Langkau ke kandungan utama

Perempuan cantik, Lelaki kacak, dan Psikologi

(Entri ini mengandungi gambar-gambar yang konfem tak boleh ditonton dalam masjid)

Kalau tanya member-member tentang apa yang dikatakan cantik atau hensem, mesti diorang bagi contoh pasal girlfriend, boyfriend, atau laki bini diorang tanpa alasan yang kukuh. Selalunya diorang akan bagi alasan yang abstrak seperti "cantik ni kan subjektif". LOL? Saya sebagai seorang lelaki ingin memberitahu gadis-gadis di luar sana yang cantik itu sebenarnya objektif. Jadi, macam mana nak tahu yang menarik tu apa bagi lelaki dan perempuan? Mengikut kajian psikologi,

BADAN PEREMPUAN YANG CANTIK

Hai kami Kate Moss dan Jessica Alba berada di sini untuk membuatkan gadis Malaysia penggemar Mekdonel berasa rendah diri. Ratio kami 0.7.
Okay kita start dengan badan perempuan sebab pembaca blog ni ramai perempuan dan mesti diorang nak tau apa yang kita lelaki pandang pada seorang perempuan. Dan lelaki-lelaki yang confuse di luar sana tu pun mesti nak tahu kenapa sesetengah perempuan adalah lebih menarik berbanding yang lain. Kalau dalam bab  badan, ada 2 bahagian utama yang dinilai iaitu payudara (bahasa sopan), dan juga nisbah pinggang dengan pinggul (waist-to hip ratio).

Kajian menunjukkan, orang lelaki ni benda pertama yang dia tengok pada seorang perempuan ialah waist-to-hip ratio dia. Nisbah yang perfect ialah 0.7 iaitu ukur lilit pinggang ialah 70% daripada ukur liliit pinggul (bahasa kasarnya ialah bontot). Seorang pengkaji psikologi daripada New Zealand iaitu Barnaby Dixson dah buat kajian dengan menggunakan eye-tracking movement ke atas lelaki-lelaki yang tak gay dan keputusan menunjukkan yang benda first lelaki tengok pada perempuan ialah nisbah pinggang-pinggul. Dalam bahasa senangnya, perempuan yang ramping atau ada 'hourglass figure' adalah amat menarik. Dalam bahasa kasarnya, ikan paus tak menarik



Okay, how about payudara? Kajian eye-tracking movement juga menunjukkan walaupun benda pertama yang lelaki tengok ialah ratio tu, tapi benda yang lelaki tengok paling lama ialah pada dada korang wahai wanita berbaju ketat sekalian. How about the size? The answer is, besar sangat tak elok, flatscreen pun tak bagus. Kajian daripada Swomi dan Tovee (2013) menunjukkan yang lelaki yang lapar (jangan tanya apesal) dan lelaki dariapda latarbelakang sosioekonomi rendah lagi suka saiz besar.

Well, maybe lelaki sosioekonomi tinggi dan yang bijak pandai suka perempuan yang berperwatakan baik, berdikari, highly intelligent dan bukannya pada saiz payudara. Maybe.

MUKA LELAKI DAN PEREMPUAN YANG CANTIK

Muka perempuan dan lelaki yang cantik dan kacak adalah dikaitkan dengan muka yang babyface. Apa tu muka babyface?

Secara umumnya, babyface ni mata besar berbanding kepala, anak mata besar, hidung kecik, dagu kecik, senyuman besar. Macam baby lah, hence the babyface name.

Untuk perempuan, yang mendapat rating palin cun dalam kajian Cunningham (1986) ialah selain daripada muka babyface, narrow cheeks, dan kening yang tinggi. Now you know kenapa budak zaman sekarang terikut-ikut cukur kening dan pakai contact lens besar. Ini adalah sebab media dah terapkan dalam mentaliti diorang yang mata besar tu cantik, kening tinggi tu cantik; walaupun bebudak ni tak tahu sebab di sebalik kecantikan tu.

Mengikut kajian, muka Shania Twain antara yang paling mengikut the Golden Ratio. 36% (tinggi muka/jarak mata dari mulut), dan 46% (jarak antara mata/lebar muka)
Jangan lupa, salah satu ciri cantik tadi yang aku sebut ialah senyuman lebar, macam Shania Twain ni. Which is, kalau kita nak buat segmen pendidikan moral di sini, nilai yang diajar ialah amalan senyum

...especially masa tangkap gambar. Wajib senyum, bukan duckface.

Untuk lelaki pulak, selain beberapa ciri babyface seperti mata besar tu, ciri lain yang dipandang ialah tulang pipi yang menonjol sebab ciri ni hanya ada pada lelaki yang dah matang secara seksual dan menunjukkan kesediaan diorang untuk membiak (bahasa sopan). Selain tu, lelaki jugak hensem kalau mempunyai rahang yang besar. Dari segi psikologi dan antropologi, rahang besar ni menunjukkan kewibawaan dia sebagai seorang jantan. Rahang pada spesis monyet menunjukkan kekuasaan sebab diorang menggunakan rahang untuk berlawan. Itu pada monyet. Kalau pada manusia, rahang kita tak guna untuk berlawan, hanya untuk nampak hensem. lol

Contohnya:

Hai nama saya Christian Bale.Saya ada rahsia. Saya Batman, Sekarang bukan rahsia sebab saya dah bagitahu awak
Tengok muka Abam Bekmeng ni. Mata besar, tulang pipi menonjol (bukan jenis tulang pipi mat dadah), senyuman lebar, dan rahang besar.

Okay entri ni dah terlalu panajng. Mari buat kesimpulan:


  1. Formula perempuan cantik: 70% waist-to-hip ratio, baby face, kening tinggi, hidung kecil dan dagu kecil
  2. Formula lelaki kacak: Baby face, mata besar, tulang pipi menonjol, rahang besar
  3. Kpop tak hensem. Pondan


Bye

p/s: Dah dua jam aku menaip benda ni sambil merujuk buku supaya aku takde auta. Apa salahnya KLIK SINI UNTUK UJIAN MEMORI? and yeah, clik butang Facebook like di bawah. itu sangat membantu. Thanks :D

Ulasan

  1. banyak betol bahasa sopan..bhahahaha...

    ooo..begitu ye pandangan seorang lelaki terhadap seorang perempuan? :P

    BalasPadam
  2. Ak dpt rse dr dlu ratio tu penting pasal ada sekor makhluk bnama llki menegur aku...ak x puas hati dia conclude ak flat kat part pinggang pinggul.. even ak bkn tyng body..ak x pki ketat ketat. Ok. Ak down sbnrnya dgn hakikat ni..sikitlah tp.haha

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  5. lelaki lapar?... oh dear lord. --"

    BalasPadam
  6. @che sakinahkakakka baca la research paper yg aku link tu

    BalasPadam
  7. @Shahada Fauzikalau ikut kajian daripada org Barat la. org timur tengok ape tah hahhaha

    BalasPadam
  8. LOL lawak. tapi ade benarnye enn. XD

    BalasPadam
  9. lelaki yg ade pinggul flat pun kurang menarik perhatian. eh?!

    BalasPadam
  10. @EQITO haha xsempat taip sebab dah panjang sgt.

    tp betulla tu

    BalasPadam
  11. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  12. So... I just don't look good enough.
    Wuwuwuwuwu...


    Ada aku kisah? My family loved me. That should be OK

    Oh. I love guys with small pair of eyes - agak sepet, dan bukan KPop - with devilish smile. Say... Ian Somerhalder?

    BalasPadam
  13. @Papanda Saurus tkpe, taip je pnjg2.. ilmu tu.. ekekekekeke...

    BalasPadam
  14. @aLEEamanina oh lupa nak cakap. all psychology experiments and studies guna statistik

    dalam statistik ada bell curve, di mana menunjukkan prestasi/performance/preference orang berbeza2 antara satu sama lain

    tapi yg pilih ciri di atas ni ialah majoriti :D

    BalasPadam
  15. ok. aku sokong yang no.3 tu :D sorry k-pop fans :P

    BalasPadam
  16. pasal rahang lelaki tu memang setuju. diorang tetiba nampak extra menarik bila ada defined jaw walaupun muka tak seberapa.

    --- segera kira ratio diri sendiri masa baca entry ni. hahaha

    BalasPadam
  17. nampaknya aku tak tegolong dalam ciri diatas. agak down. hahahahaha

    BalasPadam
  18. beauty IS subjective. there's no need to "LOL?" though. but physical beauty is objective, hence the term beauty standard. tapi ade je manusia yg tak fit in dlm beauty standard tp kita masih rasa dia tu lawa dan menarik. lagipun beauty standard berbeza ikut demografik. pondan-pondan Kpop tu la yang paling segak paling lawa dekat Korea sebab feminine/girly guys still fit in their beauty standard. jadinye kalau kita tengok gambar yg lebih besar mengenai subjek ni instead of fokus pada satu sudut kajian je, tak berapa tepat la kesimpulan kau mengenai kecantikan itu sesuatu yg objektif.

    BalasPadam
  19. @lolcatand....we reeled in a kpop fish at the 20th count!!

    welcome to my blog, where the content is serious but delivered in interesting ways, and the endings are always made in the most absurd ways.

    thank you for reading, come againnnn

    BalasPadam
  20. Terus je kuarkan tali tape. Dean's List. Hahaha. Yang lain, macam nak masuk dalam kain mak balik :( Lepas baca memang putus angin, but we have to face the reality. Lelaki masih guna formula kat atas tu. Dan perempuan pun.

    BalasPadam
  21. @Papanda Saurus is it just me or i smell sarcasm and condescending tone but it's okay. and i'm not kpop fish lol. aku bagi contoh Korean beauty standard tu secara objectively speaking sebab kau mention kpop tak hensem. but whatever no need to welcome me i've been reading your blog since your Hang TuArc and your madhatter craze phase.

    BalasPadam
  22. tapi kalau kitteeww pakai braces cemana nak senyum?kitteww malu laaa abam panda..

    p/s : dariapda tu apa abam panda?

    BalasPadam
  23. @Papanda Saurus

    Saya pilih... minoriti.
    :D This is a good read, by the way.

    BalasPadam
  24. Hahahaha... abis laa kantoi nanti awek awek tau aku tengok tang mana.. kah kah kah...

    aku sokong no 3. muahahahha

    BalasPadam
  25. baru perasan..betullah ramai pembaca perempuan kat blog ni. wakakaka!

    anyway,as usual, interesting post. aku pernah terbaca pasal ratio2 ni kat majalah. haha bab laki tengok perempuan tu, most of the time aku cuba tengok muka dulu. memang dugaan..

    satu lagi yang buat lelaki hensem, ialah kalau tak bulat sangat kot. ke camne?

    BalasPadam
  26. @lolcatoh hi there

    sorry i wasnt in my right mind when i typed those comments. However, I stand firm with my blog post.

    You are right. I have this tendency to practice dasar pandang ke Barat but thats me; I believe in numbers and the Western way to produce intellectual stuff depends heavily on that, plus, with the support of good reasoning.

    and yes, I have included my personal agenda in this blog post lol

    BalasPadam
  27. @Danial Jaafar pasal badan? the mesomorph, with inverted triangle body shape. Tapi not too muscular sebab perempuan takut n plainly tak suka yg terlampau tough

    and yep, kajian menunjukkan ladies stare at our ass. Saiz yang bagus ialah yang tak terlampau leper dan tak membonjol sangat. Yg berotot dan pejal paling bagus

    BalasPadam
  28. @Danial Jaafar pasal badan? the mesomorph, with inverted triangle body shape. Tapi not too muscular sebab perempuan takut n plainly tak suka yg terlampau tough

    and yep, kajian menunjukkan ladies stare at our ass. Saiz yang bagus ialah yang tak terlampau leper dan tak membonjol sangat. Yg berotot dan pejal paling bagus

    BalasPadam
  29. @Cik Nathrah benda ni 1st impression n attractability je lah. dont let yourself down sangat haha

    BalasPadam
  30. Kau nanti jadi kaunselor ke panda? aku baca post ko dari dulu sampai sekarang pasal psikologi je.

    *lari tajuk betul soalan aku -.-'

    BalasPadam
  31. wah lelaki mmg suka tengok part2 yang macam tue...=___="
    jadiknya utk jadik cantik haruslah punya bentuk badan cantik dan wajah yang cantik jugak kan..?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve