Langkau ke kandungan utama

Fenomena 'Ditindih Hantu' dan Psikologi

Masa sekolah dulu, sekolah KUSESS dikatakan amat berhantu especially setiap tahun ganjil. Pada tahun 2005 misalnya, kes histeria adalah amat bersepah sampaikan ada cerita yang pasal budak perempuan histeria pukul 3 pagi, nampak pocong, nenek kira katil, makcik jual karipap dan maca-macam lah. Tapi yang paling real masa tu ialah kes kena tindih masa tidur.

Caption iklan: "hai saya doktor gigi"
"Malam tadi kan, aku terbangun dalam pukul 3 macam tu, lepastu aku tak boleh gerak tau. Yang boleh bergerak mata aku je yang lain semua macam lumpuh. Lepas tu, aku nampak ada hantu tindih aku sampai sesak nafas!"
(Mangsa, 2005)



Aku ni jenis manusia yang tak percaya hantu tapi ada la jugak pengalaman aku yang agak seram cumanya aku tak pernah lagi nampak hantu tu secara nyata. Maknanya ada aku sorang, dan lagi 3 kawan yang nampak benda tu dan kami setuju benda tu ialah seorang (seekor?) hantu. Unless benda ni terjadi, aku masih skeptical bahawa wujudnya hantu. Anyway, kali ni bukan nak cerita pasal hantu lain, kita nak cerita pasal hantu tindih sahaja

Sebenarnya, ada penjelasan saintifik pasal fenomena kena tindih hantu. Untuk kes hantu ini sahaja yang kita dah temui penjelasannya dari sudut psikologi. Mari sini abang terangkan. Kita mulakan dengan mengenali kitaran tidur manusia. Tengok gambarajah di bawah


Pada tahap pertama tidur, ini tahap mamai-mamai lagi antara tido dan tak tido. Masa ni, otak menghasilkan gelombang theta yang tinggi dan berlanjutan antara 5-10 minit. Kalau kejut orang time ni, dia akan kata "eh mana ada, aku belum tidurlah"

Pada tahap kedua tidur, otak mula nak rilek dah dan menyebabkan denyutan jantung berkurangan dan suhu badan menurun. Keadaan ini berlanjutan sehingga 20 minit

Pada tahap ketiga tidur, otak menghasilkan gelombang yang slow, dinamakan sebagai gelombang delta. Proses pertukaran tidoq ayam ke tidoq mampuih kat part ni la

Pada tahap keempat tidur, iaitu pada tahap delta sleep selama 30 minit, gelombang delta dan take over dah dan kajian menunjukkan yang berjalan masa tidur dan ngompol (kencing malam) terjadi di akhir tahap ini biasanya.

Pada tahap kelima tidur, ialah part di mana yang paling penting sekali iaitu part REM sleep. REM bermaksud "Rapid Eye Movement" dan seperti pada namanya, mata kita actually tergedik-gedik bawah kelopak mata tu semasa kita tidur. Manusia paling lama mengalami REM Sleep ni ialah ketika kita masih baby. Kalau tak percaya, pergi cari baby dan sentuh kelopak mata dia masa dia tengah tidur. Korang akan rasa kelopak mata dia tergedik-gedik.

Satu benda yang korang kena tahu pasal REM Sleep ialah ia juga dipanggil sebagai paradoxical sleep sebabnya pada tahap ini, ketika kita tengah tidur:

  • Aktiviti otak meningkat semula (proses mimpi berlaku biasanya)
  • Sistem badan lain meningkat
  • Aktiviti otot dilemahkan

Jadi, ya seperti yang korang sangkakan, orang yang 'ditindih' semasa tidur ni ialah mereka yang tidurnya terganggu di peringkat kelima dimana aktiviti otak dah power, tapi otot pulak macam cacat. Bayangkan Professor X dalam cerita X-Men, tapi tanpa kuasa. Lebih kurang gitu la. Maka disebabkan manusia ni actually masih berada dalam situasi tidur, maka datanglah bayangan yang pelik-pelik dan biasanya menakutkan seperti hantu, raksasa, dan juga jelmaan Mona Fandey yang berlegar-legar di sekeliling katil semasa kita tak boleh bergerak tu.

Jadi, kalau kita masih sedang tidur tapi terganggu? Mengapa agaknya hantu aje yang dilihat masa tengah 'kena tindih' tu? Jawapannya dijelaskan oleh Evolutionary Theorist yang mengatakan bahawa manusia ni dicipta untuk mempertahankan diri dalam keadaan yang terdedah pada bahaya. Jadi, sebenarnya 'hantu' yang kita nampak masa 'kena tindih' tu ialah apa yang otak kita tafsirkan sebagai "ancaman" untuk membolehkan kita mempertahankan diri. Tapi tu lah masalahnya, otot pula lemah masa tu

Fakta: 7.6% populasi dunia mengalami sleep paralysis at least sekali dalam hidup mereka. Seramai 28.3% pelajar dan 31.9% pesakit mental juga mengalami pengalaman kena tindih

Ini bermakna, kita perlu tanya diri kita, selalunya kan, dan almost everytime cerita kena tindih ni ialah
  1. Pelajar yang dah penat dan stress belajar lalu tidur
  2. Orang yang penat
  3. Dah tidur lama baru 'kena tindih'. Takde la baru baring dah kena tindih (REM sleep ambil masa. Tengok 5 langkah atas)


Nampak tak golongan yang terlibat ialah mereka yang sudah penat mentalnya dan senang terganggu kitaran tidur mereka. Kita belum pernah lagi mendengar orang yang kuat dan sihat mengalami kena tindih hantu ni. Contohnya, pasangan baru kahwin di malam pertama (happy dan bertenaga). Ada mereka kena tindih? Tak ada...

Jadi penjelasan dia senang aje. Tidur kita terganggu di peringkat REM Sleep dan disebabkan kita actually masih 'tidur', maka kita nampak lah benda-benda merepek yang tak sepatutnya. Sekian, entry tingkas malam ni. Link berkaitan ada di bawah. Boleh klik untuk tengok journal papers. atau Google. kalau ada soalan, letak di bahagian komen dan aku akan cuba jawab bila ada masa dan internet connection

Sleep Paralysis & Distress | Ramadan & The Unfortunates | Sleep Paralysis

Ulasan

  1. hantu tindih ni aku rasa hantu paling popular kat dunia, hampir semua budaya ada versi hantu tindih ni. rupa-rupanya cuma satu lagi fenomena fisiologi yang dirasakan manusia seluruh dunia.

    BalasPadam
  2. aku ada jiran sblh rumah, dh tua..sll tiap2 malam dgr dye mcm bgadoh ketuk2 dinding..pdhal dye duk sorang..tanya esok nyer dye kata kena tindih hantu. the question is..xkan la dye asyik penat jew,orang tuamana lah buat kerja sgt..nak kata dye tido lama tu aku tgk kul2,3 pagi jgk dye ttup lampu. acane tuu..

    BalasPadam
  3. macam mana kes bila tidur kita rasa seperti terjatuh dari tempat tinggi dan secara otomatik terjaga mengejut.
    ada kaitan dgn psikologi or physical stress before sleep ke?

    BalasPadam
  4. @Hashira Yusoff hi. actually, sensation of falling from skies atau jatuh longkang whatever ni juga berlaku semasa REM sleep :)

    disrupted sleep je. nothing much :)

    BalasPadam
  5. @Anonymouscamni

    1- sejak bila orang tua tak penat dan lemah?
    2-kalau tido 2-3 pagi lagi la sewel circadian rythm dan sleep cycle dia. Lebih penat
    3- sleep cycle ni mana ada lama pun. Ia adalah cycle biasa setiap kali tido

    Samjay?

    BalasPadam
  6. @hanafijaafar yes, ini benar. Kena tindih hantu ni ialah worldwide phenomenon

    BalasPadam
  7. @Hashira Yusoff Aku pun suka dengar cerita hantu tapi tak percayalah. Alah, entertainment apa salahnya. Terlampau taksub, itu masalah :)

    BalasPadam
  8. aku biasa kena time kat kolej dulu. biasa la student selalu berjaga malam, tido pun tak tentu masa tu yg badan lemah senang kena sleep paralysis ni.

    BalasPadam
  9. @z4520ft nasib baik aku tak pernah kena tau hahah

    BalasPadam
  10. ok kalau bukan 'hantu' yg tindih. kenapa bila nak sebut kalimah ALLAH agak sukr ya?

    BalasPadam
  11. @shera haifaokay first of all, kita sebenarnya masih tengah tidur time tu jadi nak memproses apa maklumat pun susah actually. Kalau tak caya, lain kali jangan cuba bayat ayat suci. try baca sifir 6. Tengok boleh ke tak

    Kedua, kebolehan baca ayat suci dalam situasi begini bergantung kepada kepetahan lidah kita guna ayat suci tu. Kalau dah biasa then takde masalah. Kalau ilmu agama suam-suam kuku maka bermasalahlah

    Ketiga, sejak bilalah hantu ada kebolehan mengunci mulut manusia daripada kalimah ayat suci AlQuran.

    Moralnya marilah kita tingkatkan amalan :)

    BalasPadam
  12. Adakala logik, adakalah tak.. :) secara am, orang kata.. bila pernafasan kita perlahan kita akan lemah (otot), tapi pengalaman saya..

    yang pertama : saya mimpi hantu tu datang rumah saya, lalu saya terjaga dan saya juga dapat gerakkan otot saya ketika ditindih (dengan perlahan sebab terasa berat) secara tak langsung..saya kuatkah hati sebab saya dah terjaga pada pkul 5.30pg saya baca astagfirullahalzim byk kali dan cuba hentak di atas badan saya dengan tangan saya sekuat hati (tapi tak kena badan) secara automatik tangan saya mcm MELANTUN balik..(maksud : memang ada benda atas badan saya mcm bola atau belon) lalu saya boleh gerak semula selepas hentakan itu..

    yang kedua (pada hari lain) .. saya baru nak tidur, tak sampai seminit, saya rasa ada benda merayap perlahan2 ketika saya dah selimut badan saya.. dan satu2 anggota saya keras.. sedangkan otak saya segar, saya belum mengantuk lagi.. lalu saya kuatkan hati bangun semula, dan tiada lagi kemudian saya tidur semula.

    saya tak nafi, secara logik science mungkin betul, tapi benda ghaib ini ciptaan Allah juga. Wallahualam.

    BalasPadam
  13. @Anonymous all applicable to the explanation

    cuba fikirkan maksud 'istighfar' tu. Macam mana benda tu boleh menghalau hantu? if anything, shouldn't it be ayat kursi ke ape ke....

    Pemahaman saya lah kan, bila kita baca something, otak kita mula activate dan otot pun mula pulih sikit-sikit before fully awake. Mesti pernah rasa sedar sikit demi sedikit before kan?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yes.in science or psychology absalutely.antara percaya ataupun tidak, kita makhluk biasa.bkn kita sahaja yg menjadi penghuni alam. Science can describe everything by a logical.but what happen to rohaniah?let say for people who has mental problem but we does not know what is actually happen to them.soal hantu itu wallahuallam..

      Padam
  14. hai bro :)
    yupp hujah2 bro tu ade betol nye.serious,sebab sy pon ade blajo pasal rem sleep tu bagai even maybe x mendalam spt bro,tp it just really quite annoying u know when we ,a muslim,cakap mcm x percaya kewujudan alam ghaib.ye sy x nafikan bukan semua benda kite perlu kongkong pemmikiran kita dgn benda tahyul,tp kita jgak x boleh menolak ilmu agama dgn ilmu science.but do try to sheaf both theory,insyaAllah,thats the best. :)
    just my opinion :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. most people have heard about REM sleep, bukan belajar. Bezanya dengar dan belajar tu ialah bila belajar, kita jumpa benda tu banyak kali dalam coursework

      Islam yang saya faham tak suruh penganut agama sejahtera ni percaya pada hantu. Percaya hantu ada power nak harm manusia. For me, yang sebenar-benar annoying ialah Islam yang taksub pada hantu momok semua ni

      oh, the smiley :)

      Padam
  15. macamana pulak boleh berlaku ketika tidur mengiring arah kanan, slalu org ckp tido terlentang.. rasa macam di peluk dr arah belakng dan kedua tgn di pegang erat.. pastu time baca ayat kursi tiga qul,terdegar suara lain yg membaca ayat ntah pape.. dan menganggu bacaan sy.. betul2 dengar dr telinga kiri sy.. cuma blh mengerakkan bahu utk tutup telinga.. on that time masih blh dgr kawan bilik sebelah bercakap... nk kata xcukup tdo selalu lg lah xcukup tdo, hari tu kerja sparuh hari, masuk ptg, then tghari blh tdo,balik keja awal, pastu kerja xpenat.. selalu kerja office hours, balik rumah lewat, slalu xcukup tdo..

    BalasPadam
  16. macamana pulak boleh berlaku ketika tidur mengiring arah kanan, slalu org ckp tido terlentang.. rasa macam di peluk dr arah belakng dan kedua tgn di pegang erat.. pastu time baca ayat kursi tiga qul,terdegar suara lain yg membaca ayat ntah pape.. dan menganggu bacaan sy.. betul2 dengar dr telinga kiri sy.. cuma blh mengerakkan bahu utk tutup telinga.. on that time masih blh dgr kawan bilik sebelah bercakap... nk kata xcukup tdo selalu lg lah xcukup tdo, hari tu kerja sparuh hari, masuk ptg, then tghari blh tdo,balik keja awal, pastu kerja xpenat.. selalu kerja office hours, balik rumah lewat, slalu xcukup tdo..

    BalasPadam
  17. macamana pula blh berlaku dlm keadaan yg xpenat..dan hari sebelum2 ni memang dlm keadaan penat pun xpenah blaku.. tdo dlm keadaan mengiring ke kanan pun blh jadi ek? bkn slalu ckp sbb tdo terlentang.. rasa macam orang peluk dr blakng then kedua tgn di pegang erat then masa baca surat,3 qul ada suara yg menggangu bacaan dgn ayat yg ntah pape..dgr sgt jelas dr telinga kiri.. cuma bahu je blh gerak utk tutup telinga.. selalu kerja office hours tdo slalu je lewat, kalau nk ckp tdo mati sebelum ni mmg slalu.. but on that day sy kerja ptg je then balik awal.. kerja xpenat.. atau dia berkaitan dgn psikologi.. sbb dia berlaku after housemate cerita pasal rumah kami then mintak bca yasin sbb suma org xberani then after 20minute mengantuk tahap gaban then tertido yg pelik slalu mengantuk camtu kalau penat dan xckup tdo.. tp hari tu sy dah tdo byk pagi sbb cuti 1/2 hari kerja ptg.. hurm..

    BalasPadam
  18. As-Salam...sy mengalami perkara ni tanpa sbb..sy x bekerja,sy x stress..n sy x letih...sejak 2mggu lepas sampai mlm kelmarin,ia masih mengganggu..tp keadaan berbeza bila sy blk kg..xde gangguan..b4,sy berpegang pd sleep paralysis.,tp bila dah 2 mggu berturut2 sy kena mcm tuh,sy terpaksa percaya ada makhluk lain ingin turut menyertai sy...sy mnx nasihat dr seorg guru skolah sy dulu dan mlm td dia suruh sy ambil wudhu,baca 3 Qul,ayat kursi dan Al-fatihah sblm tido..Alhamdulillah,mlm td tido sy lena wlw sy rasa agak takut nk tido...juz4share.

    BalasPadam
  19. Salaam asfan. Informative entry. Aku baru alami malam semalam. Oh well. I've had this hundreds of times already. Aku suka bahagian protection mechanism tu. Bahagian yg tu yg paling aku tak paham nape jadi tapi otak aku dah lama register sleep paralysis ni adalah sleep disorder cuma bila jantung berdebar tak tentu pasal bila jaga tu goyah gak la kan. Wp x nampak pape , unnecessary fear feelings ticks me off. Ada jugak masa yg bila aku sleep paralyze aku buat dono. Layankan je. Sakit pun sakitla. (Sakit gile kot. Aku dah tahap pro sleep paralysis ni. Boleh alami 3 consequent paralysis in one sleep) kalau tdo duduk pun aku bleh kne. Mmg pro. Haha

    BalasPadam
  20. Salaam asfan. Informative entry. Aku baru alami malam semalam. Oh well. I've had this hundreds of times already. Aku suka bahagian protection mechanism tu. Bahagian yg tu yg paling aku tak paham nape jadi tapi otak aku dah lama register sleep paralysis ni adalah sleep disorder cuma bila jantung berdebar tak tentu pasal bila jaga tu goyah gak la kan. Wp x nampak pape , unnecessary fear feelings ticks me off. Ada jugak masa yg bila aku sleep paralyze aku buat dono. Layankan je. Sakit pun sakitla. (Sakit gile kot. Aku dah tahap pro sleep paralysis ni. Boleh alami 3 consequent paralysis in one sleep) kalau tdo duduk pun aku bleh kne. Mmg pro. Haha

    BalasPadam
  21. Klu aku cakap aku nampak hantu tu baju hitam.rambut panjang....admin bkn nak caye cakap aku...tp takpe....aku just nak kongsikan...aku perna nampak lembaga hitam itu....dan aku sesungguhnya x percaya saintifik reason

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve