Langkau ke kandungan utama

Menipu Diri Sendiri Untuk Berjaya

Secara umumnya, menipu adalah suatu perbuatan yang tidak baik dan amat ditegah dalam amalan seharian kita. Walau bagaimanapun, dalam psikologi, terdapat satu teknik yang menggalakkan anda untuk menipu dan perbuatan ‘menipu’ dalam konteks ini bukan sahaja tidak mendatangkan kemudaratan, malah mendatangkan manfaat bergantung kepada tujuan anda manggunakan teknik ini.

Teknik yang diperkatakan tadi adalah dinamakan sebagai self-fulfilling prophecy (SFP) atau dalam Bahasa Melayu, ia dinamakan sebagai ramalan kebenaran kendiri. SFP sebenarnya berfungsi dengan menggunakan hanya satu mekanisme iaitu menipu diri sendiri seperti yang telah diterangkan tadi. Yang menariknya, ‘penipuan’ ini boleh dilakukan secara sedar ataupun tidak – kadang-kala kita sendiri tidak tahu bahawa kita sedang menipu diri sendiri! Itulah kehebatan fenomena yang dinamakan oleh SFP ini yang berpotensi untuk memberikan kebaikan jika digunakan secara betul, dan juga berkemungkinan membawa keburukan jika digunakan untuk tujuan tersebut.

SFP pertama sekali ditemukan oleh seorang ahli sosiologi yang bernama Robert K. Merton. Menurutnya, SFP boleh didefiniskan sebagai  cara kita mengolah sesuatu keadaan yang akan menyebabkan berlakunya sesuatu kejadian atau perlakuan yang menjadikan olahan tadi menjadi benar.  Aliran kronologi situasi berikut akan membantu pemahaman anda berkaitan SFP:

1.      Ahmad percaya bahawa dialah merupakan calon yang paling hebat dan berkelulusan tinggi untuk mendapatkan jawatan yang ditawarkan dalam temuduga tersebut
2.      Disebabkan dia yakin, maka dia Berjaya berhujah dengan petah
3.      Ahmad Berjaya mendapatkan jawatan tersebut disebabkan ketrampilannya
4.      Kejayaannya menjadi bukti bahawa Ahmad merupakan calon yang paling layak.
Dalam situasi ini, Ahmad telah menyandarkan kejayaannya mendapatkan pekerjaan tersebut kepada dirinya yang mempunyai kelulusan yang tinggi tanpa mengambil kira faktor lain seperti kelayakan calon lain dan keperluan dan penilaian penemuduga yang bertugas ketika itu. Namun begitu, inilah kunci utama kepada mana-mana fenomena SFP yang terjadi iaitu elemen utama yang perlu diwujudkan ialah kepercayaan awal yang dibina oleh diri sendiri.  Perkara yang terjadi seterusnya hanya akan menguatkan lagi kepercayaannya bahawa dialah calon yang paling hebat dan tiada tolok bandingnya lagi. Dari sudut positif, Ahmad kini mempunyai kerjaya yang sesuai dengan usahanya sebelum sesi temuduga.

Sejak penemuan dan penjelasan tentang fenomena ini, para pengkaji telah menemukan bahawa ia mempunyai potensi untuk memberikan kesan yang berimpak tinggi. Dalam satu kajian, para guru telah ‘ditipu’ bahawa pelajar yang menduduki peperiksaan pada tahun tersebut merupakan pelajar yang cemerlang sedangkan mereka merupakan subjek yang dipilih secara rawak. Berikutan itu, para pelajar ini telah dilabel sebagai ‘pelajar cemerlang’ dan ini telah mempengaruhi layanan dan teknik pengajaran guru-guru terhadap mereka. Dalam kajian oleh Rosenthal dan Jacobson(1968) itu, label tersebut telah memberikan kelebihan dan menghasilkan peratusan gred yang tinggi dalam ujian IQ dan kajian ini telah diulang berkali-kali oleh pengkaji yang berlainan dengan keputusan yang sama.

Penemuan kepada fenomena dan penjelasan psikologikal yang menarik seperti ini mendorong kita untuk sentiasa menetapkan niat yang baik dan positif sebelum membuat apa-apa keputusan atau perbuatan kerana kejadian yang menyusul selepas itu akan membentuk diri kita di kemudian waktu. Walau bagaimanapun, sebagaimana fenomena ini begitu berkesan untuk keadaan yang positif, malah ia juga boleh diaplikasikan dalam keadaan yang boleh membawa mudarat. Bayangkan keadaan di mana seorang pelajar yang percaya dirinya tidak mempunyai nilai dan kemudian kerap menyendiri. Perbuatan dirinya yang menyendiri tanpa ditemani rakan sebaya akan menguatkan lagi kepercayaan bahawa dirinya tidak dihargai oleh sesiapa.

Adalah penting untuk mengetahui bahawa SFP bukan sahaja mempunyai kesan terhadap diri sendiri, malah juga orang di sekeliling kita. Dalam kajian oleh Madon et al. (2008), kepercayaan para ibu terhadap penglibatan anak mereka dengan alkohol mempunyai kesan tidak terus dengan penilaian diri anak tersebut tentang kebarangkalian mereka untuk menyalahgunakan alkohol.  Oleh yang demikian, adalah amat penting untuk kita sentiasa mempunyai tanggapan awal yang positif sama ada untuk diri sendiri, mahupun orang lain untuk mendapatkan kesan yang terbaik untuk kesejahteraan manusia sejagat. SFP, jika diamalkan dalam konteks yang positif, akan memberikan faedah dalam jangka masa yang panjang dan berpotensi untuk menjadi kekal dan membentuk keperibadian seseorang. 

Guru-guru perlu membuat refleksi tentang layanan kita terhadap murid-murid yang perlu diberi layanan secara sama rata dan segala bentuk amalan pilih kasih adalah perlu dihindarkan. Benar bahawa perkara ini agak sukar untuk diamalkan di sesetengah sekolah berikutan para pelajar dikelaskan mengikut keupayaan mereka namun jika guru-guru boleh mengubah pemikiran sendiri bahawa semua murid berpotensi untuk cemerlang, maka tentu sekali layanan kita terhadap mereka akan menjadi sama rata dan seterusnya memberikan kesan terhadap prestasi pelajar dan penilaian kendiri mereka dalam akademik.

RUJUKAN
  • Merton, R. K. (1948). The Self-fulfilling prophecy. The Antioch Review, 8, 2. 193-210
  • Madon, S., Guyll, M., Buller, A. A., Scherr, K. C., Willard, J., & Spoth, R. (2008). The mediation of mothers’ self-fulfilling effects on their children’s alcohol use: self-verification, information conformity, and modeling process. Journal of Personality and Social Psychology. 95(2), 369 – 384.
  • Rosenthal, R., & Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the classroom: Teacher expectations and student intellectual development. New York: Holt, Rineheart, and Winston.


Ulasan

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve