Langkau ke kandungan utama

Selamat Hari Kemerdekaan ke 53 Malaysia

Tanggal 31 Ogos 1957 negara kita telah mencapai tarikh kemerdekaan atas usaha pejuang-pejuang tanah air yang dah banyak berkorban. Ada orang cakap, Happy Birthday malaysia tapi aku tak rasa itu kesnya disini sebab kalau nak diikutkan, tarikh lahir Malaysia ialah pada 16 September 1963. maka rakan-rakan sekalian, mari kita stick dengan Hari Kemerdekaan. Tidak perlu mengubah terma tersebut kepada ayat fancy yang boleh mengubah maksudnya. OK?

Pengisian lebih susah daripada Perjuangan
Setiap kali terlancarnya apa-apa yang berkaitan Merdeka, tidak terlepas ayat ini daripada pemikiran aku. Kadang-kadang memikirkan logik ayat ini, kadang-kadang memikirkan kewajaran ia dinyatakan oleh bekas Perdana Menteri kita yang aku tak ingat siapa. Mungkin ada 2 atau 3 daripada mereka yang menyebut. Perjuangan mengikut pendapat aku terbahagi kepada 2 jenis, yakni fizikal dan mental. Tahukah anda berapa ramai yang dibunuh semasa pembinaan kota A Famosa? dan tahukah anda bahan-bahan pembinaan kota terbabit? Ya, rumah-rumah penduduk asal yang telah dibakar, diroboh dan dibunuh; dan anda semua tersenyum riang di dalam gambar meriam kota A Famosa. (Wapedia)

Perjuangan dari mental pula ialah seperti rundingan Kemerdekaan yang disertai oleh Allahyarham tunku Abdul Rahman ke London pada suatu ketika dahulu. kalau ikutkan pemikiran rakyat yang malas, siapa sanggup pergi ke London semata-mata untuk kemerdekaan yang diri sendiri pun tak dapat nak nikmati untuk jangka masa yang panjang. tapi mujurlah Allahyarham tak berfikiran sebagai aku, dia berjuang demi anak bangsa, untuk kita semua.

Apa yang nak diisi?
Untuk memajukan sesebuah negara itu, pertama sekali rakyat haruslah maju dari segi minda dan perwatakannya. Kalau rakyat duduk 24 jam depan laptop tengok blue sambil hisap rokok kretek, takde majunya macam tu. Bising sana sini pasal anti yahudi dan anti Indonesia macam-macamlah tapi hakikatnya rokok tu lah yang selalu mencium bibir anda. Tapi kalau anda genius dan menghisap rokok lapan ratus batang sehari, tak taulah apa lagi yang saya, si blogger picisan lagi cetek ilmunya ni, nak cakap lagi. Internet, mestilah digunakan dengan sebaik mungkin. Seharusnya (sewajibnya) internet digunakan 100% untuk kebaikan. Apa yang anda tak mahu cakap dekat nenek anda secara depan-depan janganlah diletakkan dalam internet. Kalau kita boleh behave depan nenek kita, kenapa tak kita behave dalam alam maya?

Penguasaan Bahasa Inggeris sebagai langkah utama
Bahasa Inggeris bukanlah susah sangat untuk dipelajari. Kalau anda boleh menyanyi lagu Celine Dion tanpa tergagap-gagap, maka anda mempunyai potensi hebat untuk belajar bahasa ini. Ada beberapa pendapat mengatakan mempelajari Bahasa Inggeris merupakan suatu pengkhianatan terhadap adat dan negara. Ayat yang sesuai untuk pendapat ini ialah bodo piang. Kononnya PPSMI tak bagus untuk pencapaian akademik dan merupakan kejutan terhadap arena pendidikan. Cikgu-cikgu sekalian, kalau anda berfikiran begitu, tentulah murid anda mengikut sama. Untuk artikel tentang PPSMI, rujuk Zaidel.

Fungsi English secara kasar pada remaja
Bangsaku, lihatlah dimana-mana, dinding pejalan kaki, mahupun di dinding (wall) facebook, bagaimana bahasa Inggeris digunakan. Tanpa kita sedari, bangsa kita ni hanya bagus dalam English untuk beberapa perkataan sahaja. Antara perkataan tersebut ialah fuck, bitch, motherfucker dan lain-lain lagi. Mungkin mereka ingin buktikan kepada dunia bahawa kita juga menguasai bahasa Inggeris lalu meletakkan Malaysia sama taraf dengan Amerika. Siapa yang ajar ideologi sesat ni?

Pada zaman Empayar Melaka dulu, bahasa Melayu merupakan lingua franca. Pernah anda terfikir bagaimana pedagang Arab dan Eropah serta China mempelajari bahasa kita. Ada anda pernah membaca catatan sejarah mereka menconteng dinding istana Melaka dengan perkataan carutan Melayu pada ketika itu? Tidak kan? Dengan berkat kesungguhan mereka pada zaman itulah yang mereka begitu maju dalam perdagangan sekarang ni. Kita apa ada? Kita ada Manglish.

Kesimpulannya, marilah kita semua meninggalkan amalan buruk yang hampir bersebati dengan diri kita ni. Tak kemana pun amalan buruk tu nak bawak kita. Sempena bulan ramadhan ni jugaklah peluang kita untuk memperbaiki diri dan juga berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan kepada kesabaran (Al-Asr)

Ulasan

  1. entry kau kali ni....



    penuh dgn ilmiah...


    selalu dgn kata2 sinisan je..hehe

    BalasPadam
  2. aku la tu yang bt post happy birthday malaysia.hahaha.

    BalasPadam
  3. agak menarik posting kali ini ye.

    BalasPadam
  4. bravo!!! tabik spring toing² kat entry nih...

    BalasPadam
  5. biasala tu
    anak2 perantau selalu hargai kmerdekaan malaysia
    yg duk dlm malaysia ni stedi jer
    keh keh
    =p

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve