Entri blog psikologi kali ni didedikasikan sepenuhnya kepada warga teater Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (Gombak).
Dalam beberapa minggu yang lalu, saya dengan secara tiba-tibanya rasa teruja nak pergi menonton teater di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (Gombak) yang dianjurkan oleh @iiumtheatreclub. Mula-mula tahu pasal siri teater ni pun sebab ada kawan di Twitter yang juga merupakan pelajar di sana dan dia Retweet poster promo untuk event teater tu.
Bermula dengan Caring Theatre Night, ke Ulek Mayang Suatu Ceritera Mistik, ke Nusantara Theatre Week, dan akhir sekali , Citra 2014 yang super awesome malam haritu saya tengok. Tahniah beribu-ribu lemon lah sebab bagi saya, event ni merupakan satu kejayaan besar. Saya suka semua benda yang dipersembahkan dalam teater ni walaupun masuk lambat sikit. Pementasan teater yang ada setan nama Makara tu pun sangat power sampaikan masa setan tu keluar, penonton semua menunjukkan reaksi takut
..dan saya teruja dengan penggunaan bayang dan ruang atas pentas yang mengkagumkan. Saya juga teruja ya amat dengan persembahan gamelan especially kepada awek yang main gambang (power!), caklempong, angklung, dan alat-alatan yang lain
Anyway, let's get back to psychology.
Mengikut kajian daripada Ruppert (2006), theatre performance atau mana-mana persembahan pentas mempengaruhi motivasi dan keputusan pelajar dalam bidang akademik. Pembelajaran dalam bidang lakonan teater sebenarnya dapat memberikan keperluan psikologi kepada pelajar dan juga dalam kemahiran diri dalam kehidupan.
Basically, apa yang kita buat dalam kelas di sekolah adalah sentiasa pasal akademik, betul? Kalau belajar tentang Fizik, fiziklah yang kita dapat, belajar tentang Sejarah, itu sahajalah yang kita dapat (kalau ada penerapan moral pun, adalah kurang efektif, pada pendapat saya) tapi untuk seseorang tu menjadi manusia yang berfungsi sebagai anggota masyarakat yang bagus, teater merupakan satu medium yang excellent. Dalam kajian ni, mereka melaporkan bahawa teater menjadikan diorang ni sebagai orang yang berusaha keras, lebih gigih, dan mempunyai skil sosial yang berguna dalam kehidupan.
Kawan saya pernah berkata, orang yang mengamalkan atau mempelajari seni ni, pemikiran dia adalah sedikit berbeza berbanding mereka yang terpilih untuk belajar sains. Orang seni pemikirannya lebih abstrak dan imaginatif manakala orang sains terikat dengan undang-undang dan peraturan. Tapi bagi saya, bergantunglah pada jenis sains yang orang tu study.
Teater yang saya tengok di UIA ni pula bukan aje ada pementasan teater tapi apa yang sebenarnya membuatkan saya berminat untuk bersungguh-sungguh pergi tengok Citra adalah perkataan "gamelan" dan alat-alat muzik lain. Orang yang main alat muzik mesti setuju kalau saya cakap yang bermain instrumen ni merupakan satu kepuasan yang tak boleh nak digambarkan bila bunyi yang indah keluar daripada sesuatu yang kita kawal. Macam beranak dan anak kita jadi tokoh masyarakat; cuma 'anak' kita ni instant. Tapi yang buat gamelan tu jadi favourite saya ialah nilai tradisional yang ada pada alatan tu. Malangnya gamelan adalah satu alatan yang jarang kita jumpa. That's why bila ada show macam ni, kita kena support : )
Bercakap tentang muzik,
..ada sejenis terapi yang dipanggil sebagai music therapy dalam arena psikologi. Terapi ni merupakan satu pendekatan klinikal yang digunakan untuk mengatasi masalah emosi, pemikiran, dan keperluan sosial seseorang individu. Sebenarnya pendekatan ni juga digunapakai dalam bidang Pendidikan Khas untuk anak-anak yang berkeperluan khas. Banyak juga kajian yang menunjukkan masalah tingkahlaku pelajar boleh dikawal dan diubah dengan menggunakan muzik sebagai salah satu medium.
Kesimpulannya, seni pementasan teater dan muzik ni bukanlah sekadar hobi tapi juga adalah sebagai satu medium untuk mencungkil potensi kita menjadi manusia yang lebih baik. Kepada pelajar UIA dan semua yang terlibat dengan teater, you have my respect. I expect for better next year if I'm still around :)
Rujukan: Ruppert, S. S. (2006), Critical Evidence How The Arts Benefit Student Achievement. National Assembly of State Arts Agencies.
..dan saya teruja dengan penggunaan bayang dan ruang atas pentas yang mengkagumkan. Saya juga teruja ya amat dengan persembahan gamelan especially kepada awek yang main gambang (power!), caklempong, angklung, dan alat-alatan yang lain
Anyway, let's get back to psychology.
Mengikut kajian daripada Ruppert (2006), theatre performance atau mana-mana persembahan pentas mempengaruhi motivasi dan keputusan pelajar dalam bidang akademik. Pembelajaran dalam bidang lakonan teater sebenarnya dapat memberikan keperluan psikologi kepada pelajar dan juga dalam kemahiran diri dalam kehidupan.
Basically, apa yang kita buat dalam kelas di sekolah adalah sentiasa pasal akademik, betul? Kalau belajar tentang Fizik, fiziklah yang kita dapat, belajar tentang Sejarah, itu sahajalah yang kita dapat (kalau ada penerapan moral pun, adalah kurang efektif, pada pendapat saya) tapi untuk seseorang tu menjadi manusia yang berfungsi sebagai anggota masyarakat yang bagus, teater merupakan satu medium yang excellent. Dalam kajian ni, mereka melaporkan bahawa teater menjadikan diorang ni sebagai orang yang berusaha keras, lebih gigih, dan mempunyai skil sosial yang berguna dalam kehidupan.
Kawan saya pernah berkata, orang yang mengamalkan atau mempelajari seni ni, pemikiran dia adalah sedikit berbeza berbanding mereka yang terpilih untuk belajar sains. Orang seni pemikirannya lebih abstrak dan imaginatif manakala orang sains terikat dengan undang-undang dan peraturan. Tapi bagi saya, bergantunglah pada jenis sains yang orang tu study.
Teater yang saya tengok di UIA ni pula bukan aje ada pementasan teater tapi apa yang sebenarnya membuatkan saya berminat untuk bersungguh-sungguh pergi tengok Citra adalah perkataan "gamelan" dan alat-alat muzik lain. Orang yang main alat muzik mesti setuju kalau saya cakap yang bermain instrumen ni merupakan satu kepuasan yang tak boleh nak digambarkan bila bunyi yang indah keluar daripada sesuatu yang kita kawal. Macam beranak dan anak kita jadi tokoh masyarakat; cuma 'anak' kita ni instant. Tapi yang buat gamelan tu jadi favourite saya ialah nilai tradisional yang ada pada alatan tu. Malangnya gamelan adalah satu alatan yang jarang kita jumpa. That's why bila ada show macam ni, kita kena support : )
Bercakap tentang muzik,
..ada sejenis terapi yang dipanggil sebagai music therapy dalam arena psikologi. Terapi ni merupakan satu pendekatan klinikal yang digunakan untuk mengatasi masalah emosi, pemikiran, dan keperluan sosial seseorang individu. Sebenarnya pendekatan ni juga digunapakai dalam bidang Pendidikan Khas untuk anak-anak yang berkeperluan khas. Banyak juga kajian yang menunjukkan masalah tingkahlaku pelajar boleh dikawal dan diubah dengan menggunakan muzik sebagai salah satu medium.
Kesimpulannya, seni pementasan teater dan muzik ni bukanlah sekadar hobi tapi juga adalah sebagai satu medium untuk mencungkil potensi kita menjadi manusia yang lebih baik. Kepada pelajar UIA dan semua yang terlibat dengan teater, you have my respect. I expect for better next year if I'm still around :)
Rujukan: Ruppert, S. S. (2006), Critical Evidence How The Arts Benefit Student Achievement. National Assembly of State Arts Agencies.
Hehehe, aku belajar dulu pun amik teater sbgai aktiviti kelab...
BalasPadamTp tak berapa nak pandai jugak...hehehe
Dapatkan buku KAMI! di sini