Langkau ke kandungan utama

Psikologi Bahasa Melayu dan Maori

Dah lama rasanya aku tak buat entry berkaitan psikologi walhal itulah subjek yang aku belajar di New Zealand ni. Blog tu hidup jugak tapi belajar janganlah dilupakan. Dan sambil belajar kita boleh berblog juga kan? Taklah nampak personal sangat blog aku. Merujuk pada tajuk, kita bukan nak bercakap pasal Budi Bahasa Budaya Kita yang tak pernah dipraktikkan tu, tapi kita nak belajar beberapa perkara menarik tentang bahasa.


Dalam kuliah hari tu, Assc Prof Ann Weatherall cakap yang bahasa sememangnya sesuatu yang berasaskan budaya dan bangsa. Maksudnya macam Orang Malaysia ada Bahasa Malaysia, dan orang HongKong ada bahasa Kantonis. Yang menariknya, bahasa terdiri daripada 2 komponen


Haa mesti korang xpaham apekejadah dalam diagram tu kan?
Signified : Nama apa yang kita beri nama pada sesuatu benda tu
Signified : Ciri-ciri sesuatu objek yang menyebabkan kita panggil nama sesuatu benda tu. 











Signified : Nama apa yang kita beri pada sesuatu benda tu
Signifier : Ciri-ciri sesuatu objek yang menyebabkan kita panggil nama sesuatu benda tu. 
Alolo sian dia tak faham lagi? Meh kita ambil contoh ya. Takpe jangan risau, ambil masa sikit untuk faham ilmu kan? Kami kena bayar untuk ilmu ni tapi untuk korang aku taip free aje ni haa. Sila gunakan sebaiknya. okayh, contoh:












Signified : POKOK (nama)
Signifier : Ada batang, dahan, ranting, dan pokok (ciri-ciri)
Haa bertambah lagi 1 ilmu korang. Nanti jap belum abis lagi, sikit je lagi. Korang tau tak kat New Zealand ni ada penetap asal yang diberi nama kaum Maori? Seperti yang aku cakap tadi, bahasa menunjukkan bangsa. Cuba compare jadual dibawah

Bahasa Malaysia
Bahasa Maori
Mati
Mate
Korang (pasar gila bahasa)
Korua

dan banyak lagi perkataan lain. Persoalannya, adakah orang Maori ni tok nenek moyang kita? Mungkinkah? haha jum tengok muka diorang macam mana.


Adelaa sikit-sikit muka orang Melayu haha. Bila tengok yang kiri sekali tu aku teringat kat member masa pergi contest Nuffnang Digi. Macam muka JAI. kehkehkeh . Yang tengah pulak muka macam Aus. Tak senonoh la korang ni. Pegi pakai baju!

Bahasa Maori ada juga yang pelik-pelik bunyiknye dan amat berlainan dengan kefahaman kita dalam Bahasa Malaysia


Bahasa Maori
Bahasa Malaysia
Tahi
Satu
Kote
Memerah


Aaa jangan salahkan aku ye. Orang Maori yang cipta perkataan tu dan maksudnya tidak menghampiri alat genital pun hahaha. Jadi sebelum entry ini ditamatkan, meh tengok gambar terakhir dan korang fikir-fikirkanlah


Ulasan

  1. haha.
    ko nak tau tak, mase kitorg pegi new zealand harituh,
    ade org maori nak sapa ayahanda aku,haha. org tuh pandang ayahanda aku mcm kenal je~
    sebab muka diorg mcm org melayu pon ada.
    cuma diorg besar2 gabak kan? perempuan die pon sama, besar2,
    padan la boleh menang rugbi.hihi

    BalasPadam
  2. makin lame makin pendek perkataan.

    macam ni contoh

    IPKPKUDCCI >> Maksudnya >>

    Saya Pikir-Pikir Awak Di Sisi Saya :p

    BalasPadam
  3. hmm..menarik..tp ko seda x ade typo sket kt

    Signified : Nama apa yang kita beri nama pada sesuatu benda tu
    Signified : Ciri-ciri sesuatu objek yang menyebabkan kita panggil nama sesuatu benda tu.

    tp naseb baek da ade kt pink nye font inbox tuh..sbb "tahi" huruf je..ak jd confuse jap td..
    so da xconfuse da..hehe..=]

    BalasPadam
  4. tahi = 1
    kekekeke...

    kelako kelako..

    BalasPadam
  5. haha. tahi itu satu? kote itu memerah? ni yang nak SUMPAH SERANAH org dengan sebut perkataan malaysia tapi bermaksudkan tahi, huahua. sangat teruja. ;p cari la lagi. ;p

    NISECA suka merapu

    BalasPadam
  6. KORUA...ganti KORANG eh? heheh...nak start guna perkataan tu dah skang....muehheheh

    BalasPadam
  7. ow, ko belajar teori ni, best3...

    aku dengar BM ada 3 bahasa asas je kan? yg len sume kite celup..

    BalasPadam
  8. banyaknya grafik
    boleh jadi chekgu bm nih

    BalasPadam
  9. kote-memerah...kote yg merah??????????hahahahaha..LOL..lucah..

    BalasPadam
  10. Kutojimedo
    rasenye org2 yg duduk kat tempat 4 season mmg besa2 kott?

    Propito
    tu bahase txt hahahha

    Huda
    da betulkan text. thanks

    Akif
    baca elok2

    fid
    a'ah weh aku pon dengar bende tu gak. dengar kate 3 pkataan tu ialah batu, babi dan ape tah lg hahahahha

    miss nina
    grafik apekah?

    apiih
    wey lucah! behave behave

    BalasPadam
  11. huihh..
    kalo camtu kalo aku cakap nak gi berak,
    aku ckp [aku nk gi buat satu] la ye.?
    kalo nak cakap muka ko memerah,
    eh apehal muka ko kote daa.?

    pasni leh la aku mintak order kat macha,
    "ca, teh tarik tahi.!" XDD

    aku suka sangat post psikologi macam ni.!
    buat lagi.! (:

    BalasPadam
  12. teringin nk b'komunikasi dgn org Maori. hikhik

    BalasPadam
  13. Ahaks..ahaks..ahaks..terguling-guling aku tergelak..patutlah dua tiga hari ni aku tersedak..ada orang menyebut-yebut nama aku..ooooo..engko ngumpat aku yerrr..takpe..takpe..pantun sekerat untuk lu hari ini beli beras esok-esok aku balas...ahaks..ahaks..anyway "TAHI" pembelajaran psikologi yang menarik...

    BalasPadam
  14. Faiz bongek sungguh pemahaman ko hahahha. Woi emmerah tu macam MEMICIT la bukannye MERAH KALER tu

    tapi yg mamak punye tu mmg terbaekk hahahhaha

    lemonade
    jangan nanti sumpah xpaham

    BalasPadam
  15. JAI
    hahhaha datang gak ko akhirnye. memang sebijik mke ko kannn?

    BalasPadam
  16. mane ade blaja pun..sikit je tu haha

    BalasPadam
  17. ko cakap pasal orang mouri ni, tetiba aku teringat cerita apocalypto. hahaha.. betul ape ko cakap, muka tengah2 tu ade sikit2 macam Aus. hahaha.. dan ko pula ada sikit macam hero dalam cerita apocalypto tu. ahahaha xD

    BalasPadam
  18. serius aku merasakan post ini mantap.

    BalasPadam
  19. Kami kena bayar untuk ilmu ni tapi untuk korang aku taip free aje ni haa <----

    bajet kongsi2 ilmu ke haha..but then, eloklah.
    org maori ni dh mcm melayu aku tgk..tunggu melayu badan besar skit je :)

    BalasPadam
  20. haha.. thanks for da info..

    by the way, info2 macam ni bagus untuk di sharing..

    p/s : buat semua pembaca dan pengkomen, jangan praktikkan bahasa diorang tu dalam kehidupan seharian..tak manis daaa...

    aku bace komen2 korang, aku pulak yang segan..

    BalasPadam
  21. ingatkan perbezaan bahasa kedua tu mula dgn bhsa Melayu lps tu mcm pelik kenapa bnyk2 perkataan mst guna tahi dgn kote. HAHAHA. sekali tgk, bhsa maori rupanya.

    dulu ada dlm 1 filem Melayu, ada mat salleh tu kata Erra Fazira ada rupa perempuan Maori. heh! yeke?

    BalasPadam
  22. oooo~
    memicit upanya..~

    wahahaha. aku dah buat tadi.!
    boleh lak mamak tu x paham apa aku ckp an.
    customer laen usha pelik je..
    apekedehal. selamba sudahhh~ XD

    BalasPadam
  23. dia sedang kote susu tahi ekor lembu

    apekah!!!

    BalasPadam
  24. haha. best. signified ngan signifier contuh nya baru aku faham.xpandailahh.. nak jugak speak korua t~ :D

    BalasPadam
  25. ini bahasa maori
    KITA SEMUA TAHI MALAYSIA!!!

    maksudnyer adik2 pelajar sekalian
    *kita semua satu malaysia!!
    agagagagaga

    BalasPadam
  26. recomended ni tu menarik
    camne nak buat ek?
    ;)

    BalasPadam
  27. ahak.joe sangat cepat bertanye.aku baru nak tanye jugak.camana eh nak wat recomended tuh? :D

    BalasPadam
  28. owh, baru aku tahu bab2 bahasa ni. sebelum ni tak tau pun, sebab kat kos aku blaja bahasa kimia je.. =D

    BalasPadam
  29. Mai
    aku xpena tgk cte tu weh...buatla entry pasal muke aku kakakkakaka

    psenk, ayunda, af3b, Dayah, Serol,
    thanks weh

    joegrimmjow ngan Iera
    same je wey cara dia dengan entry aku aritu cuma ada code perkataan like tu, ditukar ke recommend.

    syahira
    weh kooo. memain lak dengan 1Malaysia tu. tangkap dek polis kang aku xde kene mengene arrr

    Huda
    woi lucah gile weh

    Faiz
    ko mmg sengal. jgn kate mamak, org Melayu sendiri pon tatau maksud yg ko cbe nak sampaikan

    anis
    Sumpah xde kene mengene muke erra ngan Maori. Lain gle

    Att
    malays xleh besa lg sbb iklim kite laen ahhahaha

    aboi
    da ramai da weh praktikkan.sengal2 bbudak ni

    BalasPadam
  30. hahahaha~

    ni yang aku nak kata budak2 aku cam orang Maori gak ni kalau dorang sms aku lagi next time~

    woot2!!

    TQ ghades!

    kih3~

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve