Langkau ke kandungan utama

Battle of The Fans

Petang 22 Febuari 2011 di Wellington taklah secerah semalam. In fact, 1 harini sangat gelap dan suram mungkin mengiringi hati aku yang penuh bermacam-macam soalan ni. As sastera as it sounds, salah satu benda yang bermain dekat fikiran aku ialah...


Disebabkan aku ni bukanlah mat sastera tapi hanyalah blogger berlidah puaka, maka harini aku memepersembahkan korang dengan Kajian Kes Facebook 30: Battle of The Fans. Korang tahu Battle of  the Bands kan? di mana band-band muzik naik atas pentas dan menyanyi, ada yang melalak, ada juga yang menyanyi macam suara penagih dadah; cuba mempersembahkan lagu terbaik mereka untuk melariskan jualan album dan juga menunjukkan siapa yang terbaik.

Itu dunia muzik. Industri muzik. Apa yang kita ada dekat dunia Facebook?


Pendapat peribadi aku mengatakan benda ni sungguh tak matang. Macam budak-budak. Bukannya semua pengundi ada Facebook. Tambahan pulak perlu ke dalam page tu nak maki-maki parti lain? Sebar fitnah?

Jangan ingat Pakatan Rakyat je, orang seberang sana pun dok ada...


Kenapa aku kata benda ni budak-budak? Tak ada rujukan aku takkan cakap sembarangan la brader. Lu orang nak berkempen boleh tak tunjuk cara matang dan professional sikit?


Ini lagi satu perangai orang kita, suka maki mencarut secara terang-terangan. Ingat lagi kes blogger kutuk Islam dulu? Haa time tu lah kita berlumba-lumba nak buat blog kutuk dia, maki dia padahal pernah korang baca hadis di mana-mana mengatakan ianya okay untuk mencarut demi mempertahankan Islam? ajaran sesat tu brader. Apa bezanya korang dengan orang yang dikutuk tu?


Tak guna like benda-benda gila ni. Sesetengahnya memang tak membawa kebaikan pun. Ada pulak haritu aku tengok orang like gerakan pelik-pelik. Paling aku tak puas hati kalau invite invite aku masuk event, group, dan page tahpape. Sepuk kang...

Politik tu tak kotor tapi dikotorkan. Tanpa politik macam mana kita nak berjual beli, belajar, berekonomi, berkahwin, dan berehem-ehem? Asyik ayat politik kotor je gua dengar, wa rasa otak lu orang yang terlalu kotor sebab selalu tonton 3gp rempit!

Ulasan

  1. aku nak citer 1 hal pasal politik ni weh. semalam. aku dok tegur admin Kelab Anti-PKR yang dok kutuk2 x tentu hala tu. baik nye aku post kt fb dorg sebab aku pun bukan suka gak ngn Parti Koyak Rabak tu. tp please la kelab tu, dok kutuk2 melampau sampai dah jadi defamation kot.

    then aku post la, ckp jangan jadi budak2, jgn kutuk sampai jadi fitnah, n mcm2. baik aku tegur siap ckp chill!! lak kt last skali.


    skali x sampai seminit aku tgk, dah kene delete ok!!!!!!!!!


    mmg sakit hati tol!

    BalasPadam
  2. x penah plak nk like benda2 alah nih..huhu...x berminat...x penah amik tahu pon...

    and btw header mmg annoying tahu..hahaha

    BalasPadam
  3. @Fiffy
    budak2 xreti terima kutukan. hahaha
    diorg nak org pujiii je....
    aih

    BalasPadam
  4. tak daftar lagi dengan spr.

    hahaha

    ok bye.

    BalasPadam
  5. @cik kotak
    ni soalan sarkastik ke ape?hahahhahhahahahahah

    BalasPadam
  6. seriously.. sgt menyampah ngan bende2 camni.. takde pekdah pn.. dia kutuk dia, dia kutuk dia, takde keje lain agaknye..

    klu nak berjuang, berjuang secara real la bkn kat alam maya.. adeh..

    like fanpage tu xde makna apa2 pn.. setakat nak kumpul fan pastu mengutuk beramai2.. buat tambah dosa je..

    p/s: arc, tolong backing aku klu ade yg kutuk aku. kehkeh

    BalasPadam
  7. @Jue
    dun worry Jue. ko selalu bekap aku xkanla aku xbekap ko....sama pendapat weh

    BalasPadam
  8. 3gp rempit
    baru nak tanye gak
    benda ape ni ?

    BalasPadam
  9. haiwan same haiwan pon tlg2 menolong.

    manusia?

    duh~~

    BalasPadam
  10. tadi aku baru vote MPP kat dalam kampus.... calon2 kat dalam kampus ni pon asik dok provok2 entah haper2... harap2 derang berubah lah untuk majukan university aku ni...

    http://alepcrazy.blogspot.com/

    BalasPadam
  11. setuju seh..entah menatang apa mengarut2 punya pages dia wat..kejadahnye

    BalasPadam
  12. budak2 la tu yg duk buat benda takde faedah macam tu..

    yg duk kutuk2 tu, semua pandai kutuk je..cuba bagi dia buat tengok, terdiam.

    BalasPadam
  13. pergh!!

    seriusly memalukan jer ngan benda2 cmnie..

    mentaliti kelas keberapa la org cmnie..

    kadang2 dorang nie mcm memperbodohkan diri sendiri...

    BalasPadam
  14. dh daftar spr. tp xundi pon.haha;p

    BalasPadam
  15. AKu suka penulisan ko... baru la namanye menulis diluar batas berat sebelah kan... anyway.. negara makmur alhamdulillah...

    Matlamat tidak menghalalkan cara.. nak kempen utk Islam tak bermakna boleh fitnah, mencarut dan memaki hamun...salah tuuuu...

    P/s amcam gempa bumi kat Newzealand? ko terlibat ke? ke aku salah tembak nih hahahaha?

    BalasPadam
  16. Aku dari dulu tak minat politik..melnuat org melayu bergaduh sesama islam..actually nk jadi pemimpin ni bukan senang..tgk pak lah..even pak lah pun tak tahan dengan tekanan...bukan senang nk tadbir satu negara hehehe

    BalasPadam
  17. serabot aku ngn politik2 nie..bkn xnak masok campo, tapi politik skrg, pepaham la..aq de gak pengalaman ngn c pembangkang neh..then aq ade follow blog sorg BN neh..so, aq nmpak la pro n cons nyer..ape aq nak komen kat sini??

    jwbnyer...malas nak komen..kome pk ler sindri..

    BalasPadam
  18. fanpage kalau capai 3 juta pun tak boleh jamin menang SPR jugak.sama jugak mcm fanpage artis,bukan semua orang LIKE tu maknanya suka sangaaaat!tp kalau fanpage utk blog memang peminat setialah LOL.

    BalasPadam
  19. @Anys Amyra
    lol anys. yg blog pon same...kkadang org masok utk STALK je

    BalasPadam
  20. hmm betul la weh. page kekadang mengarut. aku menyampah tul kalau kene invite sal event yg aku tak de kaitan. yg politik memang aku tak suka. :( gaduh sesama sendri, pastu buka aib orang. hape tah. T__T lama2 malaysia pun tak aman.

    BalasPadam
  21. aku tak pernah amik tahu langsung pasal politik..in real life or virtual..tak berminat ok..yg kat pesbuk tu lagi la mengarut2..fan jadah hape ntah..


    smpai skang aku tak p daftar dan tak pernah p ngundi..kui3..rakyat derhaka..;p

    BalasPadam
  22. errr..politik??? haha.. x brminat lgsung~~~

    BalasPadam
  23. @ARC�

    wooot wooot sape la tu kan masuk untuk stalk je?

    politik??

    zzzzz

    BalasPadam
  24. saya lebih suka negara ditadbir oleh raja-raja mcm arab saudi atau brunei, tak perlu ada parti politik.

    kalau ada parti politik pun saya tak suka yg berasaskan bangsa. sepatutnya parti jadi terbuka kpd semua bangsa dan agama sbb itu baru tepat dgn satu malaysia.

    BalasPadam
  25. Salam Singgah,

    1. Aku suke cara ko tulis blog.. dan cara ko pk sama dengan aku pk.. kewl.. :)

    2. Header ko nye blog mmg.. ah-noy-ying..

    3. keep it up.. ;)

    Challow

    BalasPadam
  26. Salam Singgah,

    1. Aku suke cara ko tulis blog.. dan cara ko pk sama dengan aku pk.. kewl.. :)

    2. Header ko nye blog mmg.. ah-noy-ying..

    3. keep it up.. ;)

    Challow

    BalasPadam
  27. wow long comment on post hope you could visit me too

    BalasPadam
  28. yang cabaran 1 juta fans tu aku macam pelik. kalau kita like then dah dapat sejuta orang like kita dapat apa?

    BalasPadam
  29. sebab arena politik disukai ramai oleh orang lelaki. tu pasal politik penuh dengan makian. :P

    cube kalau perempuan yang ramai di arena politik. menista orang pun dalam kelembutan. ngeh3

    skrol komen dr atas smpai bawah, membuktikan, ramai lelaki suka politik berbanding perempuan. aku pun xpaham asal aku suka politik,pdhl aku perempuan.heh

    BalasPadam
  30. aku tak mau amek port pasal politik,bukan ape....ntahlah...time pilihanraye bukan maen....tapi tengok jalan kampong aku tu...kecian pakcik2 tua bawak gerabak tengah2 lecak...ntah bile jalan nak dibetulkan.....

    BalasPadam
  31. salam
    akak paling tak suka kalau ada yg ajak join hate fanpage...nak benci...bemci la sorg diri..tak baik dok hasut org lain membenci sama...

    BalasPadam
  32. haishh, memacam benda alah ada kt fb ni. kate aritu nk tutup dah, tak tutup2 lg. sy dah la xde fb. hahaks~ btw, arc, org mne, sokong ape? opss, tertanye, x jwb xpe. hihi~ c(:

    BalasPadam
  33. @Hahazirah
    xde fb yeee heee
    org KL, sokong mane xleh gtau

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve