Langkau ke kandungan utama

Facebook Menukar Manusia Menjadi Lembu

Dalam senarai peribahasa Melayu yang aku tahu, ada satu yang berbunyi "bagai lembu dicucuk hidungnya". Sebenarnya aku tak pasti lah itu peribahasa, simpulan bahasa, bidalan ataupun hanya ungkapan tapi apa yang aku ingat maksudnya ialah seseorang yang hanya menurut kata-kata orang lain. Lebih kuranglah. Maka kali ini kita bercakap tentang bagaimana Facebook menukar manusia normal, atau dalam range normal (termasuklah aku), menjadi lembu. Jangan risau, semua orang berpeluang. Baca sampai habis dulu.

kajian kes facebook 39

Kalau kita tengok Facebook sekarang ni, kalau upload gambar, gedebuk seketul besar dia keluar dekat timeline. Kalau share nota (Facebook Notes) yang disertakan dengan gambar, maka kalau tengok dekat skrin aku, 70% akan dipenuhi dengan gambar tu, dan adalah beberapa baris ayat daripada nota yang dicakapkan. Jadi ya, bagaimanakah ciri Facebook ini menukar manusia jadi lembu?

Kita bahagikan lembu-lembu ini kepada beberapa kategori


LEMBU #1: LEMBU ILMU PALSU
Lembu jenis macam ni, kalau kerjanya tak pergi meragut rumput di padang, dia akan membuat aktiviti pembacaan blog, tekan copy, bukak nota Facebook, dan kemudian paste. Dekat atas sekali nota tu dia akan letakkan gambar yang seberapa boleh untuk tarik perhatian. Contohnya, Ingat lagi nota ni?

beza ikan keli halal dan haram

Abaikan typo tu. Nate beghuk. Bagi korang yang tak pernah baca nota ni, bolehlah klik pada link yang aku bagi kat atas tu untuk baca. Selain nota yang ini, banyak lagi nota lain yang diragui kesahihannya. Yang betul-betul sahih adalah dua tiga kerat je tapi yang menariknya, nota yang paling banyak "likes" ialah nota yang macam kat atas ni


Bila manusia percaya, maka dia akan share, bila dia share, dia pulak yang menukar kawan-kawannya menjadi lembu. Kita semua tahu la kan informasi kat blog/laman maya ni berapa sangatlah yang benar. Tak payahla nak copypaste sangat nak menternak "likes". Yang tulis blog tu pun dapat daripada email. Yang tulis emel tu mesti ketawa guling-guling bila dia tengok fitnah yang dia buat tu dah tersebar merata-rata.

Si Aslina ni ingatkan aku pulak pasal kes tuala wanita yang boleh buat perempuan beranak keluar tikus tu. Kak Fenny ada tulis pasal tu disini http://www.arcx13.com/2010/11/melahirkan-anak-tikus-akibat-tuala.html#axzz1bBLaGKjG

Cakap pasal fitnah, kita bergerak ke..

LEMBU #2: LEMBU MLM
Aku masih bercakap pasal sumber nota-nota palsu yang sama. Kita namakan awek ni NA la ye demi menjaga privasi beliau. Itupun kalau korang tak teliti gambar pertama tadi. Kebanyakan lembu-lembu alpha yang memaksa aku menulis kali ni ialah dari golongan MLM. Tak tahu MLM tu apa? Baca disini http://www.arcx13.com/2010/06/multilevel-marketing-mlm.html#axzz1bBLaGKjG

Berbalik kepada nota ikan keli tadi, aku ni jenis yang bukan mudah nak percaya nota-nota yang berkeliaran kat News Feed aku. Jadi, aku check dulu sumber asal. Kalau korang pernah baca nota yang aku cakapkan tu, dekat akhir tu dia akan bagi kredit. Jadi bila aku klik sumber asal (konon) nota tersebut, Maka muncullah page ni


Ya, tanyalah beliau! Mengapa dia minum Vemma? Sebabnya senang je..nanti dia akan menyeru korang ke arah Vemma. Samalah MLM ni semua dengan Herbalife, Infinitydownline dan sebagainya. Boleh pergi baca kat page Aidid Muaddib. Entah betul ke tak aku eja nama blog tu. Dia memang anti gila MLM.

Disebabkan aku dah lama tak menaip, jadi keseimbangan page ni dah lari dan jadi terlampau panjang. Aku akan cuba sambung di episod seterusnya.

Sekian.

Ulasan

  1. bersepah kat skin fb aku..yg jenis promote2 mende alah ni plus yang mohon2 share..langsung aku tak layan..sebab buamg masa aku je..

    p/s:waa..abam panda baru kuar dr hibenate..

    BalasPadam
  2. jarang sgt nak like note2 yg tak tahu betul or salah.. malas nak layan sgt.

    BalasPadam
  3. Sekarang nih jenis post benda-benda kat tumblr plak da. Macam facebook tuh dah jadi tumblr sekarang. Penuh nes feed dengan gambar2 and quotes.

    BalasPadam
  4. nape ko tak letak skali yang pasal sorang pompuan beranak anak tikus pasal ayah dia beli pad expired yg ade telur tikus?

    hahaha... yg tu paling epic pernah aku baca...

    sampai kawan aku putus sahabat ngan aku terus la pasal aku bahankan tunang dia share bende tuh kat fesbuk... kalo tunang dia share sebab tak percaya takpe lahh... ini percaya berhabes... pastu kawan2 tunang dia pon semua dok pakat2 share bende nih... adoyaiii... tunang dia ngan kengkawan semua cikgu kot...

    muahahaha... kawan aku tu sampai dia kawen pon tanak jemput aku. tunang dia unfriend aku terus. dah la sebelum tu penah serang aku sebab ingat aku ade skandal ngan kawan aku tu. haha. sengal...

    teruk weh bahana fesbuk ni.

    BalasPadam
  5. NA stands for NAzihah tak? bukan? ok kecewa hahahahha btw, tk puas ati, point kedua kau tak masuk pon lagi weyh. sgt tegantung. aku bakar kang blog ni!!

    BalasPadam
  6. Arghh aku paling tertekan sekarang bila ramai lelumbu yang berkeliaran duk share benda benda mengarut.

    lagi aku benci yg duk pakat share gambar pemimpin makan nasik berlauk dekat warung.ek eleh benda mcm tue pun pelik ke??????

    BalasPadam
  7. ahh kao, aku tulis ko pun nk tulis





    but u're always better , demn!!

    BalasPadam
  8. 1. ini menunjukkan Pepanda dah habis exam...

    2. ini juga menunjukkan pepanda cuba menghilangkan ketagihannya menulis blog..

    3. Ikan keli itu sedap kalau wat goreng berlada, sedap lagi kalau yg ada banyak lemak bila goreng meletop2...

    4. Ikan keli itu jugak sedap bila diblend bersama jus Vemma untuk membuat slushie...

    5. Jus Vemma boleh dijadikan makanan tambahan untuk ikan keli ternak supaya lebih gemuk dan berat, tidak perlu lagi najis babi..

    6. apa salahnya taip panjang2? tengok aku, komen pun panjang... hahahaha.. habislah keseimbangan blog ko.. matilaaahhhhh

    BalasPadam
  9. owhh..herbalife adalah salah satu produk MLM ka???serius tak tau..huhu

    BalasPadam
  10. meluat betul penyakit mohon share yang tak berkesudahan..banyak makan daging lembu pun takyahla perangai macam lembu kannnn..

    BalasPadam
  11. sbnarnya kan mcm bese aku nk jadik silent reader jee kt sini..tibe2 ternmpak list ko belah kanan neh ----->

    waaahhh..!!

    BalasPadam
  12. Kahkah..aku kalau org dok spam2 tak kira note ke nak jadi kaya ke mmg aku unfren teruih ja...semak2 wall...

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve