Langkau ke kandungan utama

Jenis-Jenis Fobia Yang Pelik

Fobia adalah salah satu subtopik dalam Abnormal Psychology yang aku belajar 2 tahun lepas jadi sebelum aku tunjuk jenis-jenis fobia pelik mengikut pilihan aku, jom kita belajar sikit apa tu fobia. Fobia (Phobia) ialah perasaan takut yang amat sangat, melampau dan selalunya tak patut pun ada kalau dibandingkan dengan tahap benda yang korang takut tu. Sebagai contoh, kawan korang takut gila dengan darah, walhal tak patut pun sebab bukannya darah tu boleh gigit dia. Faham? Okay tu maksud fobia secara general.


Dan selain tu korang kena tahu jugak yang untuk sesuatu benda tu di-diagnos sebagai "fobia" dia kena mendatangkan ketakutan yang super sehingga boleh mengganggu kehidupan seharian. Contohnya, ablutophobia, takut mandi/bersihkan diri akan menyebabkan orang busuk lalu takde sape nak dekat. Asalkan ketakutan tu boleh mendatangkan kemudaratan kepada fizikal, emosi, atau sosial seseorang, benda tu boleh jadi fobia. Untuk diagnos masalah korang, sila berjumpa psikiatri yang berhampiran. Okay, sekarang kita tengok list fobia yang menarik.


Diingatkan, setakat "euww I takutla derma darah, nanti kotor baju". Itu bukan Hemophobia (takut darah) tapi ialah sejenis sindrom mintak lempang. Untuk list fobia yang lain boleh tengok senarai disini

Ulasan

  1. Aku fobia ape eh? ermmm ermmm ermmm.. dulu aku gayat, tapi skrg dah tak lagi.

    BalasPadam
  2. I have a fear of being burried alive.. Sometime kekadang smpai trbawak2 ke mimpi.

    BalasPadam
  3. Geli dengan ulat - ulat & ular. kadang - kadang nak amek baju dari spinner pun teragak - agak. Takut binatang tu ada dalam kain baju.

    Tu kira fobia jugak kah?

    BalasPadam
  4. aku phobia pompuan gediks... auww...

    BalasPadam
  5. Aku taktau la aku ni fobia ke trauma ke ape.

    dulu aku pnah accident motor ngn kwn aku. tp takla teruk sgt. tak cedera ape pun. tp smpi skang aku fobia ngn motor. dh bertahun2 kot. asal lalu simpang je, mesti rase cuak je.

    BalasPadam
  6. hat last sekali tu lawak haha kbai

    BalasPadam
  7. aku plak takut dekat tempat sempit,, kalau kena naik lif sensorang rasa boleh menangis

    penah aku nak otw pegy kerja dekat tingkat empat,, aku tengok aku sorang2 naik lif masa tu, sanggup aku menapak naik tangga dow..

    BalasPadam
  8. @su suraya

    takut tempat semput dan gelap- claustrophobia. not sure lak pasal lif haha

    BalasPadam
  9. @Fina Fento

    kalau serangga aku x ingat la wey, entomophobia kot?

    BalasPadam
  10. @Anonymous
    yg tu seriously aku mcm ada pernah baca tp x ingat haha

    BalasPadam
  11. phobia tu kalau dibiarkan melarat tak?

    BalasPadam
  12. @Nazri Hanafiah
    ikut definisi melarat la. kalau memula takut sikit then kemudian takut banyak, tu mungkin

    kalau melarat dalam konteks berbahaya, ikut jenis phobia. Doktor yang ada hemophobia sah2la melarat sbb doktor mana boleh takut darah lol

    BalasPadam
  13. takut dengan badut.>! hahaa.. nak nyebut mcm payoh.. nk type xingat ejaan.. pelik sgt :P

    BalasPadam
  14. aku rasa tahap aku ni takut je terhadap badut..aku rasa tak sampai tahap fobia.
    aku jadi takut dgn badut lepas tengok cerita IT.

    BalasPadam
  15. rase2 aku ni ade phobia ke tak eh...errr..aku normal kot..ahaha..;p

    BalasPadam
  16. aku rasa aku pediophobia la. haha.

    BalasPadam
  17. alhamdulillah aku normal.x termasuk dlm sebarang kategori di atas.haha
    tp kwn aku sorg ada pediophobia yg takot anak patung sbbnya dia tengok citer chuck yg anak patong idup tue terus dia x suka anak patong.esp yg mata dia bulat n boleh gerak2 tue.haha.

    BalasPadam
  18. gua fobia nampak org hensem. mesti nak kenyit mata. hik

    BalasPadam
  19. kahkah fobia mintah lempang.hahaha
    kalau fobia ngan anak kucing ada tak?tapi kalau dengan mak bapak kucing tak fobia lah pulak =_=

    BalasPadam
  20. Badut tu agak menakutkan.

    yang Athazagoraphobia tu mesti ramai yang ada,fiuhh.

    BalasPadam
  21. dlu aku fobia dgn jalan tar sebab aku pernah accident teruk.. tu fobia pe eh? tp somehow da overcome la sebab kita berpijak hari2.

    fobia tu mmg ada yg bersifat sementara ke? ke apa yg aku alami tu bukan fobia?

    BalasPadam
  22. bagus la entry ni siyesly....

    aku fobia pe erk...???

    aku sangat fobia dengan kucing..kalau dia lalu dpn aku,..aku blh jerit sekuat hati dan melompat naek atas meja...

    itu fobia jugak erk>>>>????

    patung yang besar pun aku takut...kan ada patung yang sama besar dengan badan kite tu,..gilelah mcam nak pengsan je..

    BalasPadam
  23. @Hashira Yusoff ko nk cakap ko cantik ke apa ni woi hahaha

    BalasPadam
  24. ak paling tkut dengan ulat n sejenis dgannye..pacat,lintah,ular,,lagi satu,aku tkut pusing pusing,sampai menangis ak kalau orang soh ak bwat

    BalasPadam
  25. tak paham la maksud phobia yang last sekali tu. apa maksud dia?

    BalasPadam
  26. @peqahchangmin takut itik la senang cite. g mane2 pun rasa kengkonon ade itik tgh perhatikan kita

    BalasPadam
  27. same with me. x keluar gambor pon 0.0

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve