Langkau ke kandungan utama

Psychopathology: Paranoid Personality Disorder

Untuk sesuatu tu dikira sebagai Psychopathology, ia mestilah sesuatu yang berlainan daripada biasa, menyebabkan efek yang tak elok (maladaptive) dan juga menyalahi norma manusia biasa. Contoh menyalahi norma manusia ialah berbogel di tengah-tengah shopping kompleks. Ingat definisi Psychopathology ni ye.
Paranoid ialah salah satu daripada 3 cabang Personality Disorder dalam kluster A Manual Statstik dan Diagnostik-IV. Paranoid bolehlah diibaratkan sebagai seorang yang sentiasa berfikiran negatif terhadap orang lain tapi untuk membezakan Paranoid dengan Paranoid Schizophrenia, Paranoid tidak mempunyai simptom Delusi dan juga Halusinasi


Jom kita berkenalan dengan Abang Noid
Eh ko nak apa ni? Mesti ko nak ambik duit aku kan? Aku takde duitlah! Pegi main jauh-jauh! Duit aku 20sen semalam pun mesti kau curi kan? Ah tak kisahlah aku hilang duit dekat mana tapi aku yakin kau yang curi kan? Kau ni sama je dengan cikgu-cikgu kat sekolah tempat aku kerja tu lah. Semua nak jatuhkan aku, semua dengki dengan aku. Diorang semua tu memang busuk hati sejak aku kerja dari situ lagi sama je dengan tempat aku kerja dulu dan sebelum tu, dan sebelum tu.....
Dari pernyataan di atas ni kita boleh rumuskan yang antara ciri Abang Noid ialah

  • Syak wasangka terhadap orang lain dan sifat cemburu
  • Salah anggap tindakan orang lain 
  • Tidak akan setuju dengan pendapat orang
  • Tuduhan melulu kononnya ada orang nak jatuhkan dia
  • Syakwasangka tanpa alasan dan bukti
Nampak macam biasa dengar je situasi Abang Noid ni kan? Haa memang padanla sebab prevalence kejadian ni memang agak tinggi iaitu sebanyak 2% daripada populasi manusia. maknanya dalam setiap 100 orang kat dunia, 2 daripada kita akan ada penyakit syak wasangka ni.

Kenapa bahaya? Tengok kes Abang Noid tu. Dia tyerlampau prasangka bukan-bukan dekat orang lain sampaikan mengganggu kehidupan dia dan juga orang lain. Orang yang bersyakwasangka melampau macam ni kerjanya tak kekal di 1 tempat sebab dia suka tuduh orang nak buat bukan-bukan kat dia. Walaupun ini ialah satu penyakit, tapi ia boleh diubati dengan berjumpa pakar psikiatri. Cuma masalahnya, orang Paranoid ni nak ke jumpa dan percaya cakap doktor?

Reference:
Barlow, David H.; Durand, V. Mark (2009). Personality Disorders. Abnormal Psychology: An Intergrative Approach (5th ed, pp 438-439)
Nota: Psychopathology ialah salah satu cabang Psychology yang melihat kepada abnormaliti pada sifat manusia. Jadi sila jangan salah guna perkataan Psychology dan Psychopathology. Sakit kepala orang yang tahu maksudnya. BTW, ini ialah satu entri pendidikan. Sila tekan like dibawah untuk share maklumat ni. Dapat pahala

Ulasan

  1. aku blaja banyak mende kat blog ni.tengs =)

    BalasPadam
  2. Salam. Hai encik arc. :)
    Jadi kalau org paranoid ni solution die hanya perlu jumpe pakar psikiatri je ke?

    BalasPadam
  3. tidak cek mar. itu x tepat
    berjumpa pakar ialah langkah awal tapi bukan itu penyelesaiannya

    BalasPadam
  4. WOW..nmpk reference die situ..
    awesome la ARC..nmpk anda sgt memahami erti plagiarism ..hahaha..
    btw ak suke post2 yg berkaitan ngn ape korg blaja from psychology.. menarik~! keep it up ok..sharing is caring..keh3~=]

    BalasPadam
  5. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  6. wow~ sgt menarik..hehe~ x lama lg blog ni akn jd blog ilmiah, bgs2..ilmu mmg ptt dikongsi..wekk~ taw x pa tu obsessive compulsive disorder, ada kaitan ngan psych x? :(

    BalasPadam
  7. satu suka yang buat aku suke ngn blog ni..die byak info..bagus owner blog ni:))

    BalasPadam
  8. aku nak muntah darah masa belajar subject Personality.sebaik tak kena hafal DSM iv tu.hahaha

    BalasPadam
  9. thanks nurul

    Atira
    aku kene hapal kot

    BalasPadam
  10. housemate aku sekor ade paranoid ni.

    BalasPadam
  11. sbnarnye agak susah nak diagnos orang. So, kalo stakat mild negativism xbaikla tuduh org cmtu :)

    BalasPadam
  12. seriously ko kena hapal satu DSM iv tu?tebal kot!hahahha.malang doww.kamus dewan pon tak terhapal

    BalasPadam
  13. hahahahha....asfan...u know wat...psychopatho nih payah la nk faham!!!!!!!!!!!
    currently kt psychiatry posting..kna blaja sume nih....:(

    BalasPadam
  14. ni yang buat aku nak amik master bdang psikologi ni..haha..tp boleh ke IT jump sampai psikologi eh??

    BalasPadam
  15. If you could e-mail me with a few suggestions on just how you made your blog look this excellent, I would be grateful.

    BalasPadam
  16. Terrific work! This is the type of information that should be shared around the web. Shame on the search engines for not positioning this post higher!

    BalasPadam
  17. kau tau tak cara nak solve orang yang mempunyai lebih daripada dua identiti dalam diri. bila dia brubah jadi diri 2 dia berani dan kasar. Jadi ke tiga cemburu. BIla berubah jadi diri dia asal dia tak ingat ape yang dia buat sepanjang jadi diri 1 dan dua. Aku tak tipu, ni realiti. Sekarang kawan aku tu risau. Dia bace kat web kata penyakit ni tak leh solve ......

    BalasPadam
  18. @AMIRA ATIYA MYRA_ZOE
    aku ni baru blaja dan jgnla caye tenet sgt. sume penyakit ade ubatnye

    BalasPadam
  19. @ARC™

    ooo..aku kesian gila ngan dia. Segalanya jadi tanpa sedar. kadang2 dia beli something dia pun tak tahu bila.

    BalasPadam
  20. aku... ada kawan seorang yang ada masalah abang noid. umur dah 40+., tapi masih tengah belajar.

    Sungguh., dia memang bercakap macam kes 20sen kau tu.

    pernah sekali., dia marah-marah orang yang tegur lukisan dia yang dibantu oleh lecturer.

    mungkin dia ada sejarah tak dapat diketahui.

    tapi.. betul tu.

    semua penyakit ada ubatnya., kecuali mati.

    BalasPadam
  21. @ARC™

    tak sedar ape yang dia buat bila dia jadi 'diri' dia yang lain tu. contoh buat akaun fb lain. beli selipar yang dia tak akan pakai. maki pak we dia. sesuatu yang mustahil 'diri' dia yang betul buat.

    BalasPadam
  22. c0p2.. sape2 da x foll0w blog2 yg cita pasai bntg?? vet mybe

    BalasPadam
  23. thanks for sharing.
    blaja psychiatry ni pening la. haha.
    minggu lps baru je habis exam neuropsychiatric.

    BalasPadam
  24. i do love this blog.. saya budak yg bakal ambk SPM tak lama lagi, dari blog ni saya mkin tertrik dgn bidang psychology ni.

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve