Langkau ke kandungan utama

Keganasan Dalam Media dan Kesan Psikologi Kanak-kanak

Setiap pagi masa breakfast di kantin sekolah, aku akan selak-selak surat khabar kalaulah ada berita-berita yang menarik. Nak dijadikan cerita, minggu lepas masa tangan kanan menyuapkan nasi goreng kampung ke dalam mulut dan tangan kiri menyelak muka surat akhbar, aku ternampak tajuk di sebelah kiri ni (screenshot daripada mstar).

Dari Mstar,
Penerbit filem Datuk Yusof Haslam meluahkan rasa kesal apabila karya anaknya, Syafiq Yusof iaitu Abang Long Fadil diberi had tontonan untuk golongan 18 tahun ke atas (PG18) oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF).
Yusof berkata, dia terkejut dengan keputusan LPF itu kerana karya berkenaan hanyalah sebuah filem dengan babak yang penuh aksi lawan selain berunsur komedi.
Sedangkan banyak filem lain terutamanya karya antarabangsa yang lebih ganas tetapi diberi pula tontonan untuk golongan berumur 13 tahun ke atas (P13).
"Abang Long Fadil akan ditayangkan pada 29 Mei ini dan ia jatuh pada musim cuti sekolah dan sayang sekali filem ini tidak dapat ditonton oleh budak sekolah kerana klasifikasinya ialah PG18.
Datuk, kalau Datuk terkejut dengan keterbukaan LPF terhadap filem antarabangsa, saya pula terkejut dengan 'ketertutupan' filem tempatan yang asyik dengan hantu jembalang, dan gangsterisme. Dalam artikel kali ni saya akan cuba jelaskan kenapa bahaya untuk kita dedahkan keganasan dalam media terhadap kanak-kanak. Sebelum tu biarlah saya rakyat yang capal hina ni (lol) bagitahu yang kesan keganasan media bukanlah seperti yang troll, 9gag, dan manusia degil internet lain fikirkan. Saya selalu nampak mereka ni kata media tiada apa-apa kesan terhadap psikologi manusia pastu siap buat lawak lagi kata "oh aku dah tengok cerita ganas dari kecik, maknanya sekarang ni aku pembunuh psiko la ye". Malah, media massa seperti surat khabar dan berita pun dah jadi hamsap bila mengatakan link keganasan dan media ni tidak signifikan. Tidak, Datuk. Tidak. 

Datuk, (Datuk tak baca, aku nak bagi korang baca sebenarnya)

Children see, children do
Apa yang budak nampak, budak buat. Teori ni pertama sekali ditunjukkan oleh Albert Bandura, seorang ahli psikologi yang wajib namanya ada dalam mana-mana buku psikologi pendidikan. Dalam buku psikologi tempatan dan untuk guru-guru pun ada tertulis yang bila budak nampak orang dewasa buat sesuatu, maka dia akan menirunya. Tapi Datuk, buku tempatan macam ni kurang lengkap isinya terutamanya buku pedagogi direct translation Mok Soon Sang di mana Bandura sebenarnya menetapkan beberapa syarat untuk sesuatu perlakuan tu ditiru oleh kanak-kanak.
  • Orang yang membuat perlakuan yang akan ditiru tu mestilah relevan dengan kehidupan seharian peniru
  • Yang ditiru tu seseorang yang dipandang tinggi
  • Perlakuan tak elok tu tidak diberikan hukuman 
Filem gangster tempatan telah pun menepati kesemua syarat tersebut. Filem tersebut dilakonkan oleh orang Melayu, budak sekolah pulak memang menyanjung artis sebab hensem, kelakar dan badan sado, dan dalam filem-filem gangster Melayu, memang jarang saya nampak direct link hukuman yang 'dijatuhkan' kepada gangster tersebut. Filem Rempit, KL Gangsters lagi banyak tunjukkan sisi 'cool' gangster berbanding akibat.

Datuk,

Schachter-Singer Theory\
Bukan teori psikologi pembelajaran je jadi masalah filem gangster ni, dalam kajian tentang motivasi perlakuan manusia, setiap aksi yang disertakan dengan emosi adalah lebih berkesan berbanding dengan aksi tanpa emosi. Emosi dalam konteks pembelajaran memudahkan ilmu tu diterima dan diingat semula, sama dengan memori flashbulb (klik untuk baca). Dalam teori ni,  dikatakan bahawa apabila manusia melihat sesuatu, maka dia akan berasa terangsang (perubahan hormon) dan kemudian mencari sumber keadaan tersebut (babak movie) sebelum merasakan sesuatu yang dipanggil emosi.

Filem gangster akhir-akhir ni banyak betul adegan lawak yang diselitkan dalam filem tak senonoh. Saya berasa keliru ya, kita nak buat orang benci dengan perangai gangster atau kita nak buat orang benci gejala tak sihat tersebut? Tapi produser filem peduli apa ye tak? Yang penting tu duit. Bila arousal berlaku akibat gelak, manusia yang tengok filem tersebut akan nampak gangster sebagai sesuatu yang seronok. Ini adalah bahaya terutamanya bila kanak-kanak yang menonton.

Datuk,

Saya faham tak semua orang faham apa yang saya tulis dan nampaknya macam seorang graduan yang obses dengan teori psikologi. Tapi Datuk, teori dalam sains tidak dinamakan "teori" melainkan kajian telah dibuat dan disertakan dengan data dalam bentuk statistik. Tapi, untuk pemahaman mudah, biar saya ceritakan pengalaman saya yang terjadi pada minggu lepas sebagai seorang guru ganti di sebuah sekolah di Selangor.

Meja guru tingkatan 3 yang saya tengah duduk tu ada berlambak kesan tompok cat air warna ungu. Jadi, seorang pelajar mengambil sebatang pembaris besi lalu mengikis kesan tersebut. Bila dah kikis, yang terhasil ialah serbuk cat kering. Tiba-tiba datang lagi seorang pelajar yang boleh tahan nakalnya datang ke meja dan buat aksi meyedut (snorting) dadah menggunakan hidung.
Saya: (buat-buat tak tahu) kamu buat apa ni?
Pelajar: Nak ting-tong aaa cikgu
Saya: Awak belajar kat mana buat benda ni?
Pelajar: KL Gangster aaa cikgu. Tailong tailong (buat aksi tumbuk-tumbuk, lalok, dan aksi 'mengerjakan' adik perempuan Malek)
Saya: Jangan buat benda tu! Tak elok. Yang awak tiru tu bukannya benda yang baik. Orang jahat je buat macam tu. Dalam cerita tu kan dia orang jahat. Yang awak orang baik ni tiru kenapa??
Menurut kajian, memang betul Datuk. Kanak-kanak yang terdedah pada keganasan dalam media menyebabkan mereka melakukan tindakan agresif (Anderson, et al., 2003) dan hubungan antara media violence dengan jenayah pula makin meningkat secara konsisten sejak 1975.

Jadi Datuk, bila media cuba tegakkan benang yang basah, cuba katakan yang keganasan media tiada kesan dalam psikologi kanak-kanak, cuba bayangkan anak murid saya yang dah contohi teladan daripada filem 'penuh sifat mahmudah' tempatan tu. Kami pun dah bosan sebenarnya asyik tema gangster je. Cuba buat filem pasal Perdana Ria ke tapi buat ala-ala Slumdog Millionaire. Boleh?

Hanya sekadar pendapat yang disertakan dengan fakta



-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rujukan:
Anderson, C.A, Berkowitz, L., Donnerstein, E., Huesmann, L.R., Johnson, J.D., Linz,D., Malamuth, N. M., Wartella, E. (2003). The influence of media violence on youth. Psychological Science in the Public Interest.
Bushman B. J., and Anderson, C. A. (2001). Media Violence and the American Public. American Psychologists
Huesmann, L.R. (1986). Psychological processes promoting the relation between exposure to media violence and aggressive behaviour by the viewer. Journal of Social Issues, 42(3). pp.125-139.
Myers, D. G. (2004) Theories of Emotion. Psychology: Seventh Edition, New York, NY: Worth Publishers

Ulasan

  1. semalam sampai tertido website ni loading..refresh sekali baru 2%, f5 lagi naik 5%, f5 lagi, naik 11%..pastu dok tang tu tak berubah dah..haih. gila lembab.

    BalasPadam
  2. haahaha..aku xminat justin bb tue tapi aku suke lagu die.

    BalasPadam
  3. salam.. nak tanya la, saya dah buat dah code macam yg dekat atas ni.. mula2 kat blog tu keluar, tapi bila tekan read more.. like button ni dah takde dah.. macam mana nak buat supaya sebelum n selepas read more button tu still ada..

    BalasPadam
  4. internet wajib laju laaa hehehhe

    BalasPadam
  5. haha.ak rse video yg ko msokkn ni klakar je.x tawla npe ko geli. :D

    BalasPadam
  6. oooo rumahku depan rumah Kamm je tapi most of the time aku lepak rumah Nico&Kirin&Khirol kat everton

    BalasPadam
  7. penat sungguh aku cakap hantu xwujud

    BalasPadam
  8. نمرة4 Jun 2014 pada 12:20 PG

    sains politik sekarang ada lagi dakkkkk :'(

    BalasPadam
  9. saya tak pasti la dik. Yang tu kena Google sendiri

    BalasPadam
  10. Tak semestinya


    For example, Dato Dr Fadzilah Kamsah bukanlah seorang dari bidang psikologi tapi dia power bercakap (motivasi). Kalau belajar psikologi, tak semestinya akan jadi pakar motivasi tapi kalau nak jadi pakar motivasi, adalah amat membantu kalau ada pengetahuan psikologi

    BalasPadam
  11. klu nk msuk bidang psikologi. keputusan spm kne dpat brape? kite kne kuasai subjek apa?

    BalasPadam
  12. Datuk Yusof tolong la baca ni T__T

    BalasPadam
  13. assalamualaikum.boleh tak trangkan detail mengenai psikologi forensik

    BalasPadam
  14. waalaikumsalam. Course ni setahu saya tiada di Malaysia

    BalasPadam
  15. pergi ke sini http://www.arcx13.com/2013/12/halatuju-psikologi-selepas-spm.html

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum, saya minat dlm psychology abnormal tapi course diploma tiada yg menawarkan bidang ni . So mcm mana ye ? Tq :)

    BalasPadam
  17. Salam , sy nak tau . bagaimana pljr lepasan spm untk menyertai bidang psikologi ??

    BalasPadam
  18. Salam saya bakal spm tahun ni huhu. Nak tnya apa beza matriks, asasi dgn diploma. N mana pling ok? Haha
    #doakansayadptresultgempak2:-)))

    BalasPadam
  19. salam.2.9 ni sy bakal masuk upsi course psikologi..sy nak tau apa kerjaya kepada bdang psikologi ni?adakah pilihan sy tepat memilih course ni?

    BalasPadam
  20. saya pelajar matrikulasi. berape pointer yg saye harus dapat untuk sambung bidang psikologi utk ke peringkat ijazah. ^_^

    BalasPadam
  21. hye :) im student of mrsm pc. im interested in psychology also. boleh x saya nk tau mcmna u get scholarship for dis course, sbb saya tgok most scholarship xmnwarkan bidang psychology laa =="

    BalasPadam
  22. Sorry the program I was in is no longer and will no longer be available. It was a one-off thing

    BalasPadam
  23. check sini http://www.arcx13.com/2013/12/halatuju-psikologi-selepas-spm.html

    BalasPadam
  24. http://www.arcx13.com/2013/12/halatuju-psikologi-selepas-spm.html

    BalasPadam
  25. Sebenarnya diploma memang jarang-jarang ada psikologi apatah lagi Abnormal Psych

    BalasPadam
  26. Kerjaya saya adalah ingin menjadi seorang pensyarah psikologi. Sebenarnya saya hanya mahu lihat sahaja perkembangan psikologi dan saya terjumpa blog ini. Maklumat yang cukup.
    Harap-haraplah saya dapat menggenggam kerjaya ini apabila saya dewasa nanti!

    BalasPadam
  27. very nicely written. dari penulisan anda, saya dapat menaakul bahawa anda sangat2 meminati dan menjiwai bidang psikologi ini. Teruskan perjuangan anda!

    BalasPadam
  28. saya agak risau sebab untuk spm ni , saya agak ada keyakinan dengan subject yg lain kecuali math and addmath . saya selalu score subject lain kecuali yg dua ni . ada peluang tak eh untuk saya masuk U and pilih bidang yang saya minat ?

    BalasPadam
  29. Assalamualaikum abg asfan, may i ask you something? im a form 5 student and im in love with spm soon. so how about my career as a psikologi after spm? can you guide me? i need your help.

    BalasPadam
  30. Salam asfan , course psy ni ada dekat uitm jugak ke ?

    BalasPadam
  31. Salam. Bolehkah graduan pengajian Islam mengambil jazah sarjana dalam bidang psikologi?

    BalasPadam
  32. what if sy postgraduate bidang lain nak sambung master dlm psikologi?bleh ke tak...disebabkan degree sy course lain tkt nnt ada maslah yg timbul....tp berminat sgt nak mbik bdang psikologi ni...

    BalasPadam
  33. nak apply psikologi . tapi . bimbang xlayak :((

    BalasPadam
  34. assalammualaikum... saya seorang yang bercita-cita untuk menjadi seorang pakar psikologi tetapi adakah saya harus menjadi seorang guru kaunseling sebelum menceburi bidang psikologi dengan lebih mendalam???

    BalasPadam
  35. try je dulu. You'll be surprised :)

    BalasPadam
  36. Check with faculty bro. Depends pada ijazah sarjana bro jugak

    BalasPadam
  37. There's a post on that http://www.arcx13.com/2013/12/halatuju-psikologi-selepas-spm.html. Happy reading!

    BalasPadam
  38. kita ada Psikologi Islam. Check with faculty

    BalasPadam
  39. wslm. That, u'd have to check on yourself. Sorry but I think ada. Bergantung pada kampus lah kan

    BalasPadam
  40. Assalamualaikum. Bagaimana pula dengan psikologi klinikal?

    BalasPadam
  41. maaf bertanya,adakah jika saya graduated from kolej universiti islam melaka dalam bidang sarjana muda psikologi peluang untuk mendapat kerja nanti susah? rasa down bila ramai yang memperkatakan begitu.harap membantu

    BalasPadam
  42. Alamak terlupa tulis. Maybe next time >.<

    BalasPadam
  43. Engineering pun ramai menganggur. Hahahaha. Belajar for the sake of knowledge, kerja tu datang nanti

    BalasPadam
  44. Maaf..saya nk tanya..mngkn x dk kna mengena dgn psikologi..saya dh search tp x jmpa..mcm mana flow nk amik psikiatri?kalau nk amik asasi,asasi apa?degree?tq

    BalasPadam
  45. SALAM abg asfan kalau dapat 3a pon dapat masukj matrik tak?

    BalasPadam
  46. Salam,saya nak tanya.adakah bidang psikologi melihat 100 peratus keputusan sbjek sains?maksud jika biologi,fizik,kimia kurang skor dlm spm adakah layak utk apply?

    BalasPadam
  47. wslm rujuk sini ya http://www.arcx13.com/2015/03/layak-ke-keputusan-spm-saya-untuk-psikologi.html

    BalasPadam
  48. Wanhusna boleh rujuk sini http://www.arcx13.com/2015/02/perbezaan-psikologis-dengan-psikiatris.html

    BalasPadam
  49. Insya-Allah boleh tengoklah luck macam mana ;)

    BalasPadam
  50. assalammualaikum, mind if i ask, i need to do some research/info regarding the test and ept and arabic and more. where can i get the info i need ?

    BalasPadam
  51. Jadi mcm mna hantu boleh menakutkan kita?

    BalasPadam
  52. Keluarga cya pernah d.kcau oleh setan² iblis..tpi msa tu..zaman moden lg la..tpi dulu hntu dea lebih seram..berbanding dengan sekarank..ada ka ia benar atau salah!

    BalasPadam
  53. salam abg asfan, kalau saya bukan dari aliran sains.. boleh ke ambil course psikologi? i means like human pshycology ..?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve