak peragut tu nak amik. Or pikir jugak la kan nak amik... Dia kejar peragut tu, tapi kau mampu ke nak kejar moto laju? Hurmm... So, aku rasa tak salah la sangat pun. Zaman skang mcm2 bleh jadi kot?

    Just think about it

    BalasPadam
  9. Baguslah, kau dah makin faham erti kedewasaan, dan dapat relate dengan apa yang kau belajar.

    Sampai bila nak menganjing org dengan alasan troll, sampai dah takde beza antara troll dengan benci betul2.

    BalasPadam
  10. @zulfikar hazri

    cara kau susun ayat mcm aku yang buat benda2 tu?

    BalasPadam
  11. @Anonymous "ciri" is a rich interpretation. Dehumanization doesnt cause genocide, they co-occur

    BalasPadam
  12. @Asfan Ash
    sumpah takde cakap kau samada direct or indirect, dua ayat yg terpisah, nak ckp pasal trolls kat twitter tu ha, panda.

    BalasPadam
  13. mamat dlm vid ni buat aku fikir die ni jenis yg maku aku kate....jenis --> aku "suami" kau "isteri" .. =.='

    BalasPadam
  14. ishh... perlu ke nak tepek pie kat org?? memalukan org jer... xde otak.. klu berani sgt kenapa tak buat kat kawasan org yg ramai... huh...

    BalasPadam
  15. We lived in the world where 'its cool for muslim teenager gets drunk and go to club' 'its fun when you can post your kissing pictures with your BF is social network' Sad truth and sad life.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve