Secara umumnya, menipu adalah suatu perbuatan yang tidak
baik dan amat ditegah dalam amalan seharian kita. Walau bagaimanapun, dalam
psikologi, terdapat satu teknik yang menggalakkan anda untuk menipu dan
perbuatan ‘menipu’ dalam konteks ini bukan sahaja tidak mendatangkan
kemudaratan, malah mendatangkan manfaat bergantung kepada tujuan anda
manggunakan teknik ini.
Teknik yang diperkatakan tadi adalah dinamakan sebagai self-fulfilling prophecy (SFP) atau dalam
Bahasa Melayu, ia dinamakan sebagai ramalan
kebenaran kendiri. SFP sebenarnya berfungsi dengan menggunakan hanya satu
mekanisme iaitu menipu diri sendiri seperti yang telah diterangkan tadi. Yang
menariknya, ‘penipuan’ ini boleh dilakukan secara sedar ataupun tidak – kadang-kala
kita sendiri tidak tahu bahawa kita sedang menipu diri sendiri! Itulah
kehebatan fenomena yang dinamakan oleh SFP ini yang berpotensi untuk memberikan
kebaikan jika digunakan secara betul, dan juga berkemungkinan membawa keburukan
jika digunakan untuk tujuan tersebut.
SFP pertama sekali ditemukan oleh seorang ahli sosiologi
yang bernama Robert K. Merton. Menurutnya, SFP boleh didefiniskan sebagai cara kita mengolah sesuatu keadaan yang akan
menyebabkan berlakunya sesuatu kejadian atau perlakuan yang menjadikan olahan
tadi menjadi benar. Aliran kronologi
situasi berikut akan membantu pemahaman anda berkaitan SFP:
1.
Ahmad percaya bahawa dialah merupakan calon yang
paling hebat dan berkelulusan tinggi untuk mendapatkan jawatan yang ditawarkan
dalam temuduga tersebut
2.
Disebabkan dia yakin, maka dia Berjaya berhujah
dengan petah
3.
Ahmad Berjaya mendapatkan jawatan tersebut
disebabkan ketrampilannya
4.
Kejayaannya menjadi bukti bahawa Ahmad merupakan
calon yang paling layak.
Dalam situasi ini, Ahmad telah menyandarkan kejayaannya
mendapatkan pekerjaan tersebut kepada dirinya yang mempunyai kelulusan yang
tinggi tanpa mengambil kira faktor lain seperti kelayakan calon lain dan
keperluan dan penilaian penemuduga yang bertugas ketika itu. Namun begitu,
inilah kunci utama kepada mana-mana
fenomena SFP yang terjadi iaitu elemen utama yang perlu diwujudkan ialah
kepercayaan awal yang dibina oleh diri sendiri.
Perkara yang terjadi seterusnya hanya akan menguatkan lagi
kepercayaannya bahawa dialah calon yang paling hebat dan tiada tolok bandingnya
lagi. Dari sudut positif, Ahmad kini mempunyai kerjaya yang sesuai dengan
usahanya sebelum sesi temuduga.
Sejak penemuan dan penjelasan tentang fenomena ini, para
pengkaji telah menemukan bahawa ia mempunyai potensi untuk memberikan kesan
yang berimpak tinggi. Dalam satu kajian, para guru telah ‘ditipu’ bahawa
pelajar yang menduduki peperiksaan pada tahun tersebut merupakan pelajar yang
cemerlang sedangkan mereka merupakan subjek yang dipilih secara rawak. Berikutan
itu, para pelajar ini telah dilabel sebagai ‘pelajar cemerlang’ dan ini telah
mempengaruhi layanan dan teknik pengajaran guru-guru terhadap mereka. Dalam
kajian oleh Rosenthal dan Jacobson(1968) itu, label tersebut telah memberikan
kelebihan dan menghasilkan peratusan gred yang tinggi dalam ujian IQ dan kajian
ini telah diulang berkali-kali oleh pengkaji yang berlainan dengan keputusan
yang sama.
Penemuan kepada fenomena dan penjelasan psikologikal yang
menarik seperti ini mendorong kita untuk sentiasa menetapkan niat yang baik dan
positif sebelum membuat apa-apa keputusan atau perbuatan kerana kejadian yang
menyusul selepas itu akan membentuk diri kita di kemudian waktu. Walau
bagaimanapun, sebagaimana fenomena ini begitu berkesan untuk keadaan yang
positif, malah ia juga boleh diaplikasikan dalam keadaan yang boleh membawa
mudarat. Bayangkan keadaan di mana seorang pelajar yang percaya dirinya tidak
mempunyai nilai dan kemudian kerap menyendiri. Perbuatan dirinya yang
menyendiri tanpa ditemani rakan sebaya akan menguatkan lagi kepercayaan bahawa
dirinya tidak dihargai oleh sesiapa.
Adalah penting untuk mengetahui bahawa SFP bukan sahaja
mempunyai kesan terhadap diri sendiri, malah juga orang di sekeliling kita.
Dalam kajian oleh Madon et al. (2008), kepercayaan para ibu terhadap penglibatan
anak mereka dengan alkohol mempunyai kesan tidak terus dengan penilaian diri
anak tersebut tentang kebarangkalian mereka untuk menyalahgunakan alkohol. Oleh yang demikian, adalah amat penting untuk
kita sentiasa mempunyai tanggapan awal yang positif sama ada untuk diri
sendiri, mahupun orang lain untuk mendapatkan kesan yang terbaik untuk
kesejahteraan manusia sejagat. SFP, jika diamalkan dalam konteks yang positif,
akan memberikan faedah dalam jangka masa yang panjang dan berpotensi untuk
menjadi kekal dan membentuk keperibadian seseorang.
Guru-guru perlu membuat refleksi tentang layanan kita
terhadap murid-murid yang perlu diberi layanan secara sama rata dan segala
bentuk amalan pilih kasih adalah perlu dihindarkan. Benar bahawa perkara ini
agak sukar untuk diamalkan di sesetengah sekolah berikutan para pelajar
dikelaskan mengikut keupayaan mereka namun jika guru-guru boleh mengubah
pemikiran sendiri bahawa semua murid berpotensi untuk cemerlang, maka tentu
sekali layanan kita terhadap mereka akan menjadi sama rata dan seterusnya
memberikan kesan terhadap prestasi pelajar dan penilaian kendiri mereka dalam
akademik.
RUJUKAN
- Merton, R. K. (1948). The Self-fulfilling prophecy. The Antioch Review, 8, 2. 193-210
- Madon, S., Guyll, M., Buller, A. A., Scherr, K. C., Willard, J., & Spoth, R. (2008). The mediation of mothers’ self-fulfilling effects on their children’s alcohol use: self-verification, information conformity, and modeling process. Journal of Personality and Social Psychology. 95(2), 369 – 384.
- Rosenthal, R., & Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the classroom: Teacher expectations and student intellectual development. New York: Holt, Rineheart, and Winston.
Ulasan
Catat Ulasan
Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming