Langkau ke kandungan utama

10 Mitos Tentang Penyakit Mental

Berikut adalah 10 Mitos Tentang Penyakit Mental (10 Myths About Mental Illness) yang anda semua patut tahu. Sama seperti bidang perubatan, penyakit mental juga ada mitos yang ramai orang sebarkan tanpa bertanyakan kepada yang ahli. Maka, mari kita tengok apakah mitos-mitos tersebut



MITOS 1: Penyakit mental tidak dialami oleh kanak-kanak
FAKTA SEBENAR


Majoriti penyakit mental yang dialami pada peringkat dewasa bermula pada zaman kanak-kanak / remaja. Dan majoriti belia yang menerima bantuan / rawatan berjaya berkembang dengan baik.

Majority of adult mental illness begins during childhood or adolescence. Most of youth who receive help improve significantly with treatment.

多数精神病起源自孩童或青少年时期。大部分接受治疗的病患,病情将会得到显著的改善。



MITOS 2: IBU BAPA PUNYA DOSA, ANAK DAPAT PENYAKIT MENTAL
FAKTA SEBENAR:

Penyakit mental di dalam kanak-kanak adalah disebabkan biologi, persekitaran, atau kedua-duanya sekali. Ia juga boleh disebabkan oleh faktor genetic dan ketidakseimbangan bahan kimia dalam badan atau kesan pengambilan dadah atau alkohol semasa hamil. Sebab lain ialah akibat penderaan, kanak-kanak yang terabai serta insiden yang menyebabkan mereka sangat tertekan.

Mental health disorders in children are caused by biology, environment, or a combination of both. They can be caused by genetics or biological factors such as a chemical imbalance or prenatal exposure to alcohol or drugs. They can also be the result of abusive or neglectful treatment or stressful events.

孩童的精神病是生理,环境因素所造成。其他的原因包刮基因遗传、脑部化学物质不平衡、产前吸取毒品以及酒、受家人虐待或忽略以及生活压力。


MITOS 3: PESAKIT MENTAL ADALAH BAHAYA
FAKTA SEBENAR:

Majoriti mereka yang mengidap penyakit mental adalah dari kes kemurungan dan kegelisahan. Mereka hidup seperti biasa, tetapi perasaan dan tingkah laku negatif mengganggu aktiviti seharian mereka.

Most people who have a mental illness struggle with depression and anxiety. They have normal lives, but their feelings and behaviours negatively affect their day-to-day activities.

大部分精神病患所患有的是忧郁症和焦虑症。他们可以如常生活。但是,他们负面的情感和行为影响了他们的日常生活


MITOS 4:  SEMUA PESAKIT MENTAL GANAS TAHAP PEMBUUH EBRSIRI
FAKTA SEBENAR:

Kajian menunjukkan bahawa hanya sedikit sahaja peratusan keganasan di dalam masyarakat yang disebabkan oleh pesakit mental.

Malangnya, media sering menggambarkan bahawa pesakit mental adalah pembunuh misteri.

Bahkan, pesakit mental adalah golongan yang kerap menjadi mangsa kepada keganasan.

Very little violence in society is caused by people who are mentally ill. Unfortunately, popular movies often portrays mentally ill people as dangerous. People with a major mental illness are more likely to be victims of violence than perpetrators.

研究发现只有小部分的暴力是精神病患所为。不幸的是,媒体时常把他们形容成危险人物。其实,精神病患时常是暴力事件中的受害者。


MITOS 5: KEMURUNGAN (DEPRESSION) ADALAH SEBAB LEMAH SEMANGAT
FAKTA SEBENAR:

Kajian menunjukkan bahawa kemurungan tidak ada kaitan dengan lemah atau malas. Ia disebabkan oleh ketidakseimbangan bahan kimia dan otak. Terapi dan ubat anti-depresi mampu membantu pesakit untuk sembuh.

Research shows that depression has nothing to do with being lazy or weak. It results from changes in brain chemistry or brain function. Therapy and/or medication help people to recover.

研究显示忧郁症不是因为个人的软弱或惰性。它是由于脑部化学物质及功能产生变化而引起的疾病。心理治疗和抗忧郁的药物可以帮助病患康复。



MITOS 6: PENAGIH DADAH TAK NAK BERUBAH
FAKTA SEBENAR:

Ketagihan merangkumi asbab yang agak kompleks.

Ia berkaitan dengan genetik, persekitaran, dan ada kalanya penagih mempunyai penyakit mental yang lain seperti kemurungan.

Apabila seseorang yang mengidap ketagihan beserta faktor-faktor yang disebutkan, ketagihan bukanlah sesuatu yang mudah untuk dihentikan.

Addictions involve complex factors including genetics the environment, and sometimes other underlying psychiatric conditions such as depression. When people who become addicted have these underlying vulnerabilities it's harder for them to simply kick the habit.

成瘾有着复杂的因素,其中包刮:基因、环境和潜在的精神病譬如忧郁症。因以上所素,上瘾者难以戒掉毒瘾。





MITOS 7: ECT TU KEJAM!

FAKTA SEBENAR: 


ECT dilakukan dibawah pengaruh ubat bius, dan pesakit dalam keadaan tidak sedar semasa melakukan ECT.

ECT adalah salah satu rawatan yang cukup berkesan dalam merawat kebanyakan penyakit mental yang tidak berkesan dengan ubat yang diberi.

ECT is one of the most effective treatments for people whose depression is so severe that antidepressant medications just don't do the job and who are debilitated by the depression.

电疗法对那些服食了药物但病情却没有得到改善的严重忧郁症病患起着非常显著的疗效。








MITOS 8: PESAKIT MENTAL NI DUNGU


FAKTA SEBENAR:



Tahap intelektual seseorang tidak ada kaitan dengan penyakit mental.

Bahkan, kadangkala kebanyakan pesakit mental mempunyai tahap intelektual dan kreativiti yang sangat tinggi.

Intelligence has nothing to do with mental illnesses or brain disorders.

On one hand, many people with mental disorders are brilliant, creative, productive people.

On the other hand, some people with mental disorders are not brilliant or creative. Certain mental illnesses may make it difficult for people to remember facts or get along with other people, making it seem like they are cognitively challenged.

Overall, the level of intelligence among people with mental illness likely parallels the patterns seen in any healthy population.

智力和精神病或脑功能障碍没有直接关系。并且,精神病患可以是聪明、有创意性及有生产能力的一群。总的来说,精神病患的智商与普罗民众的智商无异








MITOS 9: PESAKIT MENTAL TAK BOLEH BEKERJA!
FAKTA SEBENAR:

Apabila dalam keadaan stabil, pesakit mental mampu berfungsi dengan baik di tempat kerja.

Sebenarnya, apabila pesakit mental tidak dibenarkan bekerja, mereka akan rasa terasing, seterusnya meningkatkan lagi rasa tertekan dengan hidup, sekali gus menyebabkan mereka lebih sukar untuk sembuh daripada penyakitnya.

People with mental illness can and do function well in the workplace.

They are unlikely to miss any more workdays because of their condition than people with a chronic physical condition such as diabetes or heart disease.

The real problem is the prejudice against hiring people with mental illness. The resulting unemployment leaves them isolated, a situation that can add to their stress, and make it more difficult to recover from the illness

精神病患可以在职场上正常运作因为不见得他们会比起其他患有譬如糖尿病及心脏病的员工拿更多的假期。其实,真正的问题在于社会对精神病患的歧视,不愿聘请他们,以致加重他们的生活压力,并造成他们更难康复。


MITOS 10: PENYAKIT MENTAL ADALAH FOREVER AND EVER
FAKTA SEBENAR:

Dengan perkembangan zaman, kajian demi kajian dibuat, rawatan yang ada didapati BERKESAN!

Rawatan yang diberikan telah mengubah banyak hidup manusia yang ada di muka bumi.

Tidak percaya?

Bolehlah bertanya pengalaman mereka yang pernah mendapat rawatan dan kini mampu hidup dengan bahagia.

TREATMENT WORKS! Treatments for mental illnesses are more numerous and more sophisticated than ever and researchers continue to discover new treatments. Because of these advances, many people can and do recover from mental illness.

精神病的治疗是有效的!现今的治疗更加繁多、更加优越。学者也不停的发现新的治疗方法。就因为这些发展、进步,许多病患可以康复。

------
Diharap dengan info yang diberikan ini, kita sama-sama dapat memahami MI dengan lebih menyeluruh dan tidak bersandarkan mitos. Terima kasih kepada MYYINSIGHTS atas keizinan yang diberikan untuk menggunakan material mereka.

Ulasan

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve