Langkau ke kandungan utama

Adakah Bipolar Disorder Sejenis Masalah Mental?


Salah faham terhadapan gangguan mental biasanya disebarkan melalui media massa termasuklah internet dan juga filem. Kadang-kadang kita menggunakan sesuatu masalah mental yang serius sebagai deskripsi pada sifat kita walaupun kita tahu ianya tak betul. Sebagai contoh, kita pernah nampak Linda (bukan nama sebenar) yang mengakui bahawa dia mempunyai bipolar disorder hanya kerana dia menyesal dia tukar telefon dia kepada Samsung sedangkan sebelum ni dia merupakan seorang pengguna Iphone

Tapi malangnya dia salah. Bipolar Disorder bukanlah perasaan menyesal yang kejap nak atau kejap taknak, atau perasaan was-was. Ia merupakan satu masalah mental yang serius. Dalam masyarakat Malaysia, orang yang menghidap masalah bipolar disorder ni mungkin dilihat sebagai orang gila. 

Sebenarnya, bipolar disorder (atau manic-depressive illness) ialah sejenis gangguan pada otak manusia yang menyebabkan pertukaran pada mood, tenaga, dan kebolehan untuk menjalankan tugas-tugas seharian. Sama seperti masalah mental serius yang lain, ianya diberi perhatian yang khusus oleh pakar mental sebab ia mengganggu kehidupan seharian orang yang bermasalah bipolar disorder dan juga orang lain di sekelilingnya. Simptom-simptom penyakit ni adalah serius dan bukannya masalah emosi biasa yang kita hadapai dalam kehidupan seharian. Penyakit ini boleh menyebabkan masalah hubungan, masalah prestasi kerja/sekolah, sehinggalah ke kes bunuh diri. 

Pesakit yang menghidap bipolar disorder mengalami 2 situasi iaitu situasi mania dan juga depressed. Simptom yang ditunjukkan termasuklah senang dialihkan perhatiannya, tak perlu tidur, tahap pemikiran yang teruk, pengawalan amarah yang teruk, perlakuan yang tidak selamat, tenaga yang berlebihan melampau, bercakap dengan sangat laju, pemikiran yang datang dengan tiba-tiba dan tak dapat dibendung, perbelanjaan melampau yang membazir, binge eating/drinking, dan pengambilan dadah dalam episod mania.

Manakala dalam episod depression pula, pesakit biasanya berada dalam keadaan sedih, sentiasa letih dalam semua hal, tidak mempunyai minat dalam hampir semua perkara, tidak menunjukkan emosi, terasa sangat letih, mempunyai masalah tidur, dan memencilkan diri daripada rakan dan keluarga

Untuk jenis Bipolar Disorder I, pesakit mestilah mempunyai episod mania sekurang-kurangnya seminggu dan episod depression sekurang-kurangnya 2 minggu melainkan simptom yang ditunjukkan sangat teruk sehinggakan perlu dimasukkan ke dalam hospital. Simptom yang ditunjukkan mestilah sangat-sangat berlainan dengan sifat pesakit pada waktu biasa. 

http://knowingbipolardisorder.com/wp-content/uploads/2009/07/bipolar-brain.jpg
Hasil kajian PET Scan pada pesakit Bipolar Disorder menunjukkan bahawa otak pesakit adalah berbeza pada episod mania dan depression di mana otak mereka terlebih aktif semasa mania, dan terlampau biru (tak aktif) apabila depressed.

Selain daripada itu, otak manusia dengan bipolar disorder juga merembeskan neurotransmitter jenis serotonin, dopamine, dan norepinephrine yang menyebabkan fikiran berkecamuk yang datang secara tiba-tiba.

Kebiasaannya, pesakit Bipolar Disorder diberi ubat yang digunakan untuk menstabilkan emosi mereka seperti Lithium, Valporate, Lamotirigine, dan Carbamazephine di samping antidepressants (untuk situasi depression). Selain tu, terapi ECT (Electroconvulsive Therapy) dan TMS (Transcranial Magnetic Stimulation) juga digunakan sebagai kaedah rawatan yang tidak menggunakan ubat-ubatan.

Jika anda mengesyaki diri anda mempunyai masalah bipolar disorder, sila mendapatkan khidmat pakar di sekeliling anda. Jika anda berada di institusi pengajian tinggi, pertolongan boleh didapati melalui kaunselor anda. Dia mungkin tidak boleh menyembuhkan penyakit anda, tetapi dia ada penyelesaiannya. Untuk menjadi seorang kaunselor di Malaysia, seseorang tu perlu mendapatkan sijil pengesahan terlebih dahulu yang mengesahkan bahawa dia layak memberi khidmat kaunseling.

Ulasan

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve