Langkau ke kandungan utama

Trichotillomania - Kegilaan Mencabut Rambut

Untuk 2 minggu lepas ni, saya suka menonton satu cerita yang bernama Criminal Minds yang dahulunya mengemukakan banyak statistik tentang jenayah dan kaitan dengan mental illness. Dalam satu episod, dia ada cerita pasal sejenis Impulsive Control Disorder (ICD) (klik untuk baca tentang OCD | klik untuk baca tentang OCPD) yang dinamakan sebagai Trichotillomania (TTM). 

Walaupun dalam Bahasa Melayu, trichotiilomania ni boleh didefinisikan sebagai sejenis gangguan yang menyebabkan orang mencabut rambut, tapi tak semestinya rambut yang di atas kepala tu sahaja. Antara jenis rambut (atau bulu) yang selalu dikaitkan dengan kes trichotillomania ialah kening. Fenomena mencabut kening ni boleh dilihat dalam cerita "The Internship". 

Selain daripada rambut dan bulu kening, tak ketinggalan juga dalam senarai ialah bulu hidung, bulu tangan, bulu kaki, bulu kemaluan dan juga bulu mata. Ouch.

ETYMOLOGY
Trichotillomania berasal daripada perkataan Greek oleh seorang pakar kulit berbangsa Perancis bernama Hallopeau
  • thrix (rambut)
  • tillein (mencabut)
  • mania (kegilaan)

DALAM PEMIKIRAN

Kalau kita tengok dalam filem, disorder atau gangguan ini sebenarnya berkait rapat dengan stress di mana pesakit akan mengalami sejenis gangguan pemikiran yang menyebabkan dia  tidak dapat mengawal dirinya daripada mencabut bulu (kompulsif) di bahagian tertentu untuk menghilangkan pemikiran atau stressor tersebut. Kebiasaannya, mereka hanya mencabut sehelai rambut dengan sekali tarikan tetapi berterusan untuk beberapa jam. Disebabkan fenomena ini iimpulsif, maka ia bukanlah disengajakan. Ibarat makcik-makcik yang melatah, begitulah juga orang yang menanggung azab trichotillomania ni  hanya jika mengalami OCD. Terdapat juga sub-jenis lain di mana TTM adalah disengajakan (Flessner, Woods, Franklin, Cashin, & Keuthen, 2008).

Selalu kita nampak fenomena tarik rambut ni ada pada budak-budak dan ya, kanak-kanak juga boleh mengalami TTM tetapi selalunya lebih berkait rapat dengan masalah tingkah laku seperti ADHD (klik untuk baca ADHD). 

UMUR TRICHOTILLOMANIA

Adalah penting untuk kita mengetahui kategori umur pesakit TTM untuk menentukan sama ada betul ia mengalami TTM atau hanya sekadar fenomena biasa.

  1. Mean umur untuk pesakit TTM ialah antara 9 -13 tahun. 
  2. Untuk kanak-kanak yang berumur bawah 5 tahun, penarikan rambut adalah biasa. 
  3. TTM pada kanak-kanak pra-sekolah pula, penarikan rambut kebiasaannya berlaku semasa tidur
  4. Walau bagaimanapun, tiada bukti yang menunjukkan bahawa kanak-kanak pra-sekolahyang menarik rambut akan mengalami TTM apabila umur mereka meningkat. Jangan risau, anak anda selamat. Lagipun, TTM adalah agak jarang dikesan di mana prevalennya hanyalah dari 0.6% sehingga 4% sahaja**
(Tay, Levy, &Metry, 2004)

RAWATAN TTM
Seperti biasa, yang pertama sekali yang saya sarankan kepada pembaca ialah jangan terus menuduh seseorang itu ada TTM melainkan telah mendapatkan pandangan pakar. Isi blog ini hanyalah sebagai panduan dan informasi dan bukan untuk anda mendiagnosis sendiri. Walau bagaimanapun, jika seseorang yang anda kenal ada TTM, maka rawatan yang boleh diambil ialah:

  • Cognitive Behaviour Therapy (CBT) ialah sejenis psikoterapi di mana fokusnya adalah untuk mengubah pemikiran pesakit, perasaan, dan perlakuan mereka dengan cara-cara tertentu seperti pembalikan tabiat, terapi komitmen, dan sebagainya
  • Kawalan stimulus
  • Terapi Perlakuan Dialectic (DBT)
  • N-acetyl-cysteine, sejenis asid amino tetapi setakat yang saya tahu dan baca, belum ada lagi sejenis ubat yang betul-betul berkesan dan diluluskan oleh FDA untuk TTM. Apa yang dibuat ialah dengan mengenal pasti simptom seperti depresi dan memberikan ubat untuk depresi. Ubat untuk OCD juga pernah diberi untuk pesakit TTM tetapi tidak menunjukkan kesan yang memberangsangkan kerana bahagian di otak yang bertanggungjawab untuk gangguan ini masih belum dikenal pasti. Pada pendapat saya, terapi perlakuan dan minda lah yang paling sesuai setakat ini.
Senarai rawatan dari Franklin et al. (2011)
SUMBER: 

The Milwaukee Inventory for Subtypes of Trichotillomania-Adult Version (MIST-A): Development of an Instrument for the Assessment of “Focused” and “Automatic” Hair Pulling (free PDF)

Trichotillomania in Childhood: Case Series and Review (free PDF)

Treatment Guidelines for Trchotillomania, Skin-Picking, and Other Body-Focused Repititive behaviours (free PDF).

Announcement; Blog Maklumat Psikologi ini akan dipadam dalam masa 2 minggu kerana belum menjelaskan yuran tahunan RM50.00. kalau anda mahu mengekalkan blog ini, bolehlah hubungi saya di 0197039495 untuk menyumbang 

Ulasan

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve