Dalam dunia yang kian berpusatkan IT dan teknologi kini,
hampir semua perkara adalah melibatkan media elektronik. Peranti elektronik
yang terdiri daripada telefon pintar, tablet, komputer peribadi, dan sebagainya
merupakan pemilikan yang semakin mudah dan mampu dimiliki jika dibandingkan
dengan 10 tahun yang lepas. Pada tahun 2006 misalnya, sebuah telefon Nokia
N-Gage QD yang kebiasaannya digunakan oleh remaja untuk bermain permainan video
berformat Java adalah berharga sekitar RM500 namun dengan nilai wang yang sama
pada tahun 2017, kita boleh memiliki peranti yang jauh lebih canggih dan
mempunyai kefungsian yang lebih pelbagai. Disebabkan hal ini, kita boleh lihat
masyarakat daripada pelbagai lapisan umur termasuklah kanak-kanak di bawah umur
3 tahun ada yang sudah terlampau terbiasa dengan penggunaan telefon pintar.
KEBURUKAN PENGGUNAAN
GAJET
Walaupun tidak dinafikan bahawa teknologi seperti telefon
pintar membawa kebaikan, ia juga diketahui sebagai pembawa keburukan jika penggunaannya
tidak dikawal. Kita dapat lihat bahawa terdapatnya budaya penggunaan peranti
yang dimulakan terlampau awal bahkan penggunaan peranti itu sendiri dianggap
sebagai penyelesaian segera kepada ibu bapa untuk mengawal perlakuan anak
mereka. Untuk memburukkanlagi keadaan, ibu bapa yang dinasihati untuk tidak
mengamalkan budaya tersebut pula akan membidas bahawa anak mereka akan
memperolehi faedah yang jauh lebih tinggi berbanding dengan kesan buruk yang
dibawa oleh penggunaan gajet (screen time) yang terlampau tinggi. Gajet yang
dimaksudkan dalam konteks ini termasuklah penggunaan televisyen dalam kehidupan
seharian.
Prof. Madya Dr. Putri Afzan Maria Zulkifli, dalam
penulisannya dalam kolum Wadah ICT di laman web Universiti Kebangsaan Malaysia
menyatakan bahawa kanak-kanak yang dibiarkan menonton TV akan mengalami efek
negatif pada perkembangan bahasa, skil membaca, dan ingatan memori jangka
pendek. Hal ini disokong oleh kajian psikologi oleh Strasburger (1986) yang
menunjukkan bahawa TV merosakkan perkembangan kanak-kanak terutamanya dalam
keupayaan mereka untuk membaca. Malah,
dalam kajian terkini oleh Ribner et al. (2017) pula mendapati bahawa
terdapatnya perkaitan yang besar antara TV dengan kesediaan pelajar untuk
berada di sekolah terutamanya untuk mereka yang datangnya daripada keluarga
dengan pendapatan rendah. Yang lebih merisaukan adalah kesan-kesan yang
mempengaruhi perkembangan kanak-kanak dalam konteks seksual, perlakuan, dan
kesihatan (Josephson, 1995; Dietz & Gortmaker, 1985; Strasburger, 1986;
Strasburger, 1989) yang jelas dikaitkan dengan penggunaan screen time yang tinggi.
KEBENARAN DI SEBALIK
KEBAIKAN GAJET
Benar, memang penggunaan gajet ada kesan baiknya kepada
kanak-kanak. Pada asalnya, ibu bapa kini cenderung memberikan gajet kepada
anak-anak untuk tujuan pendidikan seperti belajar perkataan baru dan
sebagainya. Walau bagaimanapun, Putri Afzan Maria (2015) menyatakan bahawa
keburukan menggunakan gajet sebenarnya adalah berpunca daripada perkara yang
tidak dilakukan ketika screen time iaitu interaksi bersama orang yang lebih
dewasa. Penyataan ini adalah sokongan kepada kajian oleh Brown (2011) yang
menyatakan bahawa pembelajaran melalui interaksi dengan ibu bapa adalah jauh
lebih berkesan berbanding dengan menggunakan video pembelajaran sahaja. Apa yang terjadi ialah anak-anak kecil yang
belajar kemahiran bertutur daripada video pembelajaran ataupun kemahiran
menyelesaikan masalah puzzle melalui
aplikasi permainan video akan menghadapi masalah untuk mempraktikannya di alam sebenar.
Benarlah seperti kata-kata orang tua bahawa jika belajar hendaklah berguru.
Seeloknya, kanak-kanak yang masih di peringkat bayi hendaklah belajar mengenal
alam sekeliling melalui interaksi sosial dengan ibu bapa sendiri.
SARANAN KEPADA IBU
BAPA
Seeloknya, ibu bapa perlulah memantau aktiviti yang
dijalankan oleh anak-anak sendiri. Disamping bimbingan dan tunjuk ajar semasa
pembelajaran ilmiah, ibu bapa mestilah juga mengehadkan screen time mereka. Menurut
Akademi Pediatrik Amerika (AAP), jumlah jam screen
time maksimum adalah berbeza mengikut umur pengguna :
0 -2 tahun :
0 jam sehari
2 -5 tahun :
2 jam sehari
6 tahun dan seterusnya : Dihadkan
Untuk kanak-kanak berumur 6 tahun sehingga ke peringkat
remaja yang masih sedang berkembang dalam pelbagai aspek, kebenaran screen time adalah lebih longgar jika
dibandingkan dengan dua kumpulan umur sebelumnya. Kanak-kanak pada peringkat
umur sebegini adalah dibenarkan untuk menggunakan screen time jika perkara-perkara penting yang melibatkan interaksi
sosial, belajar, dan tidur telah diselesaikan terlebih dahulu. Untuk
kanak-kanak yang normal, tidur yang mencukupi adalah di antara 8 hingga ke 12
jam (Chassiakos et al., 2016). Oleh yang demikian, waktu yang disarankan adalah
masih dalam sekitar 3 jam. Selain daripada memantau aktiviti anak-anak, ibu
bapa juga perlulah menerangkan kepada mereka tentang justifikasi di sebalik
pelaksanaan had screen time ini. Hal
ini adalah supaya ibu bapa dapat mewujudkan kesepakatan dan membina kepercayaan
bersama mereka. Dikhuatiri jika perkara ini dilaksanakan tanpa sebarang sebab
yang diketahui, anak-anak akan mengalami kekeliruan dan seterusnya memberontak.
Di samping itu, AAP juga menyediakan tapak secara atas
talian untuk ibu bapa bina sendiri pelan penggunaan media keluarga
masing-masing. Pelan ini boleh disesuai dan diperincikan mengikut umur
anak-anak secara terperinci di pautan https://www.healthychildren.org/English/media/Pages/default.aspx#home.
RUMUSAN
Melalui artikel ini, kita dapat merumuskan bahawa
pembelajaran kanak-kanak adalah amat bergantung kepada keutuhan institusi
kekeluargaan. Keluarga yang mengamalkan interaksi yang kerap sesama ahli
keluarga akan dapat mendidik anak-anak terutamanya yang masih kecil dengan
lebih berkesan. Walaupun pendidikan kini telah berkembang sehingga melibatkan teknologi,
namun keberkesanannya boleh boleh dipertingkatkan apabila ibu bapa memainkan
peranan dalam proses pembelajaran tersebut sama ada secara langsung ataupun
tidak. Diharapkan agar ibu bapa akan lebih peka dan cakna tentang isu screen time anak-anak dan dapat membina
pelan yang sesuai untuk kegunaan keluarga dalam usaha menggunakan teknologi
secara optimum di samping melahirkan keluarga yang sihat dan harmoni.
Rujukan:
American Academy of Pediatrics (2016, Oktober 21). American Academy of Pediatrics Announces New
Recommendations for Children’s Media Use. Diperolehi daripada https://www.aap.org/en-us/about-the-aap/aap-press-room/pages/american-academy-of-pediatrics-announces-new-recommendations-for-childrens-media-use.aspx
Brown, A. (2011). Council on communications and media. Media
use by children younger than 2 years. Pediatrics,
5, p. 1040-1045.
Chassiakos, Y. R., Radesky, J., Cristakis, D., Moreno, M.
A., Cross, C., & Council on Communciations and Media (2016). Children and
Adolescents and Digital Media. American
Academy of Pediatrics, 138(5).
Putri Afzan Maria, Z. (2015, Mei 7). Kanak-kanak dan Gajet. Diperolehi daripada http://www.ukm.my/wadahict/kanak-kanak-gajet/.
Ribner, A.,
Fitzparick, C., & Blair, C. (2017). Family socioeconomic status moderates
associations between television viewing and school readiness skills. Journal of Developmental & Behavioral
Pediatrics, 38(3), p. 233-239.
Strasburger, V. C.
(1986). Does television affect learning and school performance?, Paediatrician, 38, p. 141-147
Ulasan
Catat Ulasan
Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming