Langkau ke kandungan utama

ULANGKAJI ISTILAH ASAS PENGURUSAN TINGKAH LAKU


Antara kerja aku adalah memberikan perkhidmatan sokongan kepada sekolah dalam aspek pengurusan tingkah laku dan emosi murid. Biasanya dokumen yang kita bincangkan adalah Rancangan Pendidikan Individu aka RPI. Bila bercakap pasal RPI, memang kerap juga kita jumpa istilah-istilah seperti peneguhan dan hukuman. Namun begitu, tahun ini aje aku dah jumpa kadar kesalahan sebanyak 100% dalam penggunaan istilah positif dan negatif ni. Tapi tak apa. Mana yang kurang tepat kita ajar sampai pandai sebab definisi yang betul adalah wahana kepada penyelesaian yang tepat dari sumber dalam talian. Gituw.

Ya udah mengarutnya mari imbas semula.

Reinforcement/peneguhan = apa-apa yang akan menyebabkan tingkahlaku berulang

Punishment/hukuman = apa-apa yang menyebabkan tingkahlaku berkurang

Positif = yang diberikan. Bukan yang baik.

Negatif = yang di"hilang"kan. Bukan yang jahat.

----

Positive reinforcement = sesuatu yang diberikan dan buat tingkahlaku berulang. E.g. anak kemas mainan, kita beri (+) pujian supaya dia kemas lagi besok-besok (R); R+

Positive punishment = sesuatu yang diberikan dan buat tingkahlaku tu berkurang e.g. jiran main mercun lalu diberikan (+) pelempang dengan menggunakan selipar TatSing (P); P+

Negative reinforcement = sesuatu yang dihilangkan supaya tingkahlaku berulang e.g. murid siap kerja di sekolah, jadi murid tak perlu lagi buat kerja rumah (-) supaya besok pun dia boleh cepat siap kerja di sekolah (R); R-

Negative punishment = sesuatu yang dihilangkan supaya tingkah laku berkurang e.g. kawan kita ada yang attention seeker lepas tu kita tak like (-) pun gambar instaharam®️ dia supaya kuranglah dia menagih kasih sayang penonton di laman sosial (P); P-

dan tambahan....

Auto reinforcement = yang ni ganjaran datang dari dalam diri sendiri i.e. isu sensori (deria) e.g. anak-anak ASD (autisme) berpusing-pusing sebab perbuatan itu menyebabkan kehendak deria imbangan dia dipenuhi (auto). Kesannya, dia rasa seronok dan akan berpusing lagi (RA+). Baca untuk tahu je sebab ulasan dia lagi panjang umpama lebuhraya Pan Borneo yang dah siap (tak berapa panjang la tu)

------------

Soalan 1: Apekehey murid saya tak jugak reti diam dalam kelas bila saya suruh dia berdiri di luar kelas seperti zaman 90-an? 

Jawapan: Ganjaran/hukuman yang kita berikan tu tak berkesan besar kebarangkaliannya sebab kita kurang memahami sebab sebenar kenapa murid buat perangai. Boleh jadi dia rasa seronok bila berdiri di luar kelas sebab tak perlu belajar dan boleh usya awiks.

Jadi, dari P- dah bertukar kepada R-

Ataupun bila kita berikan hadiah kepada murid dengan sesuatu yang tak menerbitkan rasa seronok, tinggi kebarangkaliannya tingkahlaku baik yang kita berikan hadiah tadi tak akan berulang lagi. Malah, dari R+ boleh pula jadi P+ atau P- sebab dia rasa sedih pula lepas dapat "ganjaran" kita tu.

Ibarat kita bekerja tapi tak diberikan duit, tapi diberikan buku mewarna. Nak beli laksam kat bazar Ramadan Kem Lok Kawi pun tabley. Tiber.

Soalan 2: Lepas bagi pengkelasan pengurusan tingkah laku yang terpaling betul, nak buat apa?

Jawapan: Kita boleh gunakan kata kunci "positive+reinforcement+technique+in+classroom" atau "negative+reinforcement+in+special education+classroom".Ikut suka tekak sendirilah apa yang korang nak cari.

Ingat  ya cikgu, ini perkara paling asas. Cuba dulu lihat sekeliling atau buat refleksi dengan sistem ganjaran/hukuman yang guru-guru buat di sekolah untuk kuasai topik ini. 

Semoga bermanfaat

Ulasan

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve