Langkau ke kandungan utama

#Psikologi Tidur: Kesan Buruk Tak Cukup Tidur

Kali ni kita bercerita pasal tidur pulak memandangkan ramai kawan-kawan di twitter seperti tidak faham apa itu kepentingan tidur dalam kehidupan seharian.



FAKTA SAINS


Sekarang ni, kita tahu dalam kepala kita ada otak, dan otak kita pula terdiri daripada gabungan banyak sel khusus yang dipanggil neuron. Tahukah korang yang dalam otak kita, ada lebih daripada 100 billion sel otak  (Book, 1999)? Dengar macam sikit tapi cuba bayangkan sejuta, lepas tu sejuta punya sehuta. Dan darabkan dengan seratus. Banyak gila hoi! Of course kiraan ni saintis bukan kira satu-satu, tapi menggunakan kaedah anggaran saintifik yang boleh digunapakai.

Masa kita berjaga, otak kita sebenarnya dia buat banyak gila kerja walaupun masa kita buat benda yang tak berfaedah seperti tengah mengumpat orang ataupun tengah sembang benda lagho dekat twitter. Even benda yang simple pun menggunakan aktiviti otak dan bila otak kita melakukan tindak balas kimia, dia juga ada tinggalkan 'bahan buangan' antara sel-sel otak. Aktiviti ni berlaku waktu tidurlah. Kajian juga menunjukkan tidur bertujuan untuk menguatkan sel otak dan untuk menguatkan memori (Cirelli and Tononi, 2008). So, stay-up untuk study boleh dikatakan tidak membantu.

BERAPA BANYAK TIDUR KITA PERLUKAN?


Sebenarnya waktu kita perlu untuk tidur adalah berubah dengan umur. Jadi bila atuk awak nak berlagak dengan awak kata dia tidur 3 jam je cukup dan marah korang tidur lama-lama, bagi dia fakta sains ni.

1- Baby baru lahir  akan tidur selama 16-18 jam sehari. Mungkin ibu-ibu yang membaca ni akan menyangkal sebab diorang pernah ada perasaan anak melalak 24jam sehari tapi sebenarnya mereka tidur 16-18 jam sehari tetapi duration setiap sesi tidur adalah singkat. Sebab tu dia terjaga kat tengah malam. (Berk,2006)

2- Remaja, atau budak sekolah menengah tidur 9 jam. Jadi adik-adik, balik sekolah petang tu online sikit-sikit dah la

3- Dewasa, atau yang umurnya dah tak ada "teen" tu, tidur kira-kira 7 jam satu hari. Dan semakin menua, semakin kurang waktu tidur yang kita perlukan (National Sleep Foundation, 2011)

KESAN BURUK TAK CUKUP TIDUR


Okay biasanya kita tengok orang yang jenis tak cukup tidur ni akan sentiasa bad mood kan? Tepat sekali sebab tu lah salah satu efeknya. Selain tu, tak cukup tidur juga adalah menyebabkan:


  • Hilang tumpuan
  • Memori teruk, nak mengira matematik pun susah (National Institute of Neurological Disorders and Stroke, 2011)
  • tekanan jiwa (Mosko, Zetin, Glen, Garber, DeAntonio, Sassin, and Warren; 2006)


Selain tu, kajian yang baru-baru ni ada juga menunjukkan yang orang yang bermasalah dengan tidur menunjukkan manusia boleh mati awal. Hoi aku tak kawin lagi, sebab tu aku tidur awal sekarang. Kajian daripada Cappuccio, D'Elia, Strazzullo, and Miller (2010) buat pengiraan statistik dan diorang jumpa yang orang tak cukup tidur ada peluang lebih tinggi 12% untuk mati awal berbanding golongan yang tidur cukup.

Tapi korang kena ingat, yang  tidur banyak pun tak bagus sebenarnya dan bukanlah semua informasi pasal tidur dah diletakkan dalam entri kali ni. Post kali ni cuma nak menegaskan kepentingan tidur yang mencukupi tu je. Tidur berlebih pun tak bagus sebenarnya tapi itu bukanlah fokus tajuk hari ni. So, mungkin post seterusnya boleh cerita "cara untuk tidur" pulak?

Aku dah gunakan setengah jam masa yang berharga untuk membaca semua kajian psikologi yang dinyatakan di atas ni. Tolong tweet atau klik like untuk sebarkan dia boleh? Terima kasih.

Kbye.

Ulasan

  1. Aku selalu nak tanya, 7 jam tuh kira 7 jam waktu malam atau campur campur dengan tidur siang pun boleh ?

    BalasPadam
  2. @Adam bin Ahmad kajian menunjukkan tidur terus 7 jam di waktu malam lebih bagus daripada tidur berterabur

    BalasPadam
    Balasan
    1. Allah tidurkan ahlulkahfi lbih 300 th..sunankalijaga wali songo bbrapa thn d tepi sngai
      ..

      Padam
    2. Allah tidurkan ahlulkahfi lbih 300 th..sunankalijaga wali songo bbrapa thn d tepi sngai
      ..

      Padam
  3. aku ni kuat tidur, sejak dari zaman sekolah lagi..adakah aku normal?

    BalasPadam
  4. Bulan puasa ni macam mana nk jaga tido eh? Isyak 11pm, subuh 3.10am (uk version). Tdo asyik terabur, serabut den! Any idea? Cheers!

    BalasPadam
  5. @Mardhiah E Bangunlah kejap je. Yang kata lepas Subuh tak elok tidur tu maybe tak consider perbezaan timezone. Tak semua tempat waktu solat fixated dalam range sama kan?

    BalasPadam
  6. @norinaomar kuat tidur tapi sihat walafiat, pemikiran tak terganggu dan tak mengacau kehidupan, you're fine :)

    BalasPadam
  7. Owh patutlah sy selalu mcm hilang fokus kat tmpt kerja dan selalu terlupa bila letak barang..huhhuhuhu...

    tp nk tnye camner supaya kt senang nk tdo...? sy ada masaalah susah nk tdo...huhuhuhu

    BalasPadam
  8. Rasa bersemangat nak betulkan waktu tidur yg dah terabur bila baca ni =')

    BalasPadam
  9. ohhk.. thanks. nice info!
    part bawah tu xleh blah.. tabik la.. setengah jam je hadam sumber2 tu untuk buat entri nie. thumbs up!

    BalasPadam
  10. patut la math aku lemah gila.. aku tertanya-tanya kenapa aku lemah math...rupanya sebab ni..bukan sebab malas.hahaha

    BalasPadam
  11. Takutnya bila tak cukup tidur...syyhhh akak selalu tak cukup tidur.

    BalasPadam
  12. @Hansyirah Takezur actually aku dah baca lama. Tulis dulu, then carik research articles untuk support :P

    BalasPadam
  13. tapi..dh ada kajian yg mengatakan tidur 3 jam pn dah ckup sebenanya.. #tk igt bce kt ne.. cos sbgai umat Islam kita kn dgalkkan tuk bgn mlm and beribadat. xkn la ALLAH nk suh hmba Dia wt pkara yg mrugikan hmba Dia, ye dok?

    BalasPadam

Catat Ulasan

Komen yang nak diletakkan lepas 14 hari selepas entri tu diterbitkan, akan diletakkan dalam mod pengesahan terlebih dahulu untuk mengelakkan spamming

Paling Popular

Auta Psikologi: Kalau Kita Mimpikan Seseorang Tandanya Dia Rindukan Kita

The biggest auta yang paling ramai orang sebarkan. Yes you read it right. Sebenarnya bila ada orang kata yang bila kita mimpikan someone, itu tandanya dia sedang rindukan kita; sebenarnya itu bukanlah fakta psikologi, bukan fakta sains dan bukan fakta mana-mana logik yang boleh diterima akal saintifik. Terima kasih kepada Tumblr dan Twitter yang dikhususkan kepada gadis-gadis yang suka kepada "fakta" yang kedengarannya macam best. Betul, benda ni macam "alahai sweetnya" tapi kalau benda tu sweet macam mana pun, tak bermakna dia betul. Sekali lagi saya menegaskan, ini bukan fakta. Ini tipu Sebagai satu cara untuk menyokong pernyataan yang benda ni tipu, mungkin anda boleh cari dalam mana-mana buku psikologi atau artikel journal psikologi dan hubungi saya pada tab yang disediakan di atas tu. Sebabnya, saya dah puas cari dalam database APA, ScienceDirect, PSYCINFO, EBSCO dan lain-lain namun tiada hasil. Kalau nak keluarkan fakta, artikel journal mestilah diterbit

Halatuju Psikologi Selepas SPM

Ramai yang bertanya tentang halatuju selepas SPM untuk menceburkan diri dalam SPM. Masa bertugas di sebuah sekolah di Kulaijaya hari tu pun ada beberapa pelajar yang menunjukkan minat yang mendalam terhadap psikologi tapi kelihatan kekurangan informasi. Saya sendiri tak berapa tahu memandangkan psikologi bukanlah pilihan pertama dalam otak lepas SPM dulu dan saya tak belajar di Malaysia tapi "it grows  on me" bak kata omputeh. Sebab kedua ialah, lihat biodata di sidebar kanan. Kalau ada yang tersilap boleh tambahkan di bahagian komen dan saya akan update dalam post bila informasi tu dah disahkan betul. Untuk pengetahuan umum, of course psikologi tidak ditawarkan pada peringkat matrikulasi , jauh sekali ditawarkan untuk peringkat SPM dan seperti biasa, SPM tu merupakan tiket paling penting sebelum masuk ke tertiary education. Sila baca: Hakikat SPM yang remaja Malaysia wajib tahu . Jadi sekarang ni psikologi hanyalah ada di peringkat diploma dan ke atas (ijazah, Master

Ujian Sahsiah Psikologi Percuma

Ujian sahsiah, atau personality test ialah sejenis ujian psikologi yang yang menunjukkan bagaimana tahap kita dalam sifat-sifat tertentu. Biasanya kalau kita nak ceritakan pasal diri sendiri, mungkin kita akan menceritakan diri kita seorang yang baik atau jahat, peramah atau sombong dan sebagainya. Tapi saintis dalam bidang psikologi  dia ada keluarkan cara untuk mengklasifikasikan perwatakan manusia supaya senang untuk kita seragamkan tentang jenis-jenis manusia yang ada di muka bumi ni Dan bila bercakap pasal ujian sahsiah, maka biasanya keputusan selepas buat personality test tu akan ditunjukkan dalam 5 domain iaitu openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, dan juga neuroticism. Sebab most personality test dibuat dengan menggunakan Big Five ni Secara ringkas, 1. Openness - kesediaan seseorang untuk perkara-perkara baru 2. Conscientiousness - ketersusunan (ada ke perkataan ni?) hidup seseorang 3. Extraversion - cara pergaulan seseorang. Extrovert ke introve