Langkau ke kandungan utama

Personality Disorder - Obsessive Compulsive II [REPOST]

Obsessive Compulsive ada 2 jenis di mana satu terletak di Axis I dan satu lagi di axis II dalam Manual Statistik dan Diagnostik-IV. Untuk senang faham, bolehlah dianggap bahawa Axis I untuk hal yang serius dan terperinci, manakala Axis II lebih abstrak dan senang dijumpai dalam kehidupan seharian kita. Jom kita berkenalan dengan Abang Pidi yang menghidap Obsessive-Compulsive Personality Disorder, OCPD, (Axis II) terlebih dahulu. Kisah ini diceritakan oleh jiran beliau.

Akak dah duduk kat kawasan kejiranan ni lama sudah. Semua orang akak kenal tapi yang paling menarik sekali sorang jiran akak ni nama Abang Pidi. Setiap hari dia keluar rumah tepat pukul 7 pagi dengan baju yang sama. Mungkin juga dia beli baju pattern sama banyak-banyak tapi saya tak tahulah. Lepastu dia akan naik kereta pada 7.05 minit untuk singgah ke Starbucks setiap pagi untuk minum secawan kopi sambil membaca suratkhabar. Dia ni kalau ada benda tak kena memang dia takkan buat kerja. Orang Inggeris cakap apa? Perfeksyenism? Oh, Perfectionism. Akak dengar sebab dia jarang siapkan kerja, dia selalu bertukar tempat kerja sampaikan bini dia pun tak tahan dengan dia - terlalu fokus tapi kena buang juga!
Demikianlah cerita Kak Murai kita pasal Abang Pidi. Seperti yang kita boleh faham, OCPD
  • Tak fleksible dan terlalu mengejar objektif
  • Perfectionism sehingga mengganggu pekerjaan
  • Terlalu terikat pada rutin dan jadual
  • Tidak menghiraukan perasaan orang lain
Dalam 100 orang manusia dalam dunia ni, hampir 2 orang akan menghidap gangguan jiwa OCPD. Walaupun dari segi positifnya orang rasa cemburu tengok dedikasi yang tinggi terhadap pekerjaan, tapi mereka ni tiada komitmen yang tinggi lalu menyebabkan kerja mereka takkan siap walaupun faktor luaran yang menganggu hanyalah sedikit. Disebabkan kesan yang menganggu kehidupan inilah ia dikategorikan dalam senarai gangguan jiwa. Besok akan bercerita pasal Obsessive-Compulsive Disorder iaitu OCD (Axis I)
Moral : Jangan terlampau tumpu perhatian pada kerja, dan sila habiskan kerja anda sebelum bertukar-tukar kerja dan sayangilah keluarga dan orang di sekeliling anda.

Ulasan

  1. woah, entri ni boleh di tujukan utk bf adk la ni. tp nsib baik die belom lg smpai tahap jd perfectionism tu. Amin :) hopefully abg pon jgn jd mcm tu tau tau :)

    BalasPadam
  2. huaaaa~ omg! thank u so much..huhuhuhu :(((

    BalasPadam
  3. erm..very interesting post but personally i like to be perfect even it is impossible..i mean try to be perfect..;-))

    BalasPadam
  4. oren
    esok aku cerita OCD pulak. totally berbeza

    BalasPadam
  5. Ayu
    cara diagnos ialah ada beberapa dari simptom yang dinyatakan. Walaupun tiada ciri perfectionism tapi faktor lain kena ambil kira

    dan

    faktor utama ialah perkara tu mesti membawa kemudaratan. kalau xde takpelaaa

    BalasPadam
  6. aplikasi dan berkongsi ilmu yang dipelajari.. hurm.. I wish you the best of luck !

    BalasPadam
  7. blog arc da leyh jadi tempat rujukan psikologi da ni hihi.. but i like sbb byk term2 baru yg menarik.. huhu

    BalasPadam
  8. nak exam iqa. Salah 1 cara untuk kuatkan memori pasal benda-benda ni :)

    BalasPadam
  9. next one cite psl social withdrawal vs anti social type of person..sgt lain....:P
    y dun u help me wit bipolar I mood disorder in manic phase write up? -penat dh buat write up n case discussion-

    BalasPadam
  10. hoho mmg lain.
    social withdrawal is mcm xmo campur org
    antisocial ialah very baddddddd behaviour

    bipolar I? yeah that 'll be covered in exam. Will write it on Monday :)

    BalasPadam
  11. so u pun gne DSM IV-TR jugak la kan? hahaha...

    all the best exam!

    BalasPadam
  12. thanks ann! tp mcm banyak sgt benda nak cover utk exam heheh

    mesti ar gune DSM-IV-TR hahah xkan nak gune psychopathy manual lak :D

    1st year student buat 2 paper 200-level. Otai x?huhu

    BalasPadam
  13. Wowww, pening juga topik-topik yang Arc study nih heheh..Gooodd Luck banyak2 for your exam!!!!

    Dulu ada my classmate, mcm Abang Pidi tu lah perangainya, macam2 jadual study dia tapi tak pernah excel2 pun...sekarang dah fahamlah kenapa, and maybe dia pun dah paham jugak sbb berjaya jugak dlm hidup akhirnya...Alhamdulillah ;D

    reannez/Hazel Zainal

    BalasPadam
  14. dan kalau yg taksub dengan simetri/susunan benda, adakah itu dikira ocpd atau ocd ?

    BalasPadam
  15. bipolar mesti maniac ke? kalau ada sisi berbeza yang extreme, kita nak panggil apa? macam extremist passive n extremist active, same goes to extremist introvert vs extrovert at the same time. let say, sampai A kena betul2 decide dia nak pilih yang mana sebab both dia ada strong feeling. In short, macam buat benda A n B yang totally opposite. bipolar ke bukan?

    BalasPadam
  16. betol bile kite rindu kan die mesti kite akan mimpi kan die ^^ ..... i miss you

    BalasPadam
  17. bipolar hanya terjadi kalau ada mania episode, atau hypomania; diikuti oleh depression state.

    Sisi introvert dan extrovert pulak bukan symptom dia tapi tengok perlakuan dia kalau menepati checklist mania dan depression, yes itu bipolar

    BalasPadam
  18. kenapa tiap kali rindu, tak keluar pn mimpi kan dia ?

    BalasPadam
  19. ok. thanx 4 d explanation!

    BalasPadam
  20. kalau mimpi die senyum kat kita..lepas buat istikharah.. =)

    BalasPadam
  21. mimpi dpt ckp dgn arwah mak...

    BalasPadam
  22. kepala abah ko.....hidup ko nga fakta je ke?menurut kaji selidik org putih?ulama pnye ko xnk pandang?

    BalasPadam
  23. Fakta, fakta jgk. So explain r knape kita mimpi someone tu dgn fakta saintifik lain. Lekehkan pemikiran org smpai 10 perenggan tp explanation psl mimpi dua tiga perenggan je.

    BalasPadam
  24. ulamak mana cakap camtu? meh cerita sikit

    BalasPadam
  25. Dahsyatnya cara pengiraan perenggan

    BalasPadam
  26. Can you guide me the treatment of Biporlar Disorder. The procedures and everything. Where should we get consult? Which doctor to go to? Financially we are not very stable, so we wont be able to afford fees/charges that are too high.
    Thanks for your help.

    BalasPadam
  27. Ada 1 soalan... kenapa kalau kita mimpi basah.. tetap kena mandi wajib.. basah atau tidak tetap kena mandi wajib... hermm.. soalan ni...

    BalasPadam
  28. Kalau kita mimpi jumpa Rasulullah tu maksudnya tipu jelah eh? ==

    BalasPadam
  29. Mimpi boss aku tiap2 mlm, alahai aku hrp sgt boss pun rindukan aku jugak .. (:

    BalasPadam
  30. ustaz kazim elias..aku sbnrnya bersependapat dgan engko sbb tak logik asal kta mimpi org tu dia rindu kat kta..ni semua bleh pikir dgan akal..akan ttapi rmai ulama2 yg berpndpat org trsbut rndukan kta

    BalasPadam
  31. aku baru google sampai page 4. takde pun dia cakap camtu? ko jangan main petik je nama ustaz tu. Fitnah. Takde langsung ulamak cakap camtu. Bebudak bodoh Tumblr je percaya hahaha

    BalasPadam
  32. ni soalan bab ibadah pi tanya ustaz sana

    BalasPadam
  33. kau explain pun x jelas mcm kau bermimpi je tahu tentang ilmu psikologi. kau hanya nyatakn itu tipu dan sendiri tidak menyokong kuat dgn bukti lain selain dari teori yang dikeluarkan oleh carl jung. nk tulis biar jelas dgn pemahaman ilmu tu. ini kabur jugak. perghhhh...macam mana kau belajar psikologi ni...jgn kata ini blog x boleh tulis dgn jelas...bagilah poin yang jelas. ini sekadar terbersin jer....this entry consider blurred.

    BalasPadam
  34. http://www.kiemiftah.com/2011/06/mimpi-menurut-islam-fantasi-atau.html

    http://www.scientificamerican.com/article/the-science-behind-dreaming/

    BalasPadam
  35. Nurain Hidayah Md Yusof18 Februari 2015 pada 12:33 PTG

    Saya kalau bermimpi xcerita kat orang.. mimpi tu benar terjadi.. kalau cerita mimpi tu xjadi.. sumpah demi Allah xtipu..

    BalasPadam
  36. kau ni bodo ke ape.. kalo blur cari la blog yg tak blur.. ini buat perenggan 500 patah pkataan cuma nak kata blog kau blur.. syaiton dari mana ntah..

    BalasPadam
  37. tntang Rasulullah tu.. hm.. parent tak prnah ajar ke.. ke parent kata takyah laa.. hah.. kmu tak prnah dngr ayat ni ?? semua mimpi adalah tipu daya syaitan tpi jika brmimpi Rasulullah itu adalah benar..

    BalasPadam
  38. kpda smua visitor.. aku bukan nak sebok.. aku cuma nak kamu appreciate.. takkan la kmu visit smua blog pastu kmu nak bdebat?? kalo ye pun ckp elok2.. kalo kmu tak setuju bgi fact... sebab dlam agama pun smuanya fact.. kalo tak orng putih tak la nak buat research pasal quran.. laen kali fkir dlu .. setahu mimpi ada kategori menurut hadis... Rasulullah dpat wahyu melalui mimpi.. takkan kita smua nak jadi Rasulullah.. kcuali kita orng alim ulama.. analoginya,kalo kita brkwn dgn pnjual minyak wangi ,kita akan dpt aromanya

    BalasPadam
  39. @noah edizray do you have split personality disorder? Pening tengok incoherence dalam berhujah ni. Benda simple pun nak gaduh ke :(

    BalasPadam
  40. Salam, nak tanya, saya kadang-kadang depress tahap gila la jugak tapi tak sampai nak bunuh diri la, tapi rasanya seksa juga lah, macam tak boleh nak control, lama juga nak recover depress tu, bila happy pun susah juga nak control, ketawa macam tak ingat dunia, dan masa sekolah menengah dulu banyak cakap juga lah, tapi sejak masuk u ni saya kurang berkomunikasi, kebelakangan ni saya banyak menjarakkan diri dari orang ramai, saya tak perasan benda ni sebab saya sangka semua orang sama. dan saya ni jenis tak suka kongsi masalah, bila saya ada masalah biasanya saya pendam, sebab saya rasa tiada orang nak dengar. Do I have bipolar disorder ?

    BalasPadam
  41. Memang membatalkan wudhuk bagi suami isteri JIKALAU mereka bersetubuh ataupun sentuh dengan pikiran yang lucah..

    Selain dari itu, tak membatalkan.. Memang sah, tapi tak membatalkan jikalau kita tak pikir yang bukan2.. Simple..

    This is all about physical mentality.. Hukum akal..

    BalasPadam
  42. And also, in physical mentality you are right too for the few last part..

    Korek telinga & korek hidung tak batal..

    Asal nampak lobang & kita masukkan sesuatu untuk membersihkan, batal? It doesn't make sense.. Kita makan tuh, dari mulut.. bukan dari telinga ker hidung..

    Ada paheeemm ?? :)

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve