Langkau ke kandungan utama

[PSIKOLOGI] Kenapa Kita Benci Gambar Sendiri?

Korang login masuk Facebook dan tengok kotak notification yang nombor dia boleh tahan tinggi. gambar-gambar tu adalah gambar kena tag daripada jamuan kelas/ofis yang korang pergi malam tadi. Belek punya belek album tu dan terjumpa gambar sendiri yang hodoh dan korang pun berfikir "macam ni ke muka aku?" dan kita pun remove nama kita daripada tag gambar tersebut...


Seriously, kadang-kadang benda ni terjadi pada diri kita dan saya yakin semua orang yang ada akaun Facebook mesti pernah rasa kejadian ni. Orang yang kita nampak dalam gambar tu nampak macam bukan kita, kita tak suka rupa dia walaupun pada hakikatnya mamat dalam gambar tu ialah diri kita. Hakikatnya, gambar tu lebih menarik daripada apa yang kita sangka dan saya ada penjelasannya berdasarkan satu talk TED yang saya tengok based on photography.

Sekarang, penjelasannya ialah seperti cermin. Bila kita bangun pagi dan tengok cermin, kita develop satu konsep kendiri bahawa itu lah muka kita dan itulah diri kita. Apa yang orang biasa buat depan cermin? Kalau saya, saya berlagak hensem depan cermin tu dan cuba sembunyikan benda-benda yang buat saya nampak tak hensem. Lama-lama, saya menganggap diri saya yang tiada cacat-cela di muka ni lah sebagai seorang "saya". Sama macam perempuan, depan cermin dia mekap berjam-jam dan akhirnya muka dia nampak lawa (sesetengah manusia bila mekap jadi hantu, by the way), dan dia melihat diri dia sebagai seorang yang cantik. Bila ada gambar yang menunjukkan muka atau keadaan diri kita sebagai seseorang yang berlainan daripada konsep kita tentang diri sendiri, of course lah kita rasa macam "eh ni bukan aku" dan merasakan gambar tu buruk.

Iklan: SALE 50% di Rakuten! 

Tapi, ada orang pernah bagitahu saya yang gambar saya benci tu lah gambar favourite dia dan gambar yang dia tak suka pula, pada saya, merupakan gambar yang menarik. Pernah terjadi macam ni kan?

Dalam kajian Mita, Dermer, dan Knight (1977) [full PDF], analisis data mereka menunjukkan bahawa populasi manusia lebih sukakan gambar mereka yang serupa dengan apa yang dilihat dalam cermin. Dan penemuan ni satu bentuk penambahan ilmu kerana manusia lebih suka pada imej cermin mereka. I bet hijabsters pun mesti suka gambar mereka yang sama dengan imej kendiri dalam cermin. Efek ni dalam psikologi adalah dipanggil sebagai mere exposure effect...

Mere exposure effect kalau mengikut apa yang saya belajar dan hasil Google, ialah kesan di mana manusia sukakan pada rangsangan (stimulus) atau benda-benda yang dia selalu nampak. Kesan psikologi ni ada dalam pelbagai budaya, dan pelbagai makhluk juga.

So, next time bila korang rasa muka korang buruk dan tak serupa dengan diri korang, actually benda tu normal je dan semua ni disebabkan oleh mere exposure effect tu. Bukanlah sebab korang kena rasuk setan ke apa ke masa tangkap gambar. Gambar korang cantik, jangan risau.

Rujukan: Mita, Dermer, & Knight (1977). Reversed facial images and the mere-exposure hypothesis. Journal of Personality and Social Psychology, 35 (8), 597-601

Ulasan

  1. hahaha..kena rasuk setan..yang tu kelako..:P

    sib baek takde kawan aku yg share gambo huduh aku zaman selenge dulu..haha..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Terbaik !! setan sendiri kot !
      Kami menjemput semua blogger Ping di PingBlog.Net,Skrip agregator terkini dengan ping sangat mudah kerana auto description dan juga auto image.Setiap artikel yang telah di ping akan kami submit sekali lagi pada 'google index'secara auto dan manual untuk memaksa google indeks blog anda sekerap mungkin. Artikel anda akan dipost pada twitter dan 294 fanpage serta group facebook.Kualiti Backlink,dan highkan rank blog anda dengan memasang banner kecil kami !

      Padam
  2. hahaha... kena rasuk setan.. mmg pada org yg tetiba suh kita delete pic yg dia nampak diri dia huduh.. hahahaha... sesuka ati nak suh org delete pic sbb dia rasa dia tak lawo... aptb... hehehehe....

    BalasPadam
    Balasan
    1. aku buat gak kekadang tapi untag je xdela suruh delete :P

      Padam
    2. dah ko upload gmbr yg ade muke die tanpa izin, padanla die suruh ko delete

      Padam
  3. dan dah jadi tebiat manusia akan upload gmbr dr camera dia sndiri, sbb dia boleh pilih gmbr dia yg dia rasa cecantik. dan tk suke gmbr dr camera kwn dia sbb kwn dia pilih gmbr yg muke sndiri cntik jugak. walhal dua2 gmbr dilokasi yg sama.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Siapa yang ada gambar, dia lah pegang kuasa. Banyak gambar huduh hahahaha

      Padam
  4. Aku tak tahu ada kaitan tak dengan apa yang aku nak tulis ni, adakah ini berkait dengan teknik "reaffirmation" yang orang2 sales, leader2 organisasi besar selalu buat pagi-pagi? tengok kat cermin, cakap kat cermin "Ko hensem, ko hebat, ko berkeyakinan tinggi" ?

    sebab kita memang nak yang baik-baik ada pada kita. ke macam mana encik panda?

    BalasPadam
    Balasan
    1. macam tak je sebab itu nak naikkan morale dia. Kalau mere exposure effect ni, dia ialah sejenis cognitive bias di mana kita akan tinggalkan benda yang lari dengan konsep yang kita bina

      Padam
    2. hahaha, okay. terima kasih atas penjelasan abam panda =)

      Padam
  5. Moralnya, terima diri kita dan orang lain dengan seadanya. x gitu?

    BalasPadam
  6. Thanks for the info! Tengok gambar candid la yg paling tersirap darah. Ghupe huduh benar! Haha.

    BalasPadam
  7. oh tak sangka...wahahaha...tp klu betul kena rasuk setan?....

    BalasPadam
  8. Hoh aku kurang ade masalah ni sebab aku jarang bergambar ngan dorang (bebudak opis aku) fb dorg pun aku tak add. Haha. Zaman skolah... Zaman blaja... Nasib baik semua gamba nampak comel. Takde masalah sangat. Hehe.

    BalasPadam
  9. selalunya kengkawan load gambo yang depa nampak hensem. dalam gambo yang sama tue jugak keboroian kita terpampang.. kakakaka.. bila suruh diorang delete diorang tak nak. itu yang down tue... hensem dah memang hensem dah..

    BalasPadam
  10. Jadi adakah ini bermakna tidak wujud fotogenik & tidak fotogenik?
    Ntahla kan kadang2 mmg ada org yg boleh dikategorikan fotogenik apabila dalam gambar nampak senonoh & sgt cantik dari luar gambar & ada yg sebaliknya pulak. Di luar cantik tp dalam gambar sgt pelik sbb hodoh pulak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. good question. first sekali kita kena tau apa fotogenik tu. Yang dibincangkan dalam entri ni ialah persepsi kita terhadap diri sendiri

      fotogenik atau tak ialah persepsi audiens kepada kita :)

      Padam
  11. Bila kena tag gambar buruk ((fb)) , cari button 'hidden from timeline' alolololo HAHA

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve