Langkau ke kandungan utama

Kisah Seram Unik Sekolah Menengah

CERITA TAK SERAM

Khamis malam Jumaat, manusia tipikal kalau tak de kerja, dia akan fikir dua benda sahaja, iaitu hantu dan jugak cara-cara bersenggama dengan bini - walaupun yang menulis tu takde awek, jauh sekali teman hidup yang dinamakan bini. Tak percaya korang boleh masuk page Facebook Gengblogger sekarang dan tengok budak-budak tu tulis apa - a reason why I hate traffic hunters

papan tanda KUSESS SMSKS

Apapun, kali ni aku nak cerita pasal cerita seram yang terjadi dekat sekolah aku (asrama penuh) yang dirasakan unik dan mempunyai saksi sebanyak ratusan orang. Peristiwa ni terjadi masa tahun 2006 iaitu masa aku tingkatan 5 dan kami menguruskan program orientasi untuk student tingkatan 1 dan 4 yang baru

Biasalah program orientasi ortodoks mesti ada majlis penutup di mana budak-budak yang dibahagikan dalam beberapa kumpulan tu kena buat persembahan walaupun diorang sangat letih dan tak cukup masa. Yes, untuk memuaskan hati orang atasan, we must follow their say. Mangsanya? Budak-budak tu. Yang tak ortodoksnya dalam program penutup tu, setiap kumpulan diberi tema untuk persembahan diorang. Misalnya, kumpulan 1 kena buat iklan TV, kumpulan 2 kena buat petikan dari movie, dan sebagainya. Sebelum tu meh kita belajar layout pentas sekolah aku

dewan kusess

Ada satu kumpulan ni dia buat tema petikan movie, dan majlis tu penutupan orientasi tu dibuat pada waktu malam of course, sebab masa tu je pentadbir sekolah tak dibebankan dengan tugasan sekolah di samping membawak anak-anak kecik yang tak reti duduk diam masa tengok persembahan orientasi. Yang bijaknya, kumpulan ni buat petikan movie Pontianak Harum Sundal Malam.

So, supposedly, bila pontianak sundal malam muncul, budak-budak prop dekat laluan atas tu akan jatuhkan kain yang dibungkus dengan bantal daripada atas lalu swing kan benda tu merentasi pentas supaya nampak seolah-olah 'hantu' tu terbang dari kiri ke kanan dewan.

Dalam bentuk grafikal, sepatutnya akan jadi macam ni. Boneka hantu tu akan melayang dalam bentuk lengkungan sempurna dari kiri ke kanan pentas


Tapi dia tak melayang dalam lengkungan cantik, dia meloncat-loncat macam ni


Seolah-olah patung yang diorang nak layangkan tu, hidup dan sebenarnya boleh terbang dan hidup. Kitorang yang kat bawah ni ramai yang perasan masa tu, serius. Semua dah cuak dan pelik tentang apa yang terjadi masa tu

Tapi kalau fikirkan dari segi sains, benda tu mungkin terjadi atas 2 sebab, tahap keregangan tali dan berat boneka hantu masa dijatuhkan. Boleh jadi disebabkan 2 faktor tu, ayunan diorang menjadi bentuk sinusoidal.

Bukan part boneka je. Budak yang berlakon jadi Maya Karin masa kena rasuk tu, masa berlakon mata dia nampak seperti gambar kat bawah ni
Show/Hide
Dan bila ditanya member-member lain pada pagi esoknya, memang majoriti mengaku ada nampak mata budak tu jadi menyeramkan seperti gambar di atas. Maka ada pulak teori yang mengatakan budak tu kena sampuk la whatever la

Tapi bila fikir balik, benda tu mungkin aku nampak sebab aku dah associate kejadian tu dengan benda seram jadi minda aku nampak apa yang aku nak nampak - hantu. Bak kata omputeh, "your mind see whatever you wanna see". Member  aku mungkin menghadapi perkara yang sama ataupun dia mengikut teori psikologi sosial conformity dan flashbulb memory (sila Google)

Untuk budak-budak prop pulak, kameraman di belakang pentas ada tangkap gambar sepasang mata merah dan lembaga aneh dalam kamera digital dia which is, boleh jadi hanyalah red-eyes biasa dalam kamera murah dan jugak bayang-bayang pada low-light density area. Kebenarannya, gambar tu tak pernah leak keluar dan yang mengaku pernah tengok pun bebudak cyber brigade je

So, sejak aku  mumaiyiz, belum pernah sekalipun aku jumpa hantu lalu membuatkan aku tak percaya hantu. Takde bukti kukuh melainkan photoshop buruk di laman internet. Selain tu aku tak faham kenapa orang tutup mata bila tengok cerita hantu Malaysia yang langsung tak seram tu padahal hakikatnya yang berlakon tu manusia. Sekian

Ulasan

  1. aku tak tekan pun gambar tu. takut. LOL

    BalasPadam
  2. wOah~
    lakonan real nie....
    abestue malam tu xjadi apa2 ke ?

    BalasPadam
  3. err takut aku nak klik mata apa tu..aishhh

    BalasPadam
  4. gambar tu mcm nk kluaq je dr screen aq... seram toi... hehe

    BalasPadam
  5. tak pernah tgk hantu & memang suka cerita hantu walau takde la 100% percaya. suka juga search kepercayaan hantu di kalangan masyarakat melayu ni.. kdg2 nama hantu tu tak pernah dgr pun tp pernah wujud ceritanya dlm masyarakat kita

    BalasPadam
  6. @LittLeMyRsHMaLLoW
    malamnya, ahli majlis tertinggi MPP kena kacau pulak kat dorm tapi aku x percaya punnn hahahhaa

    BalasPadam
  7. omg arc,aku ingat siot cite ni.hahaha.kalau x silap,2 weeks ago (masa tu) or dalam masa terdekat ada tayangan pontianak sundal kat dm.kalau x silap a.tu yang memasing budget2 nmpk hantu tu.

    pastu ingat tak satu lagi,yang ada benda putih melayang melekat dekat kamera acap katak?yang tu aku shitbrix. kalau x silap time RE-ORIENTASI f4 kalau x silap.

    -dz

    BalasPadam
  8. er tiba-tiba aku seram. *sambil lihat kiri kanan*

    ~HANA~

    BalasPadam
  9. @EffYouSeeKay WhyOhYou
    eh serius ade dlm kamera acapkatak?yg tu aku xpenah tgk lg. ke aku lupa entah hahahha

    BalasPadam
  10. hehehe, saspen mula2...pastu dapat agak.. mesti ada skeptikal explaination.. kalau tak.. aku gelakkan si ARC ni :P wahahahaha

    BalasPadam
  11. buat tekejot berok tgk gmbar antu tu..dah la pobia tgk bnde2 yg menyeramkan nanti mula lah tinggal sorang2 terbayang ke benda2 seram tu sume. ;P

    BalasPadam
  12. cite antu, walaupun nampk bongok aku tetap takut, tetap tutup mata, lebih byk tgk bantal drpd tgk tv

    jgn harap la aku nk click link mata yg ko bg tu. hehe. tp klu cite potong2 org aku steady.. muahaha

    p/s: aku bengang ni, nape td tak bleh komen.. huhu

    BalasPadam
  13. OMG i remember this! i was form 3 in 2006 dulu. yes, i ingat lagi i saw it too and semua orang sgt terkejut masa the patung tu jatuh dari atas. i ada jugak dengar orang cerita, atas stage masa tu ada like 11 orang, tapi dalam big screen ada lebih seorang. mcm mcm lagi la i dgr budak budak ni cerita. but i try not to believe so lah. tak nak freak myself out haha

    BalasPadam
  14. haha...anyway, mmg skolah menengah sains kuala selangor mmg berhantu kan???

    ada member masuk seminggu je, pas2 cabut...sebab tak tahan kene kacau kat hostel..bende tuh dok gosok kuku dia kat cermin hostel..haha

    BalasPadam
  15. ohh ko dak kusess ke. 'musuh' sekolah aku dulu ni. ;P

    -kakak esah-

    BalasPadam
  16. bila klik "show" tu, terus je sy jerit

    "weehhhhhh!~"

    hahaha.. org sibuk tgk maharaja lawak, sy sibuk bace entry nie.hehe

    BalasPadam
  17. @reen
    hahha i have all the cientific argument now so i tend not to believe in such thing....

    BalasPadam
  18. @Halle Calypso
    terima kasih sebab baca blog ni dan x tgk ML. they suck anyway hahahha

    sape suruh klik...kan dah tulis intro itu ialah gmba hantu

    BalasPadam
  19. cis...cuak shiiiiottt....
    aq pon pnah jgk jdik cenggitu...n kali ni bknnya lakonan atau pape yg berketan ngan lakonan.
    ini mmg REALLLLL~~
    so aq caya antu 2 wjud tp nma dy bkn antu tp jin...
    sekian~

    BalasPadam
  20. hahaha. weyh. aku takot nak klik.. *dah arr aku kat opis masa bace entry ko nie..*

    btw, aku suka baca blog ko! siap ade scientific argument gitew.. paling aku suke, psychological theory tu. *berguna aku belajar kat kelas psikososial dlu. org xblaja psikologi pon senang nak paham perkaitan teori dengan cerita ko kot. simple*

    **aku penah jugak wat sket review pasal social confirmity tu.**

    meh bace review pasal phobia no 13 kat blog aku k.. (;

    BalasPadam
  21. HAHAHHA ,. seram giler laa . but , tu sume rahsie alam .. hhuuhuhu

    BalasPadam
  22. saya budak kusess batch 0711 . yupp . pernah dengar jugak kisah ni . haiya ! asal laa gmbar tu yg keluar . meremang dah ni . HISH . NASIB BAIK BUKAN MALAM .

    BalasPadam
  23. hurm.. entahlah.. berhantu ke sekolah kuala selangor ni?
    masa 2005 habes satu asrama kene tabur biji2 kacang..
    masa 2007 pulak blok academic kene tabur garam besa (dan tempat aku dalam kelas paling banyak la pulakkk) masa 2005 ke 2006 tah ade classmate aku nampak hang tuah masuk dalam kelas dan dayang2 berterbangan atas stadium(=__= lawak pon ade jugak)..lepas tu ade satu masa tu ustaz nordin nampak hantu galah dkt garage bas.. ish2..macam2.. naseb baek la aku tak pernah nampak apa2..syukur.. tapi mase aku form2 aku penah rasa lampu surau bukak tutup bukak tutup tengah2 malam..seram la jugakkk

    BalasPadam
  24. wuuiisshh..seram gak.aku dahla plan nak masuk sek nih thn depan.kang tak pasal2 mase orientasi jadi plak benda camni

    BalasPadam
  25. tekezutt den tgk gamba tuh! juon betoiii..hahah

    BalasPadam
  26. tak tahu nak cakap apa. tapi aku kagum dengan ko.

    BalasPadam
  27. oo my!!! anith ingat!! semua balik seram sejuk! dia tejadi masa group tu buat pesembahan cerita hantu..kan?

    BalasPadam
  28. Prnh dgr crite ni....aku budak Kusess gak...0913

    BalasPadam
  29. Gila terkejut lepas tekan gambar tu -,-

    BalasPadam
  30. wei gambar aper doehh 2 (cuak nak bukak)

    BalasPadam
  31. kenape aku xbole nk nmpk sume gamba tu...?

    BalasPadam
  32. ummm....citer yg agak mnyeramkan tpi aku x dpt nk bkk gmba2 tu laa...dh remove ek?

    BalasPadam
  33. Kena sentiasa kuatkan smngt.Kekadang cite tu ade yg betul ade yg tidak.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve